Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har tagit bort shunt!

Skrivet av Jassa
Jag fick min shunt när jag var 18 år pga en cysta som skapade övertryck på hjärnan. Idag är jag 27 år och i januari opereades min shunt bort eftersom den gjorde mer skada än nytta! Idag mår jag ovanligt bra, men jag kan inte vara säker på att inte bli sjuk igen. Så visst är det möjligt att så småningom bli av med sin shunt!
Svar på tråden: Har tagit bort shunt!

osäker

Skrivet av  lisa
Ja visst måste det vara skönt att slippa den. Jag tror dock att det är skillnad att få shunt när man är 18 än att få den som liten. När det gäller shunt som har sin grund i ett ryggmärgsbråck har jag inte hört om någon som fått den borttagen. Dock vet jag flera som inte använder den när de kommit upp i vuxen ålder.
Tror kanske att den är svårare att ta bort eftersom den hängt med då man växt och kanske sitter mer inkapslad. Dessutom har jag hört att man låter den sitta kvar ifall något händer så att man skulle behöva den.
Som sagt är jag inte säker, kanske någon annan vet mer?
 

Jag vet en...

Skrivet av  AmA
... kille med ryggmärgsbråck som fått sin shunt bortopererad för något år sedan. Han var då drygt 20 år och haft shunt sedan han föddes. Vet dock inte om han haft samma shunt hela tiden eller om han bytt ut den någon gång.
 

För mig...

Skrivet av  Jassa
...var planen att stänga av shunten men låta den sitta kvar ifall den skulle behövas senare. Men eftersom den var nästan 10 år så var den i så dåligt skick att det var bättre att ta bort den. Den hade dessutom börjat dränera ut för mycket vätska ur hjärnan så jag blev sjuk av det.(Fick ett undertryck i hjärnan) Men kroppen hade ju kapslat in den ca 10 år så jag känner fortfarande slangen fastän den är borta =)
 

Artiklar från Familjeliv