Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Att alltid behöva tjata om mat

Skrivet av cilla
Vi har tidigare alltid haft ett avslappnat förhållande till mat. Ätit bra och så men sedan dottern på 4 börjat mulla på sig så har vi skärpt upp det ännu mer. Hon äter jättenyttigt men vill _alltid_ ha jätteportioner. Ibland har jag provat att inte begränsa henne och då kan hon äta hur mycket som helst. (Typ en hel pizza, för en 4-åring!!)

Vi ger henne en ordentlig portion (eller två mindre)och sedan får hon förstås äta hur mycket grönsaker som helst men det är så jättejobbigt för oss alla detta tjat om mat. Jag är också rädd för att detta ska skapa problem i framtiden, att hon ska börja hetsäta eller något för att det blir så laddat med mat. Hur hanterar ni andra föräldrar det här? Har ni några knep?
Svar på tråden: Att alltid behöva tjata om mat

Har inte egna erfarenheter

Skrivet av  maria65a
Det första jag skulle göra eftersom din dotter är klok och gillar nyttig mat är att börja alla måltider med ett stort råkostfat så att hon kan äta innan måltiden. Sen är ju det enklaste att bara laga den mat som man ska äta, tex 4 portioner till 4 personer, blir det mat över stoppan man den i matlådor direkt efter tillagning så man aldrig kan ta om!

Tror att det inte blir laddat i framtiden om du inte funderar så mycket kring det, kanmske är hon i en utvecklingsperiod och behöver mycket energi trots att hon verkar lite mullig nu.

Se till att hon får många små måltider varje dag (av det nyttiga slaget) och försök att inte lägga några värderingar i det hela.

Vilken tur du har som har ett barn som gillar bra mat!
4 åringar kan ju vara ganska tjatiga vad gäller allt så jag tycker att du helt enkelt få slå dövörat till.

Tror att vi föräldrar (jag med!) i mångt och mycket går omkring och är rädda för vad framtiden bär med sig och hur vi genom vårt beteende idag ska kunna undvika det.
 

Ut och röra på sig mera kanske?

Skrivet av  Sportmamma
Låt henne äta det hon vill äta, men istället får ni ut och röra er mer, typ i flera timmar varje dag så hon förbrukar det hon har ätit.
 

Artiklar från Familjeliv