Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

7 år/135cm/35 kg

Skrivet av Mammsan
Hon är inte tjock... lite löst på magen, ingen direkt dubbelhaka men däremot har hon väldigt grova ben... mycket mycket muskler (efter sin pappa) så det har börjat vara svårt att hitta kläder som hon får ner sina ben i. Upplever att hon fått mindre mage senaste två månaderna, hon har gått med gips o på kryckor nästan hela våren och inte kunnat röra sig förrns på slutet, men är iallafall rädd för att hon ska bli tjock så som jag är. Minns alla ord man fick höra.
Har sagt till henne att hon får bara äta 1 smörgås/fil tallrik etc på kvällen och inte godis mer än en gång i vecka. Samma regler har jag försökt införa hos hennes pappa.
Sen träffar hon både farmor och mormor ofta o de vill ju alltid göra nått speciellt för henne där... nått gott blir det. Har försökt prata med dem men det går lixom inte. Så svårt när hon befinner sig på många ställen... Var kan man hitta en tabell som visar vad medelvikten för olika längder är??
Svar på tråden: 7 år/135cm/35 kg

Här:

Skrivet av  Christina
http://netdoktor.passagen.se/haelsa/fakta/tillvaexttabell2.shtml
 

Finns fler

Skrivet av  Emma
Förutom på netdoktor så finns det en amerikansk sida som jag tycker är bra.

http://www.keepkidshealthy.com/growthcharts/

där har de olika tillväxtkurvor men de har även bmi-kurvor för olika åldrar och det kan vara till en hjälp för er då din dotter ligger över de kurvorna på längden men då även på vikten för sin ålder. Din dotter är lite större till bmi än de flesta men inte överviktig ännu enligt dem. Hoppas du kan få farmor och mormor att bjuda på goda saker som är lite nyttigare i fortsättningen vilket ju är bra för alla.
 

7 år och också 35 kg

Skrivet av  Mamma till Johan & Emma
Hej !

Har lite "bekymmer" med min son, vet ej hur lång han är skall ta och mäta honom.
Han vill äta hemskt mycket sött så man får hela tiden bromsa honom, det är jättejobbigt.
Det kan vara svårt att hitta byxor som inte sitter så hårt runt midjan, är det resår i midjan brukar det gå bra men oftast i den här storleken börjar det ju vara med knapp.

Det värsta är att han har fått höra lite om vikten på fritids, och nu börjar han 1:an till hösten.
Tom. en kompis hörde jag sa åt honom att visst är du tjockast på fritids ? Och han har vant sig att höra detta så han nästan inte bryr sig.
Ändå är han min goa gubbe, han är väl inte "tjock" men bastant och kraftig, hoppas han drar iväg på längden snart.
Suck. Vad svårt det är med barn, alltid bekymrar man sig för något.
 

Artiklar från Familjeliv