Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vi ska flytta...

Skrivet av Oms -som inte skrivit på läääänge
jag min pojkvän och min dotter som fyller 9 i februari ska flytta nu om en vecka. detta innebär att dottern börjar i en ny skola och nytt fritids på en helt ny ort.

Min fråga är nu hur lätt går det att hitta nya vänner för dotra? ska man hjälpa till med ngt? Ngt man inte ska göra? Det e lite omställning i tänkandet, vi har bott lite utanför stan men flyttar nu rätt in i smeten så det är inte så att man naturligt hittar vänner utanför huset direkt.

Dotra är jättenervös märker jag på tecken som magont o huvudvärk. hon vill inte riktigt flytta och vet heller inte vad det innebär för ngt. vi kommer att naturligt bibehålla kontakten med det gamla boendet, då många av mina nära vänner samt halva min släkt bor där.

ny skolan är oxå väldigt "studieinriktad" så at säga och jag vet att det kommer krävas massor av henne där och förstår att det kommer att gå upp o ned, men det kanske e ngn som har lite tips??

tpfh
Svar på tråden: vi ska flytta...

Det enda råd

Skrivet av  Mamia
som jag kan ge är att bekräfta din dotter, tala om för henne lite extra hur bra hon är. Man är kanske inte så tuff inuti som utanpå alltid i en ny skola och kompisgrupp. Har du och din pojkvän bott tillsammans förut eller flyttar ni ihop för första gången nu? Det blir ju ytterligare en omställning isåfall. Kommer du och han att börja på nya jobb också i den nya staden så blir det ju mycket nytt för alla. Kom ihåg att ta hand om varandra! Lycka till i allt det nya!
 

Det kommer att gå jättebra

Skrivet av  surfan
Ge henne lite tid bara. Efter ett par veckor kan hon börhja bjuda hem flickorna i klassen en i taget så att hopn lär känna dem lite bättre och de får se var hon bor.
 

Ps

Skrivet av  surfan
Studieinriktad skola låter toppen, var ligger den?
 

Östermalm (Sthlm) imt

Skrivet av  Oms
.
 

Våra kompisar flyttade i sommar

Skrivet av  Jessika
till en annan ort och det var mitt under sommarlovet. De hade hälsat på klassen några gånger under våren och fått en klasslista där de såg var klasskompisarna bodde. Som tur var bodde flera i närheten och de träffade på varandra under sommaren och började leka. Allt gick mycket bättre än vad de hade förväntat. Sen kan ni ju höra er för vad de här tjejerna sportar med och börja gå på samma sport, inom lagidrotten får man ju ofta sina bästa kompisar. Lycka till!
 

nu har vi flyttat!

Skrivet av  Oms
tack för era lugnande råd. nu är vi på plats och hon har börjat fritids förra veckan och än så länge funkar allt bara bra! det börjar ytterligare en ny tjej i samma klass som henne så det hela känns jättebra så här långt, vi får väl se när denna vecka gått.
 

Artiklar från Familjeliv