Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

4 år och nästan 22 kg...

Skrivet av Hella
På fyraårskontrollen för två månader sen bad BVC syrran mig att hålla lite koll på vikten hos min fyraåring. Han väger som sagt dryga 21 kg, och är väl inte överviktig... ännu. Men han har det senaste året ökat en kurva i vikten, och för att ta BVC syrran på orden så skulle vi försöka att "mota Olle i grind" så jag har sett över våra matvanor här hemma och kan faktiskt inte komma på vad som kan ha orsakat viktökningen hos sonen. Vi äter näringsriktig hemlagad mat nästan varje dag. En del halvfabrikat blir det ibland i och för sig, men det är inte hela färdiga rätter utan typ mamma scans köttbullar ibland, kroppkakor ibland och frukostkorv ibland osv.
Jag använde tidigare en del creme fraiche i matlagningen, vilket jag hoppar över nu för tiden. Vi dricker vatten till alla mål utom frukosten då mellanmjölk serveras åt barnen.
Lördagsgodis äts, i varierande mängd från vecka till vecka. Då kan det även hända att det finns läsk hemma, men det är koncentrerat till en dag i veckan, och det frossas inte hela dagen utan blir myskväll efter middagen bara.

Fullkornsbröd alternativt blandmjölsbröd med nyckelhålsmärke till vardags. Frallor eller rostad formfranska ibland på helgen. Grönsaker äts inte med någon vidare aptit, men gärna frukt.

Kan någon ge mig tips och ideer?
Han är en "stillasittare" och brukar inte rusa omkring så värst mycket ute heller utan sätter sig tillrätta i ett låtsat rymdskepp eller står stilla i en riddarborg och håller utkik eller liknande när vi är ute. (Vilket vi är ganska mycket.)
På dagis har jag dålig koll på vad de får till frukost, men jag antar att det inte är fettbomber. Mellanmål äter han bara på dagis en gång varannan vecka, annars hämtar vi alltid innan mellanmålet, så vad de serverar då bryr jag mig inte så mycket om. Dagis luncher är välbalanserade.

Tips?
Svar på tråden: 4 år och nästan 22 kg...

Tycker det

Skrivet av  Åsa
låter som ni har en bra nyttig kost. Däremot kan ni kanske försöka initiera lite mer aktiv lek?

4 år är ju just den ålder man börjar lära sig allt cykla, åka skidor, åka skridskor, simma, lira lite boll, ta fart på gungan själv osv. Kanske kan ni börja lite med sådana aktiviteter? Att gå på hoppis&skuttis eller annan barngympa eller att gå i simskola? Kanske Mulle? Har han några "aktiva" kompisar som ni kan börja umgås mer med?
 

ska absolut kolla upp aktiviteter

Skrivet av  Hella
tack för svaret. Mulle hade varit kul, men jag tror inte det finns här. Ska kolla upp om det finns någon barngympa eller vattenlek i simhallen här, annars får vi hitta på någon aktivitet själva eller tillsammans med någon kompis.

 

Hur lång? *imt*

Skrivet av  K-ina
.
 

109 cm tror jag...

Skrivet av  Hella
minns inte exakt tyvärr... Ska kolla upp det med BVC på måndag.
 

Ni måste ut och röra på er

Skrivet av  Lobelia
Det är inte bara maten det hänger på.

Att dom sa som dom sa på BVC är säkert för att sonen har en viss typ av kroppsform. Man ser ju på någon om den personen är otränad eller inte. Hur kroppen ser ut är ofta mer avgörande än om man har en övervikt.

Så efter dagis så kan ni vara ute i några timmar, så han får röra sig lite mer. Kanske kan ni äta middag ute? Det går ju även när det är kyligt.
 

så du menar att ett litet barn

Skrivet av  Smillan
ska ses som otränad i kroppen? jag menar herregud pojkern är 4 år.

håller dock med om att mer rörelse kan vara till nytta.
 

tja...

