Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kylkåpsmagnet

Skrivet av Csilla
Är det farligt för shunten? Kan den ställa om shunten om barnet tyggar på den? Taksam för svar.
hälsningar
Svar på tråden: Kylkåpsmagnet

Jag menar kylskåpsmagnet..

Skrivet av  Csilla
:-)))
 

Vi pratade faktiskt om detta

Skrivet av  Tims mamma
på träffen i Borås och ja, magneter kan förändra inställningen, även om det är väldigt ovanligt,
men då får man nästan "gnugga" den vid shunten.
Tydligen är den typen av magnet man har när man rengör akvarieglas med "värre".
Men som sagt det hör till ovanligheten och man har inte testat detta, utan det är mer pga patienters erfarenheter som vi kom fram till detta.
 

okunnig

Skrivet av  okunnig
Hej
Detta var helt nytt för mig, men det är ju säkert mycket som varken vi eller läkarna vet om shuntar och vad det innebär?
Hur är det då med magnetröntgen, som många måste göra, men det har kanske inte alls såsom namnnet tyder på något med det att göra?
 

Efter en magnetkameraundersökning

Skrivet av  Carina och Filip
måste shunten återställas. Den magneten är så pass stark att den kan påverka. Min son har gjort ett antal MR undersökningar och vid ett tillfälle ställde inte shunten om sig. Men oftast är det kanske så att den ändras.

Det som skrivs ovan med kylskåpsmagneter har jag aldrig hört talas om att det ska kunna påverka inställningen av shunttrycket, det kanske måste undersökas vidare, får fråga vår neurokirurg om detta!

Det som vår neurokirurg sagt till oss är att vi ska kunna leva ett helt normalt liv trots shunten och det enda som kan få ventilen att ändra på sig ska vara just en magnetkamera enligt honom.

 

många frågor

Skrivet av  okunnig
Hej
Min son har shunt men den går inte att ställa in vad jag vet. Han har just bytt den (blev dålig), men har aldrig fått information om de nyare inställbara shuntarna, om de kan ersätta de gamla i de fall då de måste bytas ut. Min erfarenhet är att precis som han får många problem med shunten i 20-årsåldern. Flera av hans kamrater har fått det.
Hur går det till då man ställer om shunten? Finns det äldre barn eller ungdomar som fått sin gamla shunt ersatt med en ny och varför är dessa bättre? Får alla barn de nyare shuntarna?
 

Några svar

Skrivet av  Carina och Filip
Jag trodde faktiskt att alla idag fick en sk Programmerbar shunt. Vår son har en Codman -Medos shunt. Han fick sin första vid 8 månaders ålder och efter ett år blev det stopp i den, då blev det operation igen och han fick en ny likadan shunt inopererad. min son är nu 2 år och 9 månader.

Har inte kommit i kontakt med människor som är äldre och som har shunt så problemen du beskriver som kommer runt 20-års åldern har jag ingen erfarenhet av, kanske någon annan här som har?

Vet heller inte hur man gör om man har den oinställbara shunten och när en ny ska opereras in om de då tar en programmerbar om man haft den andra varianten innan.

När man ställer in shunten använder läkaren sig av en apparat (vet inte vad den heter för tillfället), ställer in den på den inställning ventilen ska ha, håller sedan en rund magnet över ventilen, trycker på en knapp, viktigt att huvudet är helt stilla. Efter några sekunder är det färdigt! Gör inte ont och känns inte.

De jag har kontakt med och då är det främst föräldrar till mindre barn, de har Codman -Medos shunten som går att ställa om.

Hoppas att du fick svar på några av de frågor du hade.
 

tack

Skrivet av  okunnig
Hej
tack för ditt svar, nu förstår jag lite bättre. Min son fick ptoblem med shunten för lite mer än en månad sen. Opererades och fick information i förväg om att hela behövdes bytas ut. Efter operationen sa man (enligt honom) att man bytt hela utom den som går ner i magen. Illamåendet fortsatte och han blev på nytt inlagd och undersökt och man kom fram till att shunten var okey, och att illamåendet berodde på magkatarr. Nu fick han också information om att inte hela shunten i huvudet bytts ut vid operationen. Han fick medicin mot magkatarren, men mår fortfarande illa.
Så, frågan jag ställer mig är om det verkligen är magkatarr, men man måste ju lita på läkarna. Dessutom undrar man varför man inte byter ut hela om det finns något bättre att erbjuda. Är det av kostnadsskäl eller kan det vara svårt att ta bort den gamla, som säkert är väl inkapslad, och man inte vill röra om i onödan. Dilemmat när barnen inte är barn längre är att man inte är med hela tiden (vilket man ju inte ska heller)och får direktinformation.
 

Tack för era svar.

Skrivet av  Csilla
Jag har mailat till vår neurokirurg också och han sade att det är ingen risk med en sådan magnet. *suck*
hälsningar
 

Artiklar från Familjeliv