Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Adoptivbarn med Hc???

Skrivet av Gitso
En fråga!
Vi är på gång med adoption och har fått barnbesked om en liten pojken på 1,5 år.I hans läkarrapport står det att han har vidgade sidoventriklar.Sökte direkt på nätet att det var lika med hydrocefalus=vattenskalle.
Konsultläkarna till adoptionorganisationen här hemma sa att man inte skulle ta så allvarligt på det.Ibland kan dom skriva det för att få barnen bortadopterade till ett "rikare" land.Dessutom hade de gjort en ~transfontanell ekografi~....och sån sådan har man inte gjort i Sverige på över 30 år.
Ska man vara orolig?Han är sen ,står inte ännu,pratar inte bara ljudkombinationer,men det är oftast barnhemsbarn.
Är det nån som kan råda mig och kanske tala om hur man ska ställa sig till denna rapport.Finns det olika grad av Hc?Det verkar inte som han har operarats!Skriver man sånt utan att det behöver vara nåt,eller!!??
Just nu är det jobbigt!Man vet ingenting.
Tacksam för alla svar
G
Svar på tråden: Adoptivbarn med Hc???

Har inget svar

Skrivet av  Tim\'s mamma
men titta in på:http://www.hydrocefalus.com

Där finns en diger länksamling om bla HC

Jag kan även vidarebefodra din fundering till Tim\'s neurolog, men kan inte lova att han svarar.

mvh
Tim\'s mamma
 

Här kommer svar från

Skrivet av  Tims\'mamma
Tim\'s neurolog

Hoppas att det kan vara en vägledning

..................................................

Hej

Huvudomfångsmåttet (gärna flera mått så man kan se tillväxttakten) är viktigt i sammanhanget (man kan pricka in på BVC kurva om huvudomfånget är stort eller litet i förhållande till åldern och anske ännu viktigare till längden - om längden är minus två standarddeviationer är det att förvänta att huvudet också ligger på noll eller minus två standarddeviationer).

Om ventriklarna är vida och huvudomfånget åt det lilla hållet betyder det inte hydrocefalus utan hjärnatrofi, dvs att hjärnvävnad saknas vilket snarare är värre än om huvudomfånget är något åt det stora hållet då någon grad av hydrocefalus kan förväntas. Orsaken till sådan vidgning är viktigare för funktionen än företeelsen ventrikelvidgning i sig. En missbildning eller infektion eller blödning i hjärnan är allvarligare än¨om bara vätskeflödet genomhjärnans hålrumssytem varit stört.

Det är naturligtvis omöjligt att säga något utan en neurologisk undersökning av barnet, helst kopplad till en datortomografi eller Magnetkameraundersökning av hjärnn vilket jag förstår är ogörligt. Att han inte står vid 18 månader när 97-100% av friska barn i Sverige kan gå utan stöd ser jag som allvarligt, grovmotorik är inget som blir sent av barnhemsmiljö (möjligen språk och lekutveckling) utan kan bara förklaras av neurologisk skada eller grav undernäring med generell muskelsvaghet av uttalad grad.

Jag tycker konsultläkarna tar lätt på informationen och ett stort ansvar när de säger att man kan bortse från att hjärnan anges påverkad. Själv uppfattar jag en inte obetydlig risk för utvecklings-,beteende- och motoisk störning och riskökning för epilepsi om man med en grov metod som snarare riskerar att missa än att överdiagnosticera avvikelser anger att avvikelse föreligger.

Om man kan få bevisat att utsagan om ventrikelvidgning är en lögn för att underlätta adoption (vilket konsultläkarna antyder) är situationen naturligtvis annorlunda, annars ser jag som sagt betydligt allvarligare på situationen än konsultläkarna.

Hoppas dessa löst grundade synpunkter kan vara till hjälp trots sitt dystra innehåll.

 

Man tackar!!

Skrivet av  Gitso
Tack snälla Tim`s mamma.Vilket engagemang.Det känns skönt att få lite mer kött på benen,då man känner sig ganska hjälplös i sådana här sammanhang. Att adoptera är väldigt laddat ,då vi känner att man inte får ha några som helst egna värderingar vad gäller kön, hälsa eller dyl.Man ska tacka & vara glad att man får ett barn för huvudtaget känns det som.Det är väldigt viktigt i dessa sammanhang att man förstår att vi väljer inte barn utan det är barnet som väljer oss får vi inpräntat.Detta är ett livsåtagande och vi måste känna att vi klarar av det , annars är allt detta till ingen nytta...!!!eller hur?
Tankarna snurrar...men till slut kommer nog allt att bli till det bästa,det finns det ingen tvekan om,men vägen dit är lång.
Kram till er som stöder och sympatiserar och inte bagatelliserar ens "tokiga" tankar!!
Gitso
 

Jag ser det som väldigt viktigt

Skrivet av  Tim\'s mamma
att sprida information och kunskap.

Kan mina "erfarenheter" och "kunskap" "hjälpa" någon,
så delar jag gladeligen med mig.

Hoppas allt löser sig till det bästa för er och den lille, hör gärna av dig igen

 

Artiklar från Familjeliv