Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur mkt "får" man väga som 6-månaders bebis?

Skrivet av Mamma till prins & prinsessa!
Anledningen att jag undrar är att vi har en familj i bekantskapskretsen, där de har en liten dotter på 6 månader som väger endast 600 gram mindre än vår 1,5-åring. Vår dotter väger 11800 gram.
När de är så små är det kanske ingen fara att vara stor. Men lite fundersam blir jag allt. Hon är väldigt orörlig den lilla...
En liten fundering från mig. Ngn reaktion?
Tack på förhand!
Svar på tråden: Hur mkt "får" man väga som 6-månaders bebis?

Låter ganska

Skrivet av  Julia m tre pojkar
mycket tycker jag om jag jämför med mina gossar (som iofs är spinkisar). Har en tillväxtkurva från BVC och den översta streckade linjen går vid ca 11kg.
 

Har hört om

Skrivet av  Skrållan
många barn som väger runt 10 kg vid 6 mån ålder. I mina öron låter det enormt då mina passerat året med många månader innan de kommit upp i 10 kg.
Men de barn som vägt så mkt har inte blivit runda när de blivit större. Långa barn men inte runda.-

Mkt händer från 6 mån tills de börjar gå.

Vet min svägerska brukar ta sina säner som exempel. redan på den tiden-20 år sedan, ville BVC att hon skulle dra ner på välling och mat för att hålla ner vikten på kusinerna som var gode runda före ett års ålder.
Sen började de gå och babyhullet rasade av.
Idag är de två gängliga 20 åringar.
 

Min son

Skrivet av  Anne-Marie
Vägde 10.2kg då han var på dagen 5månader. 74cm lång var han iofs. Men run med mycke "kött" på kroppen hade han :)

Idag är han en glad, låååång och smaal ( smalare än vad han e lång enligt kurvorna, om ni förstår) kille på 5år.
Tycker inte man ska oroa sig då barnet är så litet.
Vänta och se hur det utvecklar sig. Lär ju inte vara bra att sätta sin bebis på diet direkt.

 

Så länge hon får normal bebismat...

Skrivet av  Superwoman
...dvs att de inte ger henne en massa saft, kakor, glass (det finns faktiskt folk som göder bebisar med sånt!) så tror inte jag att det är någon fara. Jag menar, man kan ju inte gärna ransonera bröstmjölk/ersättning utan om barnet är hungrigt måste man ju mata.

Min äldste kille vägde ca 10 kg vid samma ålder och det är ju också rätt mycket. Men då kröp han för fullt... (superrörligt jätteklump!). Så jag vet inte om vikten behöver vara så hindrande för rörelseförmågan direkt, han var iaf betydligt tidigare än sin mer normaltunga lillebror.

Har ni frågat vad MVC tycker?
 

Svårt att säga...

Skrivet av  Anna
utan att ha sett henne. Är hon lång och kraftigt byggd är det inte såå mycket, men om det bara är valkar skulle jag nog kolla vad hon äter och i vilka mängder. (Typ så hon inte dricker 330 ml välling flera gånger under natten och som mellanmål på dagen)
 

Vad man väger vid 6 månader....

Skrivet av  Maria & Daniela 8805 & Felicia 020106
tror jag inte är så viktigt. Min äldsta dotter vägde 10 kg vid 1 år, min yngsta dotter vägde 10 kg vid 5 månader. Måste erkänna att jag kände lite panik med om jag skulle orka bära henne vid 1 år *ler* Men det "gav" sig som man brukar säga. Hon började äta riktig mat och röra på sig mer och mer, så vid 1 år vägde hon 11,3 kg och var 83 cm lång. Helt normalt mao. Idag är hon en pigg 3 åring på 15,7 Kg och 99 cm lång. Så stoppar de inte i den lilla en massa "godsaker" så är det absolut ingen fara.
 

Tack för alla svar!

Skrivet av  Mamma till prins & prinsessa!
Vad jag vet så ammas barnet och äter mat. Jag tror nog inte att de "göder" henne. Inte vad jag märkt i alla fall. Det är kanske ingenting att vara orolig för då ;-)

Häromdagen fick jag dock veta att hon vid 7 månaders ålder hade passerat 12-kilos-strecket med ganska många hekton. Men det är väl så att så fort hon börjar röra på sig lite så kanske viktökningen lugnar sig?

Jag ska försöka att inte oroa mig. Det är oxå svårt att prata direkt med mamman tycker jag. Jag vill ju inte sätta några griller i huvudet på henne...

Tack igen för era svar!