Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En spinkis till!

Skrivet av Gullebarn

Hej!
Min pojke på 15-månader vâger 9.1 kilo. Han âr utredd för bland annat gluten. Vad jag har förstått kan man inte se i blodet om det finns mjölkallergi som orsak till låg vikt. Måste man mixtra sjalv med det? Jag kan inte riktigt första varför min son ar så spinkig, måste det inte vara något fel??
Svar på tråden: En spinkis till!

Det måste inte vara något fel

Skrivet av  Åsa m A&E
vissa barn bara är spinkiga men det kan ju vara en födoämnesallergi. På astma och allergi snacket (under Barn med särskillda behov) finns massor med information / kunskap om mjölkallergi.

Välkommen!
 

Min kusins kille är

Skrivet av  Ambiente
3,5 år och väger 11 kg och han har blivit utredd för ALLT men är fullt frisk.......bara lite mindre.
Hans storebror som nu är 10 år var likadan när han var liten och idag är han "normal" (eller vilket ord man ska använda)

 

Lilla Plupp är liten

Skrivet av  Pixelpig m Lilla Plupp 03 + bf 15/7
Hon var på 18-månaderskontroll härom dagen och vägde då 8300g, längd 76,5cm. Hon har aldrig blivit utredd för någonting och bvc och barnläkare verkar så nöjda. Så olika det kan vara! Jag gissar att det är för att hon följer sin kurva, hon vägde 2325g när hon föddes i alldeles rätt tid. Vägde era barn mycket mer när de föddes och är det därför ni och bvc är oroliga?
 

Min lilla vägde...

Skrivet av  MariaX m Gro 03
4050 vid födseln och 8,5 vid 15 månader. Hon har tappat ca 4 kurvor på bvc\'s "mall" för hur stora barn ska vara *lite ironisk*.
 

Tappat kurvor

Skrivet av  Gullebarn
Hej!
Ja min pojke har tappat 3 kurvor och pendlar i bland neråt. Han har ätit extremt lite i perioder och jag är verkligen orolig att det ska bli "något fel" på honom. Han är i och för sig alltid mycket livlig även om han bara ätit en halv portion gröt på hela dagen. Alla har försökt lugna mig hela tiden men nu visar det sig att han har järnbrist som inte låter sig behandlas. Han kommer därför inom kort bli undersökt för gluten intolerans.
 

Jo, jag misstänkte..

Skrivet av  Pixelpig
..att det var det som var skillnaden. Hoppas det löser sig för er båda!
 

min äldsta dotter

Skrivet av  Isa
vägde 2526 när hon föddes 4 dgr över tiden. Hon har alltid varit liten men följer sin kurva och är pigg och frisk. Hon ligger längst ner på kurvorna men så länge hon växer efter kurvan så är det inga fel.
Hon är dock utredd men inga *fel* hittades.
 

Mina söner

Skrivet av  Julia m tre pojkar
är också väldigt spinkiga utan att det är något fel på dem. Älsta och yngsta sonen vägde knappt 9 kg när de var 18 månader och mellan sonen vägde 9.5kg.
Det är inget fel på äldsta och yngsta, har kollat bla gluten och mjölkallergi, då mellansonen har en del allergier.
Verkar han må bra i övrigt så tror jag att du kan ta det lugnt, en del barn är tunnare än andra.
 

Artiklar från Familjeliv