Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ännu fler frågor...

Skrivet av Maria med Emelie&Albin 6/7-03 (v 26+2)
Vi tränar Albin varje dag och märker att han blivit starkare i nacken. När han ligger på rygg brukar han ju ligga och titta åt sidan men nu orkar han vända på huvudet och även balansera på bakhuvudet en bra stund.
Han har fortfarande väldigt avlångt huvud.

Minns ni när era barn började bli stabila nog att hålla upp huvudet själv?

Vi ska träffa neurologen imorgon och då ska jag säga att vi vill träffa en sjukgymnast. Ser fram emot besöket med neurologen men ändå inte.
Man är lite orolig att hon ska säga att han utvecklas väldigt sent eller är jättestel. Ja ni vet ju säkert vad jag menar....efter en hjärnblödning i den storleken han hade är det väl egentligen inte frågan _om_ han kommer få skador utan hur omfattande de blir.

Kram på er!
Svar på tråden: Ännu fler frågor...

Det tog lång tid

Skrivet av  Marika
för Cordelia att bli stabil i nacken kommer jag ihåg. Länge fick vi gå och hålla en hand bakom huvudet när vi bar henne som man gör med riktigt nyfödda annars "tappade" hon huvudet bakåt eller åt sidan. Hon var nog över ett halv år innan vi kände att hon började bli mer stabil och orkade hållla huvudet själv. Sedan tog det länge tid för henne att orka lyfta huvudet från underlaget när hon låg på mage, vilket hon hatade.

Hoppas det går bra för er hos neurologen, skriv gärna och berätta vad han/hon sa och om ni får komma till sjukgymnast. Tänker på er idag. Kram Marika
 

Hej Marika

Skrivet av  Maria med Emelie&Albin 6/7-03 (v 26+2)
Tack för ditt svar!
Det gick väl sådär hos läkaren. De kände inte på Albin alls utan sa bara att han såg fin ut. Däremot är de oroade över att hans avlånga huvudform inte gett med sig och att hans huvud inte växer så mycket.

Steg 1 blir nu att ställa om shunten. Det skulle göras nästa vecka. (Han måste visst vara kvar på sjukhuset över natten för observation). Vi skulle även få tid hos några kirurger som ska kolla om benen vuxit ihop för tidigt. Det är väl ungefär det ni går igenom just nu? Usch...jag hoppas verkligen inte han behöver opereras igen! Ska genast läsa igenom dina tidigare inlägg igen så jag slipper upprepa alla frågor :)

Kramar
 

Glömde ju...

Skrivet av  Maria med Emelie&Albin 6/7-03 (v 26+2)
...skriva att vi ska få remiss till en sjukgymnase oxå.
Kram
 

Hej Maria

Skrivet av  Malin
Annie hade länge väldigt smalt huvud, om man tittade bakifrån såg det ut som ett tacoskal.....Är det det du menar med avlångt Maria.....
Nu är Annie 13 månader korr och det har rättat till sig. Jag har haft kudde åt henne hela tiden så att hon ligger mer på bakhuvudet.
Annie är fortfarande dålig på att lyfta huvudet när hon ligger på mage, tror att hon tycker det är urtråkigt....
Shunten har vi ställt om totalt 12 ggr tror jag, men vi har inte behövt stanna för obs, men Albin och Annie har nog inte samma typ av shunt, om det nu kan spela någon roll....
Hennes skallomfång är nu 45.2cm och hon väger 8800g
Har varit hos neurologen idag, jag har varit lite orolig för skallomfånget, tycker att det växer lite dåligt, men läkaren tyckte det var helt normalt.
Annie har fått epilepsi, så vi håller på att pröva oss fram med medicin...
Vi har nu blivit inskrivna på hab och skall träffa sjukgymnast 1ggr i veckan.
Annie har börjat ta sina första steg, och säger mamma, pappa, data ! och tott= tummetott....
Hon förstår rätt många ord....
Hennes vänsterarm är fortfarande dålig och hon har en viss påverkan på vänsterben.
Hur gammal är Albin nu korrigerat ?
Jag upplevde första året som väldigt jobbigt, eftersom man vill veta.....
Nu känns det bättre, visst har Annie problem, men med tanke på starten ändå över förväntan...
Hoppas ni har det bra !
Kramar Malin med Annie 26+0
Idag gravid i 26+4....rekord.
 

Hej Malin

Skrivet av  Maria med Emelie&Albin 6/7-03 (v 26+2)
Oj..är du "redan" i vecka 27 :) Läste ju om att du var gravid på maillistan på kanalen.

Ja...man skulle kunna säga att hans huvud ser ut som ett tacoskal bakifrån. Men jag tycker inte det är så konstigt att det inte format sig ännu eftersom det är ju först nu han klarar av att balansera på bakhuvudet när han är vaken.

Vi behövde inte stanna på observation förra gången shunten ställdes om men enligt denna läkaren vi pratade med idag så görs det alltid. Konstigt att de säger så olika på samma sjukhus!

Vad tråkigt att Annie fått epelepsi. När fick hon det?

Albin är nu 6 månader (3mån korr). Du skriver att Annies arm fortfarande är dålig...när och hur märkte ni det?
Visst är denna tiden jobbig innan man märker hur stor skadan blir! Än så länge märks inget (vad vi kan se iallafall) och vi klamrar oss fast vid det positiva som folk på sjukhuset kommenterat. T.ex. att hans händer inte är knutna, att han rör armar och ben symmetriskt, att han är väldigt "med"... På BVC kollade de nån reflex genom att trycka under foten och då ska barnet knipa med tårna. Han hade visst reagerat på båda benen men han hade en liten fördröjning på vänster fot.

Härligt att läsa om Annies framsteg! Att börja gå vid 13 månaders ålder är ju jättebra :))

Kramar
 

Du kan ju

Skrivet av  Tims mamma
läsa om Tims framsteg bla på:

http://www.hydrocefalus.com
eller http://hydrocefalus.homestead.com
Med tanke på vad han varit med om så är Albins framsteg fantastiska

Lycka till och kämpa på