Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Stad-serien av Fogelström?

Skrivet av Åza
Har just läst alla fem böckerna, men i den sista "Stad i världen" står det att det finns tre ytterligare delar nämligen "Vävarnas barn", "Krigens barn" och "Vita bergens barn" som handlar om tiden före den bok jag trodde var första (Mina drömmars stad). Varför beskrivs "Mina drömmars stad" då som den första i serien?
Svar på tråden: Stad-serien av Fogelström?

svar

Skrivet av  Jenne
De fem böckerna ingår i "Stadserien" där man följer hela släkten under 10 år. De tre tidigare böckerna är visserligen förfäder till de senare böckerna men har inte på samma sätt den röda tråd som finns i de senare (tycker jag) Jag älskar stadserien och tycker även att de tre andra är läsvärda, men ändå inte lika bra. Det känns som om Fogelström är duktigare på att skildra det som är närmare honom själv i tid. Mina drömmars stad är alltså den första boken i serien om fem.
 

Okej, tack så mycket!

Skrivet av  Åza
Jag tycker också att serien var jättebra och jag rekommenderar den varmt! Jag lärde mig jättemycket om Sveriges (Stockholms) historia.
 

stadserien kom först.

Skrivet av  LottaH
Har för mig att de fem böckerna i stadserien kom ut (och skrevs) först och att Fogelström sedan skrev de tre böckerna i barnserien - som alltså utspelar sig före stadböckerna i tiden.