Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

underviktig 9åring???

Skrivet av xxx
Hej kloka mammor och pappor.

En lärarkollega hälsade just på mig och berättade om en 9-årig flicka i hans klass som är 1.30 lång och väger 24.6 kilo - vilket ger ett BMI på 14.6. Flickans pappa påstår att hon ligger precis på skolhälsovårdens viktkurva, men det kan väl aldrig vara möjligt???? Det finns anledning att tro att pappan ljuger... ruskigt! Skolhälsovården får pga sin sekretess inte diskutera fallet med läraren.

Är det nån här som vet gränser för undervikt hos barn? Kurvorna finns för mig att tillgå på skolan, men jag är just nu mammaledig. Har aldrig skrivit eller läst här förut, så jag vet inte om eller när det ev tagits upp förut.

Mycket tacksam för svar
Svar på tråden: underviktig 9åring???

Men hjälp...

Skrivet av  Dizzycat
I så fall är nog alla mina barn utom den yngsta underviktiga. Jag och min man är långa och smala. Vi har bl a en 8-åring som är 1, 35 lång och väger runt 23 kilo. Och en 11-åring som närmar sig 1, 70 samt väger 42 kilo.
Hur barnen ser ut, beror ju jättemycket på vad föräldrarna har för anlag!
 

Tillägg!

Skrivet av  Dizzycat
Hemma äter vi stor frukost, lagad lunch plus lagad mat på kvällen också. Barnen käkar _mycket_ precis som vi vuxna, men är smala ändå.
Det har hänt oss också att folk har ifrågasatt att vi allihop är så smala...
 

Helt normalt

Skrivet av  Emma med Tova
Hennes bmi är helt normalt för åldern. Du kan se amerikanska bmi-kurvor för barn och längd och viktutvecklingen också på
http://www.keepkidshealthy.com/

Där kan du se att flickan är propetionerlig för sin ålder, och kan mycket väl ha följt sina kurvor helt. Kan även tillägga att dizzycats 11-åring ligger inom det normala bmi-området även om det är nära gränsen för låg vikt så är spannet för vad som kan anses vara normalt mycket vitt.
 

På netdoktor

Skrivet av  Smilla
finns denna tabell:
http://netdoktor.passagen.se/haelsa/fakta/tillvaexttabell2.shtml
 

Olika

Skrivet av  Anette
Har själv en son på 10 som väger sådär 25-26 kg till sina ca 135cm. Jag kan direkt säga att försöka få ett barn att äta mindre fet mat är en sak men att försöka få ett att äta något överhuvudtaget en annan.Lägg därtill att sonen aldrig är sjuk, motorisk som få och aktiv idrottsutövare (ja, vi har försökt dra ned på sportandet för att han skulle "äta upp sig", det resulterade i att han istället ökade "rörelsemängden" utanför huset och runt kvarteret).
Kan väl också tillägga att vi båda fäder INTE! är smala men att vi båda var extremt smala som barn...
Kan också skriva att jag är lärare, med anledning av att jag utsattes för korsförhör av typen får han mat? lagar du mat? etc av en bvs-sköterska en dag för ganska många är sedan när jag dragit på mig joggingoverallen och joggat ned för kontrollvägning och tro det eller ej men just den frasen fick efter en hel dels argumenterande tyst på tanten för att sedan vändas till något äckligt insmickrande "kollega till kollegaprat" (så om inte annat så är det nog ganska förståndigt det jag läst föräldrar göra för att besöka BVC sätta på barnen finkläderna).
Nej, jag skulle gärna vilja ha kokreta fungerande tips och ideer. Tyvärr funkar det dock inte att försöka stoppa i honom saker som flytande margarin, fiskleverolja o dyl
 

hmmm, jag reagerar

Skrivet av  xxx
på att du retar dig så på sköterskans utfrågning. Är det inte bra att någon ifrågasätter och faktiskt intresserar sig för att barnet mår bra? Visst gör det ont i mammastoltheten att behöva svara på såna frågor, men tyvärr är det ju så att alla föräldrar tar inte hand om sina barn och alltid ger dem den omvårdnad du och jag anser vara självklart... Man ser mycket tragiska saker som lärare vad gäller en del barns hemförhållanden, sånt som inte riktigt når upp till gränsen där soc _måste_ ingripa. Och när/om de gör det så tar det TID som egentligen inte finns, TID som gör barnet illa. Och då borde man kanske kanske vara tacksam att så många instanser som möjligt tar på sig det ansvar de faktiskt har att slå larm när de ser något som KAN falla utanför ramarna.

Hoppas du inte tar illa upp för det var absolut inte tanken

Tack återigen för ditt långa svar
 

Tack alla + kommentar

Skrivet av  xxx
Tack snälla ni för svar, då vet vi ju illafall inte att pappan ljuger, skolsköterskan kan alltså mycket väl ha sagt så. Känns lite skönt i eländet.
För tyvärr är det nog elände i den här flickans fall. Barn i den ålderna kan ju lätt skjuta iväg och bli rangliga, men här är det mer bakom som jag inte kan ta upp här. Men för att sammanfatta ser inte flickan frisk ut och det har kommit på sistonde. Vi får bara hoppas nu att berörda instanser gör sitt jobb på bästa sätt.

Tack igen
 

Hon ligger.....

Skrivet av  waWa
... faktisk inom ramen för vad man kallar "normal" vikt
även om hon ligger på den undre delen i kurvan.
En flicka i 9 års åldern är i genomsnitt ca: 132 cm lång och väger ca: 27 kg. unde gränsen ligger på 122 cm och 23 kg. Listor finns att se på www. netdoctorn.se under Flickors längd och vikt i förhållande till ålder.
Min tös är 8 år och ligger lika som henne i förhållande till sin ålder. 122 cm lång och 20.5 kg.
 

Artiklar från Familjeliv