Skrivet av  Hella
inte är det så lätt att vara ute ett par timmar efter dagis när det blir mörkt så tidigt som det blir den här årstiden.
Vi kommer hem klockan halv tre, och då måste jag göra iordning något mellanmål åt barnen, byta blöja på lillebror osv. Klockan blir strax efter tre innan vi är ute, och där vi bor finns mest skogen (jo, här finns en lekplats och en liten allmän gräsplan också) så det är riktigt mörkt. Man får ha ficklampa med sig för att inte bryta benen av sig när man ska hem ifall det har mörknat, och store killen är mörkrädd så mer än en timme på vardagarna blir det inte. De är ute både före och efter lunch på dagis i och för sig, och där vet jag att han rör sig mer än hemma för där har de som en cykelbana där de far runt på sparkcyklar osv. Här finns inga cykelvägar så det är inga barn under tio år som är ute och cyklar själva.

Visst behöver han röra på sig mer. Det är jag medveten om eftersom jag skrev att han är en stillasittare. Vad jag däremot inte vet är hur jag ska bära mig åt för att få honom att verkligen göra det när vi är hemma, för även om vi är ute ca 3-4 timmar varje dag när vi är lediga så blir det inte så värst mycket han springer eller så. Han är inte typen som gillar det helt enkelt, utan det blir mest lekar på samma ställe. Kojbygge osv brukar han och de andra barnen i området ägna sig åt en del. Köra med sina små bilar i sandlådan eller kasta GoGos eller så...

Jag försöker uppmuntra honom och de andra barnen att göra något nytt ibland. Leka fångarna på fortet har de gjort ett par gånger när jag har varit med och styrt leken lite. Men jag kan liksom inte springa runt och jaga honom heller, för jag har en 1½ åring också att ta hand om, och kan inte bara låta honom stå ensam mitt i skogen för att jag ska "träna" Alexander.

Jag försöker som sagt, och fick bra tips av Åsa här ovan som jag ska prova med. Säkert finns det någon form av barngympa eller så nu på vinterhalvåret när det är svårt att cykla och liknande ;-)

Tack för svaret
 

Hur lång är sonen?

Skrivet av  Ambiente
Min dotter är 3½ år och knubbig. Dock så ser hon inte alls tjock ut mer än att hon har lite mer hull och rundare mage än andra barn och är tyngre.

Hon är ca 104 cm lång och väger ungefär som din pojke. Vi har BVC kurvan under uppsikt och hon har alltid legat högre så det är inget som har kommit plötsligt.
Vi är noga m. maten hemma och dottern är superaktiv och sitter inte still jättelänge och det är ju iofs. bra.
På BVC har de sagt att de ser ingen direkt anknytning till att HON ska bli överviktig som vuxen, de brukar oftast smalna av efter 5 års åldern om barnet alltid varit mulligare och följt "sin" kurva. Däremot så ser de större risk för vuxenövervikt om barnet helt plötsligt ökar i vikt särskilt efter 5 års åldern.
Vi går även till en barnläkare pg.a hennes eksem och fick samma svar därifrån.

Så länge barnet rör på sig och får i sig rätt mat och att man ser till att försöka "hålla" vikten så den inte rusar uppåt så rättar det till sig när längden hunnit ikapp.

Jag har hört detta från både BVC och barnläkaren för jag har hela tiden haft hennes vikt i huvudet trots att hon eg. inte SER så kraftig ut.
Men vikten är ju bara siffror på vågen. Helheten är viktigare att se för att avgöra om barnet är kraftigt/tjockt eller inte.

 

Jag tror att det var 109 cm han var

Skrivet av  Hella
eller så var det 112, men det tror jag inte.
Han är längre än snittet också för sin ålder, och har alltid varit lite tyngre än mittenkurvan på BVC, men nu hade vikten hoppat upp till en kurva över den han brukar följa, och BVC-syrran försökte tillsammans med oss försöka lista ut vad det kunde bero på...
Jag vet som sagt inte, men antar att det beror på att han helt enkelt föredrar stillsam lek.

Tack för era svar allihop
 

Inte så farligt

Skrivet av  K-ina
Jag tycker inte alls att det låter som om han är särskilt överviktig om han är 109 cm och väger 22 kg. Det är nog ingen fara på taket.
 

Hej

Skrivet av  Hella
Nej, det stämmer att han inte är överviktig, utan anledningen till att jag skulle börja fundera över vad vi kan göra för att förhindra att han _blir_ det är att han det senaste året har ökat en kanal på viktkurvan samtidigt som han fortsatt följa sin kurva på längden.
Han är jättefin och ser helt normal ut även om han är både längre och lite grövre än många jämnåriga kompisar så är han absolut inte tjock eller mullig utan väldigt välpropotionerad.
Enligt BVC så skulle vi försöka få honom att stå stilla i vikt i något halvår eller år, för att han inte skulle vara i riskzonen längre. Jag känner att jag verkligen vill hjälpa honom så gott jag kan för att han ska slippa övervikt. Både jag och min bror var överviktiga som barn, och idag väger min bror 125 kilo medan jag är normalviktig, men jag vet hur det känns att bli kallad för tjockis av klasskompisar - det är inget kul. Jag inbillar mig att det är lättare att göra något tidigt än att vänta och se hur det utvecklas. Om övervikten blir ett faktum är det nog svårare att få ordning på det än om man förhindrar att problemet uppstår från början.
Jag kunde ALLT om kalorier och förbränning när jag var tolv år gammal, och om jag inte fått ta det stora ansvaret själv så hade jag nog varit i samma storleksklass som min bror idag. Jag anser att det är mina föräldrars fel att jag och min bror var för tjocka som barn. Det var inte vi som handlade, och jag är glad att jag själv fick upp ögonen för vad som var på väg att hända medan jag fortfarande var ett barn, och att jag hade kraft att fixa det själv och turen att inte drabbas av någon ätstörning pga det.

Det är absolut inte så att jag tänker varken "banta" eller "träna" min son, utan försöker bara hålla lite koll på hur vi lever och förhoppningsvis kunna förebygga övervikt både hos honom och hans lillebror och resten av familjen.

Jag tackar för alla svar jag har fått!

MVH/
 

Klokt tänkt

Skrivet av  K-ina
Vet själv hur det är eftersom jag är överviktig. Har en treåring och jag har koll på henne eftersom jag absolut inte vill att hon ska bli överviktig, så jag förstår hur du tänker.
 

Ett litet tips.......

Skrivet av  waWa
...har ni någon simmhall att ta er till där ni bor?
Vi åker och busar i simmhallen när vintermörkret kommer kanon mysigt här kan vi även ta med fikakorg så mellanmålet kan intas i simmhallen, sparar tid.
Kram
 

Låter rätt likt min yngste...

Skrivet av  Annis
Han följer iofs sina kurvor. Märker nu när han blir äldre att han liksom växer i sin vikt och ser smalare ut - som om han blir utdragen på längden. Han ser inte heller tjock ut, men är ganska stadig i kroppen och med ett stort huvud som nu när är 5,5 år börjar se mer proportionerligt ut.

Jag tycker inte det verkar vara något i vägen med din pojke men du kan ju alltid kolla upp kosten på dagis. Det kan ju stämma att det inte är några fettbomber som serveras, men dagismaten kan innehålla socker. Sötade filer till frukost, oboy, nyponsoppa, fredagsmys med kakor, glass och glass när barnen fyller år osv. Har dagis sån kost minskar utrymmet för oss föräldrar att kunna unna oss att äta godis och festa lite med barnen på helgen.

Du ju också kolla hur mycket de är ute med dagis på dagarna. Någon promenad till skogen i veckan och så vore bra-då kan han ju inte sitta stilla :-)

Fundera gärna på kosten, men låt inte honom märka det är ett tips! Små barn ska inte bantas eller tänka på sin vikt.
 

Artiklar från Familjeliv