Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kalastips önskas!

Skrivet av Gabrielle med Victoria 26/1-04
Jag ska ha två kalasdagar för Victoria. En på födelsedagen och så en på helgen. Det blir för mycket folk om alla ska komma samma dag. Men jag har ingen aning om hur det ska bli.

Önskar massor av tips på allt mellan himmel och jord på hur man kan fira. Roliga dekorationer, vad man kan bjuda på, recept och roliga butiker/nätsajter som kan hjälpa till med det som ska bli årets partaj!

Kram på er!
Svar på tråden: Kalastips önskas!

Så här hade vi..

Skrivet av  Maria m Olivia 040104
Vi har nyligen haft kalas och vi hade det så här.. På födelsedagen firade vi med närmsta släkten (som även kom på lördagen på stora festen) Nu i lördags hade vi stora festen för Olivia.
Som dekoration i lokalen hade vi skurit ut 20-30 cm stora ettor i tjock kartong som vi målade med vattenfärg i glada färger, hängde sen upp några i taket och några hängde på väggarna tillsammans med ballonger, girlanger och en stor Grattisskylt (köpt på leksaksaffär i Barkaby). Vi bjöd på hemmagjorda bullar, sockerkaka, drömmar, syltkakor, kolakakor, chokladrutor samt två olika marsinpan/nogat godisvarianter. Till det hade vi kaffe, te och saft. Tårtorna hade chokladmousse/grädde på ena lagret, sen grädde/sylt på andra lagret. Färgade grädden över helt rosa och dekorerade med nonstop, nobless, gelehallon och kiwi, måste säga att det blev riktigt snyggt och "tjejigt" :-)
Efter paketöppningen hade vi fiskdamm för barnen och de fick varsin påse med godis (till de större), Tom & Jerry kex (till de små), varsin leksak och sen en satsumas (för nyttigheten skull, haha)..

Ja det var våra fester i korthet :-)

Lycka till med kalasen! Visst är det härligt att ordna inför sin lillas första kalas.. !?! *ler*
 

jösses!

Skrivet av  Fanny m Jacob 040121
Oj vad ni hade fixat!!! Ambitiöst! Lätt jätteskoj. Vad tyckte Olivia?

Själva kommer vi bara att ha ett mindre kalas för närmaste släkten (mormor, morfar, farmor, farfar, moster m man, farbror m fru...). Funderar på nåt slags glasstårta - vi ger inte Jacob röd sylt överhuvudtaget eftersom han blir prickig, och tårta utan sylt känns lite trist...

Idén med ettor i kartong lät skoj. Tänkte att man kunde hänga upp några över själva tårt- och kakbordet!
 

Tips på tårta

Skrivet av  Lotten med Hilda 040111
...apropå att ni inte kan använda röd sylt.
Min mamma har alltid gjort tårta på vanlig sockerkaksbotten som hon skär i tre delar. På den understa delen har hon marsansås och på nästa grädde och krossad ananas (med en del juice så det blir saftigt). På med översta delen och sedan grädde och tex vindruvor att dekorera med. Underbart gott!!!
 

Med banan kanske?

Skrivet av  Tozen
Sockerkaksbotten, marsansås, banan och grädde överst om man som ni inte vill ha sylt. Som dekoration brukar vi antingen ha non-stop, sånt man skriver med (grönt + rosa) eller varför inte riva lite choklad?
 

Bananen _mellan_ bottnarna givetvis,

Skrivet av  Tozen
inte överst. Alltså - ena lagret med marsansås, andra med banan och överst med grädde =)
 

Vi planerar för fullt

Skrivet av  Tira med Albin 040113
Albin fyller ett år på torsdag men kalaset går av stapeln på lördag eftermiddag. Vi har lånat samlingslokalen i vår brf och vi kommer att bli ca 40 personer. Vi ska dekorera lokalen med ballonger, serpentiner och så en sån där grattis-girlang. På borden dukar vi fint med Nalle Puh-servetter, färgglada glas och kaffekoppar.

Eftersom Albin har ägg-och mjölkallergiska kompisar så kommer allt utom tårtan att vara mjölk-och äggfri. Vi ska bjuda på bullar, nån mjuk kaka, kolakakor, drömmar, chokladsnitt och falska bondkakor och så kommer det att finnas smårgåsrån och riskakor till de som inte äter sötsaker än.

Jag kommer att göra två stora tårtor (långpannestora) för att det ska räcka till alla och dessa ska se ut som Spöket Laban och Labolina. Jag vet ännnu inte vad det ska vara inuti dem men Marias tårtfyllning lät verkligen smaskig så jag kanske gör likadant. Till de allergiska barnen gör jag en liten Labantårta :) Jag var själv allergisk när jag var liten och vet hur tråkigt det är att inte kunna äta av allt så jag försöker att göra fikabröd mm som alla kan äta.
Labantårtan hittade jag på denna sida http://www.joline.se/tartgalleriet.htm

Ballonger, ljus mm köpte jag när vi var i Täby centrum i mellandagarna. Där fanns nämligen en butik som heter Kalaslandet http://www.kalaslandet.se/ och där fanns det massor av roliga kalastillbehör.

Lycka till med kalaset och är det något recept du vill ha så hojta!
*kram*
 

allergitårta

Skrivet av  Jennie m Moa040123
Har du ngt bra recept på tårta utan mjölk o ägg som du vill dela med dig? Moa är ju allergisk men nåt gott måste hon ju få på sin födelsedag!

Det låter som att Albin kommer att få ett kanonkalas!

kram
 

Här:

Skrivet av  Tira med Albin 040113
Sockerkaka (8 bitar)

6 dl vetemjöl
3 dl socker
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 1/2 dl mjölkfritt margarin
5 dl vatten
Kokos eller mjölkfritt ströbröd att strö formen med

1. Blanda mjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker
2. blanda vattnet och margarinet, häll sedan ner margarinblandningen i mjölblandningen och vispa slät
3. Smörj och bröa en bakform och häll i smeten
4. Grädda i nederst delen av ugnen i 200 grader i ca 45 min

Denna sockerkaka blir ganska kompakt men ändå ok. Jag kommer att skära ut en Laban ur den och istället för grädde som kommer jag att bre på glasyr gjord på vanligt florsocker och lite vatten. Inuti tårtan ska jag ha bär- och bananmos. Ta gärna saftiga bär eftersom tårtbotten är ganska mastig.

Det finns en jättebra sida på nätet med bara allergirecept: www.allergimat.com

*kram*
 

tack!

Skrivet av  Jennie m Moa 040123
det receptet får vi prova!

just det, den sidan har jag kollat förut, hade glömt den, där finns ju en massa bra grejer. fast just nu är det matvägran o dålig mage som gäller här, hoppas det går över snart...

kram
 

Grattisgirlang?

Skrivet av  Fia med Emma och Linnéa
Det lät som ngt för oss! Var hittar man en sån? Vi ska ha femårskalas här(4+1) och jag letar efter roliga grejer och utan ballonger eftersom Lillstrumpa är livrädd för dem till storasysters förtret;-)
KRam!
 

ICA MAXI

Skrivet av  Tira med Albin 040113
hittade den på ICA MAXI men den finns säkert på andra ställen också

*kram*
 

Tack!

Skrivet av  Fia med Emma och Linnéa
Får kolla där då:0)
 

Dåligt svar kanske men

Skrivet av  Anna T2
våra barn fyller ju nästan samtidigt (Heidi den 25/1)och mitt i veckan är ju som sagt svårt att ha stora kalas.

Vi kommer att göra vår tjejs första födelsedag till HENNES dag, vi ska alltså göra sånt som hon brukar tyck om. Troligtvis åker vi till något badhus och leker, sen tar vi det lugnt och myser. Inga besök den dagen.

Sen bjuder vi in till öppet hus tror jag, på helgen.

Vi bor så himla litet och har dessutom rationaliserat bort matbord och stolar till förmån för lekhörna. Så det är inte aktuellt med middagsbjudningdär folk ska sitta.

Tror att vi kanske gör lite enkel plockmat, matiga snittar som man kan hålla i handen. Då kan ju Heidi äta sammma, hon älskar exempelvis tunnbröd med leverpastej!

Fördelen med att inte bjuda på mat är att folk stannar lagom länge. Det lär komma ialla fall tio-tolv personer och det orkar nog ingen av oss med mer än ett par timmar :)
 

Klokt tycker jag

Skrivet av  Fanny m Jacob 040121
att tänka så. :-) Låter jättetrevligt, och jag håller med om att varken barn eller föräldrar kanske riktigt orkar mer än ett par timmar....
 

Vi kommer att göra likadant;

Skrivet av  Tozen
Wilhelm fyller nästa torsdag, och kommer då att firas _endast_ av mig och min sambo. På lördagen kommer vi att ha kalas där mina föräldrar, mina bröder + respektive, min farmor (mycket stolt gammelfarmor) och sambons mamma + man kommer hit, vi blir alltså 11 personer allt som allt. Vi har bara en 2:a, så det blir endast kaffe, thé, tårta + kakor.

 

Såhär gör vi:

Skrivet av  Millan m. febriga och snoriga ungar
Vi ska snart ha ett- och treårskalas (fyraårskalas kanske ;)).

Det blir ett barnkalas och sedan ett släktkalas.
På barnkalaset ska jag göra en brandbilstårta, och sedan ska vi bjuda på kokosbollar, brownies, glasspinnar och saft. Vi gör det rätt enkelt med lite ballonger, fika och sugrör. En liten fiskdamm också. Barnen blir inte så många (blir mååånga ändå med alla föräldrar) och är än så länge ganska små (allt från 7 månader upp till tre år).
Till kvällen får de som vill stanna så bakar vi egen pizza tillsammans till middag.

Dagen efter *pust* så blir det släktkalas. Vet inte riktigt vad vi ska bjuda på ännu, men det blir nog brownies och någon mer kaka. Kanske gör jag en tårta då också, bara för att det "ska vara" när man fyller år. Tror att det då blir vanlig gräddtårta med hallonsylt och lemoncurd som fyllning.

Brandbilstårtan gör jag så att jag lägger rektangulära tårtbottnar på varandra med fyllning (marsankräm+ sylt+ grädde) mellan så att jag får en fin kubisk rektangel. Sedan klär jag den med röd, kavlad marsipan (riktig hushållsfärg, inte karamellfärg som blir rosa) och även lite svart marsipan som framruta och sidorutor. Gula chokladlinser blir strålkastare, lakrisdäck blir, såklart, däck, sån där lakrisrulle som slang på sidan. På taket lägger jag en stege gjord av lakrisremmar och två gelebär, ett rött och ett blått, som saftblandare. Och så slutdekorerar jag med lite silverkulor.
Ska nog också färga tårtbottnarna och fyllningen rött och svart, så blir det rätt häftigt när man skär i tårtan =)

Vi dukar med blå duk, fina randiga servetter, randiga sugrör och blåa ballonger. Tänkte eventuellt "krulla" lite blått eller vitt presentsnöre och lägga ut över bordet, eftersom jag inte lyckats hitta enfärgade serpentiner utan bara dessa multifärgade.

Inbjudningskort har jag gjort i färgat kartongpapper, rött till barnkalaset och himmelsblått till släktkalaset. På de röda korten har jag klistrat dit bilder på en brandbil som jag skrivit ut från datorn, och sedan skrivit texten med en snygg svart penna. Hittade jättesöta små grodor som jag klistrade dit också.
"Vuxenkortet" har fått små bilder på Liam och Måns på istället för brandbilar. Och inga grodor... men guldstjärnor på kuveret.
 

Artiklar från Familjeliv