Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nagon lakarkunnig har?

Skrivet av Lotta
kan nagon forklara for mig vilken inverkan plotsliga temperaturvaxlingar,kyla, vata, och vind har pa tendensen att bli sjuk? Jag kan ju forsta att risken okar nagot, gor den det forresten? men jag bor i ett land dar alla tror att man blir sjuk for att det ar kallt osv(se anledningarna ovan). Sjalv har jag val lart mig att det ar bakterier och virus som orsakar sjukdom, men mojligen kan ovanstaende minska ens immunforsvar. Nagon som kan saga om jag ar helt ute och cyklar eller?
Tackar!
Svar på tråden: Nagon lakarkunnig har?

Inte mer än

Skrivet av  Jost med Elfa-imorgon- \\\\\\
att alla islänningar som dagligen springer i snön på utomhusbaden och sen doppar sig i 40-gradigt vatten. De mår överlag mycket bättre än vi svenskar.
Baciller och virusar är de som orsakar sjukdom....
 

Det är inte

Skrivet av  Thelma m Oliver (0211) & Casper 040112
kyla, vind, blåst mm som gör att man blir sjuk. Man blir som du skriver sjuk av virus & bakterier. Men däremot kan kyla, vind, blåst mm göra så att det bryter ut...

Jag är inte 100% men ganska säker. Det var ett tag sen jag gick i skolan och läste om detta :)

Kram
 

Läste fakiskt

Skrivet av  Annika m Rebecka 020820 & Lukas 040104
om det där härom dagen!
Kyla (och är man våt blir man lätt kall och blåser det så ja då blir man också kall) sänker immunförsvaret så sjukdomar lättare får fäste & bryter ut, men det är virus & baciller som orsakar sjukdomen.
 

Artiklar från Familjeliv