Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Imperiets dotter: Allmänt, Tsuranuanni

Skrivet av Ullis Merenwen
OK, då börjar jag... Nedan följer min generella åsikt om boken, samt lite tankar om Tsuranuanni.

* * *

Högt tempo, komplicerade intriger. Koncentrerade händelser med transportsträckor emellan som tyvärr kändes lite långa ibland. Tror att författarna helt enkelt har haft kul ihop, och testat att väva samman sina respektive idéer och skrivstilar. Jag har inte läst Wurts, och Feist bara för många, många år sedan, så jag kan inte tala om vem som dominerar. I sin helhet får boken en klar 4 av 5 av mig.

Gillar världen, som har en klar asiatisk/japansk touch med ingredienserna heder, stora, ledande familjer, kejsare, böneportar osv. Jag fick ingen sympatisk bild av invånarnas syn på slavar mm, då de behandlades som skit - och enligt allmän åsikt hade förtjänat det i tidigare liv. Inser nu att det var en del av historien - skickligt vävt!

Hade varit intressant att få veta mer om tiden då människorna kom över rämnan och började kolonisationen av Tsuranuanni. Flera begrepp har världarna tillsammans, t ex schackspelet, eller s\'hah, hundar och andra djur. Dock inte te, kaffe och choklad, som ju Mara upptäckte på ett minst sagt obehagligt sätt. När jag funderade på det inbillar jag mig att de inte heller fanns eller gick att utvinna förrän senare i Midkemia.
Svar på tråden: Imperiets dotter: Allmänt, Tsuranuanni

Lite allmänt och två fråga...

Skrivet av  Jessie
skulle vilja säga att flera av transportsträckorna som du kallar dem är rätt nödvändiga och på något sätt ger en viss inblick i världen och människornas sätt att se på saker. De känns för det mesta inte alltför lång, beroende på vad man jämför med (men så är det väl alltid) och de små saker som händer är ibland riktigt roliga.
t.ex när Bunto är i staden och Mara skickar små meddelanden hela tiden. Det rinner ju upp i något större och man får en chans att följa med.

Mara växer ju otroligt mycket genom böckerna. Kanske för att hon från början tänjer på traditionerna eftersom nöden kräver det, men ändå inte bryter dem helt. Det skulle nog inte vara samma sak om hon gått helt emot regler och traditioner från början.

Som du säger påminner världen lite om ett tidigare Japan med klassindelning och det märks att författarna har sökt information till boken. Jag tycker det är en annorlunda stil på fantasy och det är väl därför den ligger högt på min lista.

Midkemia påminner ju mycket om medeltida Europa och jag vet inte riktigt när man började med kaffe och choklad här. Jämförelsen är rätt kul med kekaliblommorna och rosen.

Vilken karaktär är er favorit och varför?
Har ni något favoritavsnitt i serien? Vilket?

Själv tycker jag mycket om Arakasi. Han är lite av en gåta och väldigt spännande. Lite förvånande när man läser om hans ålder. Trodde han var yngre än han var, men med den erfarenheten måste han ju vara lite äldre. Man kan inte riktigt slänga in en person från vår tid i det sammanhanget ändå, så en jämförelse är lite överflödig.

Favoritavsnittet är självklart Arakasis intrång hos Obajanen. Jag tycker beskrivningen är så enormt bra. En enorm inlevelse och visst lite hjälteaktig, men den är så underbar, så jag har överseende med det.
 

Missade ditt inlägg nedan så ignorera mina frågor.

Skrivet av  Jessie
Jag skriver in dem i mina andra inlägg så småningom. Det var en väldigt bra idé. Fortsätt med den.
 

Buntos fall mm

Skrivet av  Ullis Merenwen
Håller med om att det var ett snyggt sätt som Mara duperade stackars dumme Bunto. Han var ett typfall av man-som-underskattar-kvinnor-men-gärna-utnyttjar-dem.

Har du läst någon annan, liknande fantasy som utspelar sig i en Asien-inspirerad värld? De flesta fantasy som jag har läst är en sorts medeltida-Europa, även om jag vet det finns undantag (Alvin av O.S Card mfl). Det var helt klart uppfriskande att läsa om Tsuranuanni, även om det kändes ovant att kulturen inte var karaktäriserad av "väst-tänkande".
 

Nej...inte direkt...

Skrivet av  Jessie
men jag tycker "Shike" av Robert Shea är en bra bok. Forntida Japan, samurajer och ninjor, främmande mongoler kastsystem och bra intriger.

Det känns som att de har gjort en bra blandning av en av mina favoritböcker och fantasy (som jag älskar). Det kan ju knappast gå fel.

Ett fint recept på fantasy är väl medeltiden med en gnutta magi, släng in några alver eller annat folkslag för att göra det lite annorlunda mot vår värld och vips så kan du drömma dig bort. :)
 

Längesen jag läste Shike

Skrivet av  Ullis Merenwen
men jag kan tänka mig det. Jag kommer också att tänka på de kinesiska action/fantasyfilmerna som har kommit på senare år: Crouching Tiger, Hidden Dragon, samt den underbara, underbara Hero. Det finns även ett par koreanska filmer (Bichun-Moo, Musa-Princess of the Desert) som är inne och nosar på genren.

Personligen har jag alltid föredragit fantasy där människor är det dominerande folkslaget. Det har gått lite stå i alver, dvärgar, orcher mm, så jag har mer och mer gått mot att läsa low-fantasy (typ Robin Hobb).