Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Övervikt hos 5åring

Skrivet av Orolig vän
Har en kompis, hennes son har sista åren lagt på sig..
Han är 111-112cm å väger 28kg..
På bvc sa dom på sista kollen bara att han inte får fortsätta gå upp så här..

Men hallå?! Det kan knappast vara "acceptabel" vikt för en 5åring.

Svar på tråden: Övervikt hos 5åring

vad är acceptabel vikt då????

Skrivet av  Ambiente
jag tycker det är viktigare att SE hur barnet ser ut och inte stirra sig blind på vågens siffror.
Kraftig benstomme/muskler väger mer än fett. Är han proportionerlig i övrigt men tyngre, äter bra mat och rör på sig så tror jag BVC har bättre koll där än dig.

Sen undrar jag varför MÅNGA anonyma inlägg är skrivna där men yttrar sin oro för barnens vikt. Sånt kan reta mig, i första hand så talar man med föräldrarna OM man nu är så "orolig", för det andra så vill nog ingen normalt "funtad" förälder att ens barn ska bli överviktig som vuxen, för det tredje så finns BVC och där har de bra koll och för det fjärde så är nog föräldrar själva medvetna om barnets utseende.

Hur är ett barn med "acceptabel" och "normal" vikt för dig? Är inte alla barn acceptabla hur de än må se ut/väga?
Min flicka tillhör kategorin mullig.. JAG skulle INTE vilja att utomstående skulle slå larm om hennes vikt.. JAG som hennes mamma har full koll på situationen och handlar därefter.
 

Min 7-åring väger

Skrivet av  Katja med Theo+4 till
17 kilo och är 111,5 cm lång.

Hon ligger på samma kurva med både vikten och längden och är enligt skolhälsovården helt proportionerlig.

De räknade ut hennes BMI och hon ligger perfekt, men liten lutning mot det undre värdet.
 

BMI för barn

Skrivet av  Posr
De flesta har nog sett denna länk men här finns en tabell med BMI-gränser för barn i olika åldrar:
http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,314650,00.html

Tabellen är utarbetad av Rikscentrum för överviktiga barn och enligt den så är gränserna för en 5-årig pojke som är 111,5 cm lång 21,7 kg för övervikt och 24,0 kg för fetma.
 

Fast om takten på viktuppgången minskar...

Skrivet av  Superwoman
...så att han växer på längden snabbare än han ökar i vikt, så blir han ju automatiskt smalare.

Det är så man brukar resonera när det gäller överviktiga barn. De behöver normalt sett inte gå ner i vikt eftersom de fortfarande växer på längden, utan det räcker med att de står still i vikt ett tag eller bara ökar lite långsammare.

Så att de inte tycker att han bör fortsätta att gå upp i vikt i den takten är väl ungefär detsamma som att säga att de inte tycker att hans längd/viktförhållande är lämpligt.
 

Artiklar från Familjeliv