Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mens

Skrivet av Mamma S
Hej,
Är det fler än jag som inte fått tillbaka sin mens? Jag har ammat endel på natten men inget dagtid, kanske det gör att mensen håller sig borta...annars är det något annat....
Tänk ett år har gått, ja och plus de nio månaderna man var gravid utan någon mens. Det är länge men jag saknar den inte! Dock tycker jag att den borde kommit...har inget preventivmedel ännu....
Berätta gärna om era erfarenheter.
Trevlig helg på er
Svar på tråden: Mens

Jag

Skrivet av  Thelma m Oliver (0211) & Casper 040112
har fått tillbaka min mens, den kom ganska direkt efter avslaget trots helamning. Jag tror att din mens kan hålla sig borta eftersom du ammar på natten och det är väl då som det är som bäst att amma om man vill hålla en produktion... ngt sådant är det iaf... :)

Trevlig helg ni med!
Kram
 

Näpp

Skrivet av  ::Mini-Anna:: Alexandra & Amadeus
jag har inte heller fått tillbaka min mens (tror jag *gulp*) Hade två konstiga blödningar i september men de trodde inte min Bm var mens utan berodde på minipillerna. Visst, det är ju inget man saknar ska erkännas!! Snart 2 år sen man hade mens sist. Med Alexandra fick jag tillbaka mensen efter ungefär 9 månader fast henne ammade jag inte lika länge som jag gjort med Mandusen, för han kan ju fortfarande vilja ha lite på natten nån gång och kanske lite precis vid lunch när han ska sova. Trodde aaaaaldrig jag skulle amma så länge,*s*, helt emot mina principer egentligen men men, det är ju han som får styra lite där.
Ang preventivmedel så har jag ett recept på vanliga p-piller som ligger i skåpet som jag ej hämtat ut. Så just nu har jag faktiskt inga piller eftersom mini-pillrerna är slut, så, hmmm *gulp* som sagt....
 

Jag

Skrivet av  På besök från dec
fick tillbaka min för ett par veckor sen när sonen var ett år och två dagar! Trodde jag skulle få slippa länge nu när den hade hållt sig borta så länge men tji fick jag. Först blev jag lite glad att den kom men efter en halvtimme hatade jag den som vanligt...
KRam!
 

Inget på 3½ år!

Skrivet av  Nina med Johan 5/4-02 och Dani 21/12-03
Hade mens i maj-01, sen har jag varit gravid och ammat i princip hela tiden. Fick inte igång mensen efter första förlossningen trots att jag slutade amma efter 10½ månad (och då bara 1-2 ggr/dygn). Fick hjälp att få äl för att bli gravid igen.

Slutade amma Dani den 30/12 och gissa vad som kom den 1/1 (alltså för en vecka sedan)? Den hade säkert kommit även om jag fortsatt amma, för det var bara en gång/dygn och det fanns inte mycket mjölk kvar nu. Har ju inte saknat den, men blev ändå rätt glad att den kom, för det är skönt att fungera "som vanligt" igen.
 

jag *lååångt*

Skrivet av  zahra m Felicia 7/7-00 Jakob 22/1-04
fick tillbaka min i september, sen hoppade den 2 månader och sen kom den normalt efter 32 dagar som jag brukar ha. Denna gången är jag inne på dag 34 nu och väntar med skräckblandad förtjusning haha.

Vi har inget skydd heller än (för vi kommer inte överrens om sort), annat än att låta bli *asg*. Vi hra "slarvat" 2 ggr förra månaden direkt efter mens då vi kände oss "säkra". Så risken att det är en bebis gå gång finns men den är minimal då jag brukar ha ägglossning på dag 18-19 och inte dag 8-10. Äsch vad svammligt det blev, inget direkt svar på din fråga kanske =).

Eftersom ni inte skyddar er så finns ju risken för att du är gravid. Amning är inget pålitligt preventivmedel, speciellt inte när man inte helammar längre. Första ägglossningen kan ju ske före första mensen. Så är du nervös så testa. Jag har faktiskt testat med ett ägglossningstest jag hade liggande eftersom det kan ge utslag vid graviditet också (har hänt mig 2ggr), men det blev inte ens skuggan av ett streck. Så jag känner mig ganska lugn.

Kan tillägga, som ett ev förslag på preventivmedel om man som jag inte vill äta hormoner och inte vill ha tråkigt gummi =), att vi nu har beställt en persona. Den var mycket billigare i england så vi har beställt en därifrån. Men den tar en månad att få, så vi får se när den hinner dyka upp. För er som vill läsa mer om persona titta här
http://www.persona.info/se/

Kramar från en svammlig Zahra
 

Artiklar från Familjeliv