Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nu har vi varit hos sjukgymnasten...

Skrivet av Maria med Emelie&Albin 6/7-03 (26+2)
...för första gången. Var rätt orolig för vad hon skulle säga men hon sa att Albin inte kändes stel alls. Möjligtvis kunde hon känna lite mer stelhet i höger fot men hon sa att hon måste träffa honom fler gånger för att vara säker. Han är nu 7 mån (4 mån korr).

Albin var helt nyvaken och låg och halvsov på mattan. Sjukgymnasten undrade om han alltid var så lugn och inte rörde benen alls. Han är visserligen ganska lugn...men inte såååå lugn ;)

Hon märkte att han använde vänster hand mer än höger och det har vi oxå märkt. När han ligger under babygymmet så tar han i sakerna med vänster men när han äter så tar han flaskan med båda händerna.
Emelie var likadan för ett par veckor sen....men nu använder hon båda händerna när hon ligger under gymmet.

Sjukgymnasten tyckte Albin var duktig på att hålla upp huvudet och vi blev lite förvånade när vi såg hur fint han balanserade med det :) Vi fick låna hem en gigantisk "badboll" som vi ska ha och träna honom med. Hon visade även hur vi ska stödja hans rygg och axlar så han kan koncentrera sig på att hålla upp huvudet. Vi ska tillbax dit nästa torsdag.

Kramar
Svar på tråden: Nu har vi varit hos sjukgymnasten...

Vänsterhänt..

Skrivet av  Lotta m Robin
är min kille oxå! Har varit det sedan han var riktigt liten och det sitter i! Det är väldigt vanligt att barn med Hc är vänsterhänta och i Robins fall är xtra olämpligt då han har en CP skada på höger hjärnhalva vilket medför att motorikstörningen är xtra stor på vänster sida!
 

Är det vanligt

Skrivet av  Carina och Filip
att barn med Hc blir vänsterhänta? Intressant! Filip ser ut att bli vänsterhänt, skriver och äter mest med den. Själv har jag aldrig hört att det kan bero på Hc, vet du hur det kommer sig att det blir så? Finns det statistik på detta?
Blev lite nyfiken nu som du märker:-)
 

vänsterhänt

Skrivet av  Lotta m Robin
Jo,jag deltog under en lägervecka på Ågrenska i Göteborg och där föreläste bl.a. Neuropsykolog Barbro Lindqvist.Hon deltog i ett Hydrocephalusprojekt i Västsverige och enligt henne så var, i en grupp om 44 barn, 24% vänsterhänta.Det jämförde hon med 10% av barn utan hc i populationen.En del av barnen var tvåhänta dvs. att de hade ingen "bestämd" hand!
 

Artiklar från Familjeliv