Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Penicillinfråga

Skrivet av Maria med Elias
Elias har råkat ut för urinvägsinfektion och fått medicin utskrivet. Jag fick med mig en spruta att ge honom det i munnen med.
Men han tycker det smakar så illa att det är svårt att få i honom det :(

Någon som har några tips? Kan man försöka ge det med mat eller är risken stor att han inte vill äta mat heller?
Hjälp! Jag vill inte tvinga honom :(
Svar på tråden: Penicillinfråga

muta

Skrivet av  Carro m fyran Amanda
I fårga om medicin är mitt bästa råd att muta *ler*, ta fram nåt gott han tycker om att dricka o efter en liten liten smutt medicin får han en stoor klunk av det goda tills allt är slut. Och tyvärr, om inte det funkar så är det tvång som gäller, tills de lär sig att det inte är nån idé att bråka om medicinen. Men även då med mild och varsam hand luta abrnet bakåt och spruta in medicinen bak i ena kinden, sen fylla på med god dricka direkt. OCh krama om :-)
 

Tack!

Skrivet av  Maria med Elias
Testar det ikväll :)
 

Eller om inte muta

Skrivet av  Selma m 2 barn
funkar eller att med tvång spruta in det i munnen (inget funkar på min 3-åring) kan du ju blanda ut det i yoghurt, det kan funka, fast då måste det nog vara nån jättesöt så smaken försvinner, den är fruktansvärd(var tvungen att testa innan jag gav barnen). Lucas den rackarn han gillar dock penicillin och gick och småsög på "sprutorna" efter Emilia fått sin dos.
 

Hehe

Skrivet av  Maria med Elias
Ja tänk att det kan vara så olika vad man tycker ;)

Men visst är det svårt med dessa starka viljor när det INTE faller dem på läppen.
Ikväll gick det faktiskt hyffsat med lugna röster och MYCKET beröm och applåder. Men om det slutar fungera kan jag ju testa med en söt youghurt som du tipsade om.

Tack för det! :)
 

Artiklar från Familjeliv