Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Gravid efter kopparspiral mm?

Skrivet av S
Vi har bestämt att vi vill försöka bli gravida om några månader och jag har nu en kopparspiral insatt. Nu till mina frågor:
-Är det någon som vet om utomkvedsrisken är större direkt efter spiraluttag? (läste något om det någonstans) I sådana fall kanske jag bör ta ut den ett tag innan det är dags...
- Har er menscykel ändrats i samband med spiral? Min är nu 25 dagar, tidigare var den 30 (utan spiral)...
Vill gärna höra om ni har några erfarenheter!
Svar på tråden: Gravid efter kopparspiral mm?

Hej!

Skrivet av  Pia m. Antoine 011227 & Béatrice 030529
Jag hade kopparspiral i 6 år innan jag fick mina barn.

Jag blev gravid väldigt snabbt efter uttaget men fick då dessvärre MÅNGA missfall i rad, men inget utomkvädes. Jag vet inte om det hade med spiralen att göra eller ej, läkaren kunde inte heller "skylla" allt på spiralen.

Nu har jag kopparspiral igen och har denna gång fått en mycket kortare menscykel (nu 30 dagar, tidigare 36 dagar MED spiral). Mellan barnen hann jag aldrig få mens.

På det stora hela är jag nöjd med spiralen och jag vet inte än idag varför jag fick så många MF, spiralen? Annat?

Kraam

 

Själv

Skrivet av  Åsa m Aron o Ruben
hade jag sånna kompikationer när jag hade kopparspiral, så jag var tvungen att ta ut den. Och vart gravid med en gång. Har inte hört något om att utomkvedes skulle öka. Däremot har jag hört att missfall är större efter första graviditeten och ökar mer om man fick en kille första gången. Men det stämde inte in här, så jag vet inte.