Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni med spinkisar...

Skrivet av MariaX m Gro 11/9
Hur hade ni gjort?

Vår lilla snutta 15 månader har alltid varit lite tunn, vägde 4 kg när hon föddes och nu 8,5 ungefär. OK, det är lite. Men hon är pigg och ser inte blek eller mager ut. Vi har tagit alla upptänkliga prover på henne som alla var bra (utom Hb som är lågt, 102). Så var vi hos dietisten idag. "-Tja, jag vill ju vänta med näringslösningar och sånt lite till, hon kanske börjar äta lite mer. -Men hur ska man ge det isåfall, med sond eller? _Jaa, det får det ju bli om hon inte vill äta det själv." Jag ammar henne när hon vill och hon petar i sig mat i hyfsade (ganska små visserligen) mängder men de kollar bara på kurvorna. Jag frågade om de kunde tvinga oss att göra detta och hon sa att de kunde dom, fråga mig inte hur. Jag vill ju självklart inte göra nåt som hotar hennes hälsa men hon mår ju BRA, hon är bara liten precis som brorsan. Dietisten sa ju dessutom att hon får in många barn som har liknande kurvor som lillan som just är ammade länge. Det kanske är så barn ska växa då??!! Att ammas bredvid den vanliga maten. Jag vet inte jag men att sondmata mitt friska glada barn känns inte rätt....
Svar på tråden: Ni med spinkisar...

jag ljög friskt

Skrivet av  molle
Påstod att han åt barnmats burkar och fruk pluss gröt och fil var dag och ammades morgon o kväll.
Men se till att hon äter ren mat typ Gammaldgs mjölk Bregott och gräddglass. Se till att hon får äta när hon vill och aldrig light eller med sötningsmedel!
Se till att hon är ny äten när ni ska väga och mäta henne.
 

Hon mår _inte_

Skrivet av  Åsa
bra om hon har ett Hb på 102. Hon har ju järnbrist och är därmed betydligt mer infektionskännslig samt att det hämmar tillväxten även på längden. Hon äter uppenbarligen för lite riktigt mat. Jag är för amning och långtids amning men det är just barn som ditt som gör att läkare är skeptiska till amning efter 1år. Eftersom vissa barn stillar sina hungerkännslor genom att snutta för ofta, de blir aldrig riktigt hungriga. Amning _är_ den vanligaste orsaken till undernäring av barn över 1år i sverige. Detta då ju komplement till bröstmjölken behövs för barn mellan 6-12mån men efter 12mån behöver de äta riktig mat och ha lite bröstmjölk som komplement för att inte få järnbrist och undernäring.

Jag skulle om jag var du se alvarligt på frågan och fundera kring om och hur jag kunde öka aptiten utan att ta till så drastiska medel som sondmatning eller dropp osv. Försök dra ned på amningen till vissa tillfällen / tider och att det går minst 2-3 timmar mellan sista amning och måltiderna. Koncentrera er på lunch och middag. Vill igen påpeka att jag absolut är för långtidsamning och att amma fritt men inte på bekostnad av barnets hälsa.

Min son var också underviktig och är fortfarande men vägde trots det vid 15mån nästan 2 kg mer än din tjej så jag vet hur jobbigt det är med barn som inte äter. Vissa barn har tom med inga hungerkännsor och måste få näringslösning för att inte svälta sig själva. Det är också så lätt att ge bröstmjölk och stilla sin oro med att hon äter i alla fall bröstmjölk och är pigg och glad, men ibland är det en björntjänst man gör då.

Sist, ja, de kan tvinga er. Att inte tillse att ens barn får en bra kost är _inte_ bra. De kan ta barnet ifrån dig då det rent lagligt är vanvårdat. Hamnar ni i denna situationen så är ju amningen slut och en hemsk separation ett faktum för din tjej. Bättre att du tvingar fram en liten minskning av amningen istället.
 

Jag blev jätteledsen...

Skrivet av  MariaX
när jag läste ditt svar!!

Att säga att hon inte mår bra får stå för dig, normalvärdena för Hb ligger på 100-150 så hon ligger väldigt nära järnbrist, det är sant. Vi har kontakt med bvc och barnläkare så om hon var undernärd skulle de nog rycka in med annat än bara råd att energiberika maten och dra ner på snuttamningen. Att säga att hon är vanvårdad är inte så kul att höra, tycker du verkligen det? Jag kämpade precis likadant med min 3 åring, han vägrade äta trots att jag inte ammade så det känns inte som den enda lösningen. Du gav ju iallafall lite råd som jag har anammat men du gjorde mig mest ledsen och orolig och det vet jag att det inte hjälper!
 

Nu inser jag att jag överreagerade...

Skrivet av  MariaX
lite kanske, det där med tvångsomhändertagande kanske bara var information (hoppas jag du menar det som). Jag ska anamma dina råd istället och lita på läkarna.
 

Menade absolut inte

Skrivet av  Åsa
att du skulle ta det där om omhändertagande som hot eller anklagelse. Utan som information på din fråga om de verkligen kan tvinga er att ge sondmatning osv.

Jag tycker definitivt inte du vanvårdar din tjej.

Mitt inlägg var menat som att det är alvar i situationen. Att verkligen försöka jobba aktivt så ni slipper en massa näringslösningar osv. Vilket ni ju säker tredan gör iofs.

Vet ju själv hur jobbigt det är med barn som inte äter. Kanke utryckte jag mig klumpigt och det var inte mening. Blev mest förvånad över att man kan fundera i termer som att försöka dölja "problemet" som molle skrev och ville ge en alvarlig syn på saken.

Jag får dessutom be om ursäkt för jag har uppenbarligen fel, trodde "gränsen" för järnbrist låg runt 110 för barn med marginaler, å då är 102 ganska klar järnbrist. Så även om det mer är så att din tjej ligger på gränsen skull jag nog ändå råda till samma sak.

Försök få upp hungerkännslorna så mycket du kan just inför middag och lunch. Ge ingen komjölk till de målen och gärna järnrika livsmedel och c-vitamin. Givetvis extre fett i allt men sådant vet du ju.

 

Nä förlåt...

Skrivet av  MariaX
jag överreagerade som sagt :-) Det är så känsligt för mig det där med mat, amning, dålig viktuppgång och så. Jag är jätteglad att du tog dig tid och brydde dig, jag vill ju det bästa för lilltjejen. Om sondmatning är bäst så är det klart att det ska bli det! Men jag tror inte det är så. Men du gav bra råd, jag ska tänka lite extra på komjölken och C-vitaminerna och även vägra tutte ett bra tag innan maten.

Kram
 

Angeånde 8 kg så vägde

Skrivet av  Nicka
faktiskt min son också 8,5 kg när han var 1,5 år och då hade han slutat amma för länge sedan... Åt barnmatsburkar, gröt, drack välling etc men inte gick han upp i vikt för det. Är idag fortfarande en liten och smal kille som ligger långt ner på kurvorna. Jag är tacksam så länge han överhuvudtaget håller sig kvar på kurvorna ;). Men han är mig vetligt fullt frisk.
 

Det där med HB---MariaX *långt OT*

Skrivet av  Ambiente
Undrar lite om du fått det utrett? Sen undrar jag även om din kille (eller du?) är sydlänningar dvs. medelhavsländerna och därkring?

Jag har själv lågt HB och är född med det pg.a av att vi i vår familj på min pappas sida har en blodbristsjukdom som heter Thalassanemi Minor och det visar sig med lågt HB, dvs. för få röda blodkroppar.

Det är INTE alltid lågt HB är lika med järnbrist. Det är det man direkt påpekar men det kan lika gärna vara en blodbrissjukdom dv.s att man har för få röda blodkroppar som i mitt fall.
Det är inget farligt eller smittsamt men det är ärftlig, men man kan vara väldigt trött eller ha lätt för att bli trött. Men är man som jag född med det så är man van och vet inget annat.
Min egen flicka har inte det men min kusins båda pojkar har fått det efter henne och har alltid lågt HB

När jag var gravid så sjönk mitt HB till 75 och min barnmorska var hispig. Propsade på att jag skulle käka järntabletter trots att jag sa att jag inte har järnbrist vilket också påvisades när jag mådde illa av järntabletterna och prover togs på Blodcentralen på hennes inrådan och remiss. Mina järndepåer var helt normala trots det låga HB´t.

Råder dig att kolla upp det och utgå inte alltid för att lågt HB = järnbrist. Det behöver det inte vara.

Hoppas ni reder ut det.
 

jag ser på reaktionerna här nere

Skrivet av  molle
Det är just sådan överreaktion som gjorde att jag ljög för att slippa dom och lugna ner hispiga BVC personal.
Vi gav även risgröt vitaminbirikad och och tunnbröd med järn någon form av paltbröd i tunnbröds form ska finnas i de stora mat afärerna men jag kommer inte i håg vad det hette.
Man barn har varit spinkiga och tunna under hela småbarnstiden men i skolåldern blivit lite rundare utom sonen som har övervikt men det beror tyvär mycket på dåliga matvanor från dagis och skola med kräm, saftsoppa, saft, OBOJ, kex och limpmackor eller vitt rostbröd med marmelad och smaksatt yogurt och fil med russinmussli. till vartenda melles i i bland i stället för lunch.
Jag anser inte att limpmacka med ost och Yogurt jordgubb samt saft kan ersätta lunch men det hände när det var utflykt tex.
 

Artiklar från Familjeliv