Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hjälp

Skrivet av mamma med över/underviktiga barn
kan någon hjälpa mig med att räkna ut hur mycket extra en 6 åring med undervikt kostar i mat per månad.
hon får bara ex ex mycket fett i maten ger väll henne ungerfär 1500 - 2000 kcal extra om dagen .hon är dessutom överaktiv så

soc har bett mig att räkna ut detta så jag hoppas någon kan hjälpa mig
Svar på tråden: hjälp

ungefär så är det så här

Skrivet av  molle
ca 600 - 700 kronor
Normalkostnmaden är 630 kronor i månade ca 20 kronor dagen om barnet går på dagis/skola. Vid sju års ålder ökar kostnaden enligt normen med 100:- i månaden.
Alltså ska du dubbla kostnaden för mat ernligt normen
Vilket gör ca 1200kr per månad i matkostnad enbart för henne!

Troligen kommer dom att kräva att du skriver ner vad
du köper för mat till henne och visa kvitto på dina inköp.
Vi köper extra till min dotter var vecka:
Bannaner 2 kg a´ca15:- 30:-
Släta bullar en påse 22:-
Gammaldags mjölk 3 st a´11:- 33:-
Yogurt 2 st a´15:- 30:-
Potatislimpa en halv a´20:- 10:-
Pålägg 20:-
(smör ost skinka delat på 4 veckor
bregott a´20:- ost 40:- skinka 19:-)
Då är vi uppe i 145:- extra per vecka! alltså 20:- bara för extras var dag!
Då är det bara hon som äter detta ingen av övriga i familjen med undantag av Bregott som vi vuxna använder i bland.

Då äter hon frukost hemma lunch o mellis i skolan/fritids vardagar!
Bullarna får hon som extra energi till det extra mellis hon äter när hon kommer hem. Då äter hon varm choklad (en sort med lite socker) bulle och dubbel smörgås med ost o skinka. Om det är en bra dag då hon orkar, annars blir det mjölk och två bannaner.
Trotts detta går hon inte upp utan står still i gemförelse med hur hon växer hon är ok nu men borde ha nått kilo till i vikt.
 

testa den här länken till föreningssparbankens hem

Skrivet av  molle
http://www.foreningssparbanken.se/sst/inf/out/infOutWww/0,,46363,00.html
 

Omöjligt att räkna ut!

Skrivet av  maria65a
är dom dumma på soc eller?
En normal 6 årings behov är ca 1700 kcal/dag och vad det kostar beror ju på vad man ger barnet! Kolla på vad konsumentverket antar att ett barn i den åldern kostar per månad och lägg till några hundra i veckan.

Lycka till!
 

Inte för soc dom har sina normer......

Skrivet av  molle
Dom kan inte fatta hur vi kan överleva under deras norm så nu har vi socbidrag om vi bara kommer dit o fyller i deras papper var månad. Vilket vi inte tyar :-)
Men Men jag har i allafall fått en egen hemma hossare som stöd och hjälp nu när det inte fans någon asisten att sätta in......
 

Artiklar från Familjeliv