Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Humörsvängningar. Nån som.....

Skrivet av Pia & Elinor 01 + Robert 96
har det ungefär likadant och kan peppa mig lite.
Vår som 8½ är väldigt i obalans just nu. Ena stunden skrattar han, nästa gråter,är stöddig eller svarar snäsigt.Han är en urgo artig trevlig kille men också med ett hetsigt humör emmellanåt.
Och det svänger fort. Likadant i skolan. Fröken säger att om han är glad och så på ex på morgonen så helt plötsligt kan det bli att han är tjurig nästa lektion.

Som ikväll. Han grinar för allt.Att han inte vill sova, att han vill gosa med mig. Om jag då lägger mig och gosar så vill han gosa i soffan, vill att jag ska vara med han på rummet men när jag är där säger han inget, bara grinar. Går jag skriker han att jag ska komma osv. Som om han vill styra och ställa vad alla ska göra i huset. Han säger att det inte är nåt särskilt men han kan hitta på det mesta att grina om.
Inget i hemmet är annorlunda eller i omgivningen så det är lugnt och harmoniskt.
Inte kan dom väl redan vara inne i någon förpubetet?
Är det gränsen mellan att få vara liten och behöva vara stor som spökar? Hur handskas man med det, förutom att han själklart får vara liten och barnslig för han är ju inte så stor än....
För det är nog jobbigt likväl för honom som för oss.
Hur hjälper vi honom?
Råd önskas.
Pia
Svar på tråden: Humörsvängningar. Nån som.....

Inga råd

Skrivet av  *Nena* med Johanna
men Johanna är inne i en period som liknar er just nu.
Ena minuten som en solstråle nästa som åskan.
Vill inte sova, kan inte sova,skriker och sparkar i golv/väggar.
I mellan åt känns dets om om hon gått i bebisstadiet igen. Allt ska i munnen och hon kan inget.
Detta har varit sen mitten av december och det jobbigaste är då det är tid att sova. Jag fasar för i kväll då jag vet att det är tid att gå upp i morgonbitti för att komma till skolan. det tar timmar innan hon verkligen somnar och det är så mycket som ska göras efter det att hon slutat skrika och sparka och trilskas.
När jag började skriva detta inlägg var hon en solstråle, just nu är hon ett åskmoln och bråkar med sin syster :(
Jag vet att en av hennes klasskompisar är lika dan så det har kanske något med åldern att göra precis som du skrev om att vara liten eller stor.
Jag hoppas att det försvinner snabbt dock ;)
 

inga råd här heller

Skrivet av  Lisa med Chrille
mer än att härda ut. Börjar mistänka det tillhör åldern. Chrilles humör svänger också. Låter dessutom ofta lite trulig. Allt är jobbigt som han inte själv valt. Vi har i och för sig trott det var tetracyklinerna han ätit i ett par månader nu. Man kan tydