Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur ska jag säga?

Skrivet av Lillesyrran
Hej! Så här är det:
Min syrras dotter på 7 år är kraftigt överviktig. Hon är 7 år, väger 45 kg och är 1.40 lång.
Hur ska jag lägga fram att dom kanske borde tänka lite på vad dom stoppar i henne?
Min syrra tar allt som personlig kritik och lyssnar inte på något om man skulle komma med råd.

Hur ska man säga på bästa sätt att hon måste hjälpa sin dotter nu?

Dom rör sig ingenting, småäter, äter inte på bestämda tider. Det kan gå en hel dag utan att nån i familjen äter, så klart man är hungrig när det väl äts..

Säger man nåt blir det alltid: Jo, vi har visst ätit frukost och lunch, men hon ljuger. (Hon tror inte att hennes dotter berättar nåt)

Till saken hör också att hennes mamma (min syrra) har precis gått ner i vikt, men hon använde nutrilett, och det kan man ju inte ge barn, men hon ser inte att flickan lider av detta.
Precis börjat skolan, och hon har blivit mer uppmärksam på sin kropp och hur andra ser ut.

En annan sak är att denna flicka aldrig fått någon uppfostran heller. Det har varit lättare att ge någonting att stoppa i munnen än att höra på massor av tjat, alltid fått som hon velat..

Nu börjar det bli problem i skolan också.. läraren hade ett snack med föräldrarna och sa att hon inte klarar av att hantera dottern längre. Hon kan flyga upp mitt på lektionerna och börja dansa eller nåt annat konstigt som man inte gör.

Hemma är det aldig lugn och ro: Tv:n är alltid på, radion och stereon i ungarnas rum, medans dom två (mamman och pappan) sitter framför datorn och spelar datorspel?!!!

Hur ska jag förklara att dom faktiskt får skärpa sig nu???
Svar
Det kan du nog inte!
Det spelar nog ingen roll hur du säger saker och ting och hur sanna dom än är för din syster vill/orkar inte lyssna just nu! Självklart är detta personlig kritik för henne så det är därför just vikt och uppfostringsfrågor är så känsliga och för dom är det ju extrasvårt eftersom hela deras livsstil bygger på det du kritiserar.

Finns det någon person som du vet att din syrra lyssnar på? Skulle hon kunna tänka sig att läsa litteratur kring ämnet eller kan du skriva ett brev till henne där du utan att vara för kritisk tar upp det du orar dig för? Det kanske hon skulle kunna ta till sig.

Lycka till!
Skrivet av  maria65a
Jag förstår din.....
...oro och att du vill hjälpa, men det är faktiskt inte ditt problem utan din systers och pappans. Du kan väl se till du och flickan får en bra relation och att när ni umgås se till att det alltid är bra matvanor/mat, sysselsättning, uppfostran m.m så kan du kanske påverka henne lite positivt från din sida.
Som moster kan du ha stort inflytande på flickan utan att trampa din syster på tårna. Lycka till!
Skrivet av  waWa *~<:o)>
Svar:
Först till dig maria65a..

Nej.. hon vill inte lyssna på någon av oss.
Det som är bra nu är att skolan ska ta kontakt med en psykolog, i första hand för att läraren inte klarar av dottern, men borde hon inte märka lite hur dom lever i hemmet? Som sagt, den här flickan pratar gärna om vad mamma och pappa gör på dagarna..

waWa (och tomten :):
När hon är här går det hur bra som helst, hon lyssnar på vad man säger och beter sig jättebra här. Med sin mamma och pappa kan hon bli som en "bebis" och gnälla och skrika och ha sig.. (Uppmärksamhet kanske?)

Men grejen är att har har ett beteende som jag inte tycker passar riktigt, det där tiggandet hela tiden.
"Vad ska ni äta? Oh vad gott, får jag äta med er?"
Plus mera saker jag inte kommer på nu. Och det är inte bara till oss i familjen, gärna till folk hon precis träffat...

Aja, vi får se hur det går nu när psykologen blir inkopplad, synd att det ska ta sån tid innan min syrra fattar bara (Om hon nu kommer att göra det...)
Hon tror att hennes dotter är dum i huvet på något sätt, hennes kusin har adhd nämligen (Går det i generna?)

Well well..vi får vänta och se!
Tack för era svar!
Skrivet av  Lillesyrran
Jag hoppas ....
...det kan ordna sig till det bättre. Sluta hoppas ska man aldrig. Kram
Skrivet av  waWa *~<:o)>
Sitter i samma sits..
Sitter i samma sits fast i mitt fall är det en bror som har en dotter som är 6 år. Vet inte hur mycket hon väger men ja kan säga så här, när man är 6 år då ska man ha stolek runt 116 men den här lilla fröken kan i vissa fall inte ha stolek 140 som är till barn i 10 års åldern. Ja vill gärna ta upp detta med hennes föräldrar (Hon kan ju faktiskt få diabetes pga vikten) men ja vill inte bli osams med dem för detta..
Skrivet av  Myran