Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Maria med Emelie&Albin 6/7-03 (26+2)

Skrivet av Camilla med Anton 22/6 -03
Hej,
fick tips att fråga efter dig här. Min son Anton skall antagligen göra en operation på huvudet. De tror att sömmarna växt i hop för tidigt. Hans huvud är platt där bak, men inte konformigt. Hur var Albins huvud? Var det en svår operation? Snälla berätta mer. Vill veta allt!
Svar på tråden: Maria med Emelie&Albin 6/7-03 (26+2)

Hej Camilla *långt*

Skrivet av  Maria med Emelie&Albin 6/7-03 (26+2)
Albins huvud är väldigt avlångt. Därför sa läkarna att han måste opereras eftersom det inte kommer kunna bli "normalt" av sig självt.

Operatioenen är ganska stor men Albin återhämtade sig ganska snabbt. Det jobbigaste var att han inte kunde öppna ögonen på två dagar. (De blir väldigt svullna i ansiktet efter operationen).

Jag tycker de på avd 41 förberedde oss bra på hur det skulle bli efter operationen. Vi fick kolla på bilder på andra barn och de berättade om vilket övervak han skulle ha när han låg på IVA. Vi är ju tyvärr rätt vana vid att se barnen uppkopplade till övervak så det var väl det som skrämde oss minst!

Klipper in inlägget jag skrev här precis när Albin blev utskriven. Där skrev jag lite om hur han mådde dagarna efter op.

Om du vill titta på bilder på hur han såg ut efter op så finns det på vår hemsida. www.friman.com
Gå in på fotoalbum och sen är det under April.
Korten är döpta efter vilken dag de togs så du kan se hur snabbt han återhämtade sig.

Är det något mer du undrar så fråga på :)

Många kramar och lycka till!!

Här kommer inlägget :)

"Vi fick åka hem idag så vi var på sjukhuset i 7 dagar. (Skrevs in i tisdags och han opererades i onsdags).
De opererade in "fjädrar" som ska ändra hans huvudform långsamt. De kommer tas bort om ca 6 månader.

Från det att han sövdes tog det ca 4 timmar innan läkarna kom och informerade att allt gått bra. En halvtimme senare låg han på CIVA och vi fick träffa honom.

Han hade ingen respirator utan bara syrgas på tratt. Hela första dygnet var han väldigt trött och ansiktet hade börjat svullna en del.

Dagen efter operationen kunde han inte öppna ögonen och det tyckte han var väldigt jobbigt så han gnällde en del.

I fredags (3:dje dagen) tog de bort förbandet och tvättade hans hår. Nu var han sitt vanliga glada jag och verkade inte ha så jätteont. (Han fick morfin vid "behov" och det behövdes bara en gång under fredagen).

Sen blev han bättre och bättre och skrevs som sagt ut idag..."

 

Artiklar från Familjeliv