Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Inställningsproblem?

Skrivet av Marika
Hej, hur många av er har haft problem att ställa in rätt tryck i shunten? När vår dotter fick sin shunt inopererad (för precis ett år sedan idag) så nämnde de aldrig att detta kunde bli ett problem. Vi fick höra om stopp i shunten, infektion och brott på slangen men ingen sa att det kunde bli så svårt att ställa in på rätt tryck. Vår dotters huvud har knappt växt alls och vi får mäta det på BVC varje vecka. En gång i månaden träffar vi vår neurokirurg för att tröga upp shunten mer och mer. För två månader sedan gjordes en röntgen för att se om suturerna vuxit ihop för tidigt vilket de inte hade gjort. Hon har en Codman-Medos shunt. Har ni haft liknande problem och vilket tryck står era shuntar på? Vår dotter som är ett år började på 60 mm H2O och är nu upp i 120 mm H2O samma tryck som en vuxen brukar ha. Funderar bara på varför det verkar så svårt att hitta rätt tryck.
Svar på tråden: Inställningsproblem?

Min dotter

Skrivet av  Ulrika med Nathalie
har en likadan shunt o hon har haft tryck på den på 90 sen många år tillbaka. typ 7-8år eller nått.
Hon är född -90

Vad trist att ni måste mäta huvudet varje vecka o att det inte växer som det ska. En rätt ovanlig(för mig iallafall) situation när det gäller HC.

Vad var hennes huvudomfång då hon föddes o vad är det nu?

Hälsningar Ulrika
 

Hej Ulrika

Skrivet av  Marika
Min dotter fick en hjärnblödning när hon fortfarande låg i magen. Jag märkte att hon slutade röra sig och det blev snabbt akut kejsarsnitt. När hon föddes hade hon alltså inte utvecklat HC ännu, det fick hon p.g.a blödningen. Hennes huvud mätte 33 cm och var uppe i 41,5 cm en månad senare när hon äntligen fick sin shunt. Nu mäter hennes huvud 43,9 cm så så mycket har det inte växt på ett år. Har hört från lite fler håll att man haft det här problemet men varför fick vi ingen information om det innan? Jobbigt är det i alla fall att springa och mäta och åka till sjukhuset för att någon gång få ordning på det hela.
 

Artiklar från Familjeliv