Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Orolig mamma...

Skrivet av Linblomman
Vi var till sjukhuset pga att vår son på 9mån hade sån svår hosta. Läkaren som kom in sa direkt (förutom att han kollade upp hostan) att vår son har för stort huvud i förhållande till kroppen och ordnade en akut- remiss för ultraljud.
Men han sa att det troligtvis inte var några problem eftersom huvudstorlek ofta är ärftligt (min man har stort huvud) och att sonens fontanell inte var "uppbuktad" vilket ofta är fallet om det är svullet. Med andra ord - vi skulle inte oroa oss men göra undersökningen för säkerhets skull.

I morse var vi iväg och läkaren på ultraljudet sa att han troligtvis hittat en svullnad men att det var svårt att se eftersom sonen är så stor nu (=fontanellen liten).
Han skulle gå igenom bilderna från ultraljudet och räkna fram och sedan skulle vi bli kallade på ett möte med en barnläkare, sen gick han.

Sjäv blev jag illamående och fattade absolut ingenting, det var ju bara en rutinkontroll - jag hade inte väntat mig att de skulle hitta någonting..

Nu sitter jag här med alla frågor!!

Vad innebär detta för oss om det stämmer det han säger att huvudet är svullet?

Brukar inte BVC vara uppmärksam på detta - vi har ju varit där på kontroller samt de vanliga läkarkontrollerna via BVC?

Han frågade också om hur långt sonens motoriska utveckling kommit - vad kan hända med den?

Känner mig jätteorolig, ringde sedan upp sjukhuset när jag samlat mig för att höra när vi kommer att bli kallade. Kan ju vara bra att veta om det är om en vecka eller en månad. Men de hade inte telefontid då.

Jag får vänta tills i morgon och ringa igen.
Svar på tråden: Orolig mamma...

Jobbig väntan för er

Skrivet av  Karin, Linus mamma
Vad bra att du hittade hit. Svullnaden läkaren oroade sig för kan vara att det finns ett överskott av hjärnvätska och som skapar ett övertryck i hjärnan. Det är det våra barn har. Men det måste inte vara det! Vilken klantig läkare som inte förklarade någonting. Om din son mår bra och utvecklas som han ska är det nog ingen större fara. Om han nu har hydrocephalus går det att behandla ofta med gott resultat. Hoppas att ni får en tid snart! Att läkaren undade om din sons utveckling har att göra med att om något gör att hjärnan inte får fullt utrymme så kan t ex den motoriska utvecklingen hämmas.

Jag hoppas att de inte hittar något allvarligt, men om de gör det - försök då att tänka att det var tur att de hittade det nu och inte senare!
Håller tummarna - skriv och berätta hur det går!
 

Hej

Skrivet av  Jessica
Usch vilken oro du måste känna.

BVC brukar ju mäta huvudet och se där om någon inte är bra, det var så de märkte att min sons huvud växte för fort.

Jag vet tyvärr inget om svullnad utan jag ville bara säga att jag tänker på dig. Det är ju inte säkert att det är något allvarligt alls.

Jag skickar en bamsekram till dig.
Skriv gärna och berätta hur det går.
 

Artiklar från Familjeliv