Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har ni rest

Skrivet av Jessica
med era shuntbarn?

Vi funderar på att åka till Bulgarien i början på September, men jag vet inte om jag ska våga göra det.

Det jag är rädd för är ju att det händer något på flyget, men varför skulle det göra det?
Sedan så vet jag inte riktigt hur sjukvården är där nere, det kanske är bättre att välja ett annat land?

Vi ska på 10 månaders kontroll på Neo den 21 april (min födelsedag!) och mitt ressällskap tycker att jag ska fråga Luddes doktor då vad han tycker så det ska jag nog göra.

I måndags hade Ludde andningssvårigheter igen, han hade ju det på nyårsdagen också om någon minns, så vi fick åka in till barn där han fick inhalera och få lite mediciner.
Han har fått falsk krupp. Så ser ni någon som hänger ut genom fönstret med en liten kille mitt i natten så kan det vara jag. Nej, det är inte alls roligt egentligen, det positiva är ju att det växer bort i 5 års åldern. Just nu är det riktigt jobbigt, han hostar så att han kräks och då blir han ledsen och då blir det svårare att andas. Usch.

Hoppas att ni har det bra.

Kram från oss
Svar på tråden: Har ni rest

Tänkte fråga detsamma!

Skrivet av  Carina och Filip
Skulle gå in här och fråga det samma och så hade du redan gjort det *ler*.

Jag undrar lite jag också eftersom vi ska åka till Mallorca hela familjn i början av juni.
Någon som kan berätta lite vad man bör tänka på exempelvis på flyget eller på plats.

Jag har pratat med vår neuroläkare och han säger att det inte är några problem att flyga eller att gå egenom magnetdetekrorerna. Möjligtvis kan Filip känna ett tryck initi huvudet vid flygning men jag vet inte om det stämmer.
Jag ska be vår läkare att han skriver ett intyg på att Filip har shunt osv ifall vi skulle behöva uppsöka läkare när vi är utomlands.

Någon med erfarenheter av flygning och utlandsvistelse med shunt här? Mer tips, idéer och funderingar?

Kram alla och ha en trevlig Påsk!

 

resa

Skrivet av  lisa
Hej
Har ett vuxet barn med shunt, som rest över hela världen: USA, Japan, Nya Zeeland, Sydafrika, Brasilien, Sri-Lanka. Det har aldrig varit några bekymmer med shunten (jo hemma) men visst i Brasilien hade det väl antagligen inte varit så lyckat om något krånglat. Men han har alltid papper på sig om att han har shunt och där står också hänvisning till behandlande läkare på neurokirurgen här. Jag tror också det är bra att det inte har gått för lång tid sen läkaren kontrollerade shunten senast. Att åka till länder med bra sjukvård är säkert att rekommendera. I värrsta fall finns på de flesta ställen SOS-flyg att anlita snabbt vid behov av hemtransport om inte neurokirurgi finns i anknytning till vistelseorten. Men kolla upp med försäkringar och vad som gäller, det har han ibland varit dålig på att göra. Att flyga har inte inneburit några problem, men det kan kanske vara olika. Däremot har han aldrig gillat att åka karusell och det tror jag är vanligt?
 

Har en bekant

Skrivet av  P på besök
med en dotter med shunt och epilepsi. De reser varje år till Kanarieöarna. Shunten är inget problem (inbillade mig att det skulle vara farligt att flyga med tryckförändringar men det är inget problem allt), men om man tar med sig kramplösande medicin, bör man kolla med läkare och apotek om man eventuellt behöver intyg för att få föra in dem i ett annat land. Vet inte vad det är för sort hon tar, men den kan i vissa länder klassas som drog.
 

Tack för svaren

Skrivet av  Jessica
Jag ska be läkaren att skriva på en lapp vad Ludde har för shunt och så ska jag börja krångla med försäkringar också. Det gjorde jag förra året också, krånglade med försäkringar alltså, när jag åkte till Fuerte Ventura när jag var gravid. Jag var i v 32 när vi kom hem därifrån och det var inte lätt att få någon försäkring kan jag lova. Jag hittade ingen, men tillslut så hittade jag ett litet avtal mellan EU länderna som innebar att jag hade rätt till den mödravård som fanns i annat EU land. Oj då, halkade ifrån lite märker jag. Menade bara att det är svårt med reseförsäkringar.

Mediciner har vi inga kvar som tur är så det slipper jag tänka på.

Bra varning om karuseller också. Då kanske jag inte ska köpa säsongskort på Liseberg i år då ;-)

lisa! är det bara karuseller som inte har gått bra? Tyckte han om att bli kastad upp mot taket och falla fritt mot golvet och sådant som barn. Ludde älskar allt som innebär att det hisnar i magen, men det är ju inte riktigt samma med en snurrande karusell.

Hoppas alla hade en bra Påsk

Kram från Jessica och Ludde
 

upp i luften

Skrivet av  lisa
Ja, när jag tänker efter gillade han inte att bli kastad upp i lukten eller liknande "buslekar" heller.
Angående karuseller minns jag att jag nästan tvingade upp honom i ett litet tåg som gick inte alls fort en bit ovanför marken på Legoland i Danmark, bara för att visa honom vad han tackade nej till. Dumt kanske men han tyckte sen inte att det var så farligt, men inget vidare roligt heller.
Sen gillar han inte nöjesfält heller av den anledningen att där är så mycket tjut,tutande och andra höga och obehagliga ljudeffekter.
När han gick i skolan var han livrädd för att man skulle prova brandlarmet. Som tur var jobbade jag också där och hade tumme med vaktmästaren så jag blev alltid förvarnad så då kunde han försvinna från skolan en stund.
 

Dominikanska republiken

Skrivet av  annette med Amanda
Hej!
Vi har precis kommit hem från Dominikanska republiken och det har gått jättebra med Amanda. Hon har varit en riktig pärla!!
Amanda är lika gammal som Ludde och jag kan lugnt säga att vi har tänkt över resan flera gånger sedan hon opererades...

Nåväl, vi flög först från Kalmar till Stockholm och dagen efter ner till Puerto Plata. Resan ner tog nästan 11 timmar och hemresan 9.
vi frågade vår neurokirurg om faraorna och han sa att det värsta hon kunde råka ut för var trycket i öronen... shunten påverkas inte av säkerhetskontroller eller höjdskillnader, vilket jag var rädd för.

Jag bad honom att skriva ett intyg om Amanda, samt en engelsk översättning på den och hennes journal. Det var inga problem.
Han gav mig nummer till SOS international så att jag lätt skulle kunna kontakta dem om olyckan var framme.

Vad det gäller försäkring så har vi haft strul sedan Amanda föddes och hon har fått en klausul för hc, men Länsförsäkringars hemförsäkring täcker olyckor utomlands och transport med SOS. Kontakta ditt försäkringsbolag och hör vad som finns! Enligt lf var det inga problem med ev. shuntproblem, eftersom de inte kräver friskhetsintyg i försäkringen.
Vi hade med oss lf`s villkorshäfte, namn och nummer till läkare, våra försäkringsnummer och intygen.

semestern var en riktig höjdare och vi har alla levt lyx...( Måste ändå nämna att vi pustade ut lite grann när vi satte oss på planet hem åt att allt hade gått så bra och att nu kunde vi inte göra mer än vänta in svensk mark.)
Amandas nya favoriter på matsedeln är att ligga i en palms skugga, ätandes papaya och kokosmjölk drucken direkt från nöten... Svårt att matcha här hemma med puréer mer eller mindre mosade... *S*
Lycka till på er semester och ha det riktigt skönt!!!!
Massor av kramar Annette
 

vilken härlig resa

Skrivet av  lisa
Själv har jag försökt resonera så här att du kan aldrig gardera dig mot allting och vissa risker får man ta i livet om man vill uppleva något, vilket inte innebär att man skall vara dumdristig. Om man rådfrågat läkare och tagit reda på så mycket som det går så som Anette gjorde, då tror jag inte man skall avstå från att resa
 

Artiklar från Familjeliv