Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Shunt och matproblem?

Skrivet av Carina med Filip
Märker ni att era barn som har shunt även har problem med maten? Matproblem, matvägran, dålig viktökning, dålig tillväxt?
Vore jättetacksam för alla svar jag kan få!

Det är nämligen så att min son Filip som ni nog alla vet har en shunt pga aqueduktstenos. Nu funderar Filips läkare som har hand om hans dåliga tillväxt om det kan bero på shunten och aqueduktstenosen.

Eftersom det inte verkar finnas några fakta om detta eller undersökningar som påvisar att så kan vara fallet tänkte jag höra med er.

Alltså, ser ni några kopplingar mellan shunten (grundorsaken till den) och att ditt barn inte växer som det ska?

Jag griper efter varje halmstrå då Filip har stått stilla i vikt i minst 1½ år och ingen vet vad det beror på (han sondmatas även via en knapp på magen).
Svar på tråden: Shunt och matproblem?

Länk

Skrivet av  Tims mamma
Hej, här får du ett länktips om detta ämne,
inte just för HC barn, men kanske kan du hitta
något matnyttigt


Svåra ät- och näringsproblem hos små barn med funktionshinder

Delredovisning av matprojekt från Habiliterings- och hjälpmedelsverksamheten i Uppsala län

http://www.umea.fub.se/kunskapsmappar/mapp1-98/Mapp1985.shtml
 

Tack för länken

Skrivet av  Carina med Filip
Har iof tagit del av den förrut men den är jättebra. Man känner igen sig i mycket och det kan vara skönt att få läsa om andra som har liknande problem, funderingar och tankar.
 

Hej Carina

Skrivet av  Jessica
Jag vet inte riktigt om du vill ha mitt svar för vi har inga problem med maten eller tillväxten.
Fast om du ska jämföra så kanske du vill ha svar både från de med problem och de utan :)

Kram från Jessica
 

Tack för ditt svar

Skrivet av  Carina med Filip
Det är mycket värdefullt för mig att få svar från både de som har problem och inte.
Tack, skönt att ni inte har några problem med maten iallafall:-)

Kram
 

Vi har jätteproblem...

Skrivet av  Maria med Emelie&Albin 6/7-03 (26+2)
...med maten. Det började när Albin skulle bli av med sonden och börja träna att äta på nappflaska. (På neo) Då fick han flera bradys och apnéer. Han orkade inte äta helt enkelt. Det var riktigt läskigt.

Sen låg han bara och tuggade på nappflaskan istället för att suga och man kunde sitta i två timmar och få i honom 20 ml. Han åt i princip bara när han sov. När han väl fick i sig mat så spydda han nästan alltid upp den.

Nu äter han ganska bra på flaska men kräks en hel del fortfarande. Vi har gjort en ph-mätning och konstaterat reflux så nu ska han få medicin för det.

Puré går inte alls...han äter några skedar en sen spyr han upp allting.

Nu äter han enbart semper barnsondnäring på flaska.
Han växer som han på längden ska men har stannat av i vikten. (Igår var han 79 cm lång och vägde 8020g).

Kram
 

Har problemen med maten

Skrivet av  Carina med Filip
några samband med shunten (grundorsaken till den) att göra tror ni? Eller beror det på att han föddes för tidigt? Vad säger era läkare?
Vår neurokirurg säger att det inte har med shunten och skadan att göra medan Filips barnläkare tror att det kan vara en bidragande orsak.
Jobbigt när de säger emot varandra, vad ska man själv tro?

Filip får också Sempers barnsondnäring men via knappen på magen.

Tack för ditt svar, jag vet hur tufft det är när ens barn inte äter, men vi får kämpa på.

Kram
 

Neurologerna...

Skrivet av  Maria med Emelie&Albin 6/7-03 (26+2)
...tror inte det beror på shunten men jag vet inte vad jag ska tro.
Han har ju haft så mycket andra problem (både lungskada som kan ge slem som i sin tur gör att han kräks oftare och dessutom en eventuell CP-skada)

Det har ju blivit mycket bättre och han börjar äntligen gå upp i vikt men visst tär det på en att hålla på.

Kram
 

Hej Carina!

Skrivet av  Karin, Linus mamma
Linus är nu 12 månader och har nästan alltid frisk aptit och följer normalkurvan än så länge. Jobbigt för er att även ha den oron att bära på! Hoppas ni får bra uppbackning även i detta.

 

Skönt att höra

Skrivet av  Carina med Filip
att ni inte har problem med maten.
Oron över att Filip inte växer som han ska tär på en och det är jobbigt att ingen vet, varken vi eller läkarna, vad det beror på:-(
Tack för ditt svar!
 

Artiklar från Familjeliv