Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur ofta

Skrivet av Jessica
går ni på BVC och mäter huvudomfånget? och hur ofta går ni på andra kontroller?

Vi mäter huvudet varannan vecka på BVC. Hur ofta vi ska gå på kontroller vet jag inte.

Hoppas ni vill svara
Kram
Svar på tråden: Hur ofta

Mer och mer sällan

Skrivet av  Linus mamma
Den första månaden gick vi och mätte tre ggr i veckan, urkul men en nyfödd... Sedan har det varit ca var tredje eller fjärde vecka. Linus är nu 7 månader.
Vi har varit på kontroll på neurologmottagn. tre gånger (varav en akut). Sist sa de att om det fortsätter så här bra så blir det en gång i halvåret snart. Vi ska dit härnäst i slutet av maj. Jag ringer in huvudomf.,längd och viktuppgifter en gång i månaden för säkerhets skull just nu då huvudet är ganska litet. Då kan vi träffas extra om det verkar behövas. Det känns jätteskönt att ha den extra kontrollen per telefon, men jag vet inte hur länge det ska vara så.

Vi försökte vid det första återbesöket få svar på hur ofta vi skulle på kontroll men det verkar vara väldigt individuellt. Om allt är bra så bli det väl inte så ofta. Jag har dock fått känslan av att det bara är att ringa om jag känner oro eller har frågor. Urskönt!
 

Hej Jessica!

Skrivet av  Marika
Cordelia är snart två år och det första året gick vi och mätte huvudet en gång iveckan på BVC. Nu går vi "bara" en gång i månaden. Att vi går så ofta fortfarande beror på att hennes huvud inte växer som det ska. Om shunten fungerar och huvudet följer sin kurva skulle vi inte behöva träffas mer än en gång i halvåret.

Vi har träffat hennes neurokirurg en gång i månaden men det beror också på att hon inte följer sin tillväxtkurva och att de har gjort många shuntändringar på henne. Om allt hade varit okej hade vi inte träffat dem mer än en gång per halvår.

Alltså beror det helt och hållet på om allt fungerar bra eller inte. Ibörjan har man tätare kontroller för att just se om det är rätt tryck i shunten och att huvudet växer som det ska. Om det fungerar så behöver man inte träffas så ofta längre. Vi vet inte alls hur länge vi ska hålla på så här att fara fram och tillbaka till BVC och sjukhuset men än fungerar det inte bra för Cordelia.
 

Artiklar från Familjeliv