Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ny här och skulle behöva...

Skrivet av undrande
få lite råd och stöd och info av de som vet mer än jag. Har en son på 6 månader som just har varit på ultraljud av huvudet pga att hans huvudomfång ökat lite för snabbt på sista tiden enligt bvc. I övrigt är han pigg och utvecklas helt normalt. Det enda vi fick veta av doktorn som gjorde undersökningen var att sonen ser ut att ha rester av en gammal blödning som förmodligen härstammar från förlossningen (född i vecka 41). Nu väntar vi på att bli kontaktade av vår ordinarie läkare och så får vi se om hon vill gå vidare men skiktröntgen eller hur det blir. Är det någon här som har erfarenhet av blödningar vid förlossningen eller liknande? Skulle vara intressant att höra hur det gått för er osv...kram
Svar på tråden: Ny här och skulle behöva...

Hej

Skrivet av  Jessica
Min pojk hade en stor hjärnblödning när han var nyfödd. född v42. Man vet inte när den kom, om det var i magen, under förlossningen eller när det märktes på honom när han var några dagar gammal.

Ludde fick ligga i respirator i några dagar och piggnade sedan till fort och har varit precis som alla andra barn sedan. Alltid pigg och har utvecklats som han ska.

Huvudet växte dock för fort och vi gjorde flera ultraljud och några datortomografier.
Huvudet slutade inte att växa så vi fick göra en shuntoperation när han var ungefär 7 månader gammal.

Efter den operationen så började han att skratta mer än han hade gjort tidigare så antagligen så var han kanske inte riktigt så pigg som man trodde att han var.

Av shunten syns det ingenting faktiskt. Ludde har ganska så mycket hår som täcker den så vi ser den aldrig, men däremot så känner man den när man klappar honom på huvudet.

När vi låg på Neo så sa en läkare att det är ganska så vanligt att nyfödda barn har en liten blödning i hjärnan, men den är så liten att den inte märks och barnen åker hem och märker aldrig av den. Tyvärr så får ju vissa barn lite större blödningar som märks.

Naturligtvis så vill man inte att ens barn ska få en shunt, men nu när Ludde ändå har sin så är det inte så farligt.

Om jag var du skulle jag nog inte kolla på kort på shuntbarn. Det gjorde jag och så mycket som det syntes på de barnen som jag hittade så mycket syntes det inte ens på Ludde när han var nyopererad.
Bilderna skrämde mig jättemycket och jag ångrar att jag letade efter dom.

Hoppas att allt ordnar sig för er, vi finns här om du vill ställa mer frågor.

Kram
 

Tack!

Skrivet av  undrande
Det är skönt att höra någon annan berätta. Det värsta för mig just nu är att jag har en miljon frågor men ingen att ventilera dem med. Går ju som sagt och väntar på att lillkillens doktor skall höra av sig, vilket man ju inte vet när det blir och det är så hemskt att bara gå och vänta och inget veta. Himla skönt att det här forumet finns då. Hoppas ni har det bra, kram
 

Du får gärna

Skrivet av  Jessica
slänga ur dig alla dina frågor om du vill.
Jag ställde jättemycket frågor här före jag visste om Ludde skulle opereras och jag fick så många bra svar. Hade jag inte hittat denna sidan så hade jag inte vetat något om shuntar när det var dags att sätta in den.
Glöm inte att berätta för oss när du har fått svar också, jag håller alla tummar och tår för er.

Som du skriver så är det väntan som är det jobbigaste, när man inte vet.

Kramar från mig och Ludde
 

Bilder på shuntbarn...

Skrivet av  Tims mamma
jag undrar, varför skrämmer det er???
Tim är shuntad sen födelsen och varför skulle han anses "skrämmande"?!?!?

Vad gör det om shunten syns??? ett tag efter op?!?

Är det skämmigt att vara shuntopererad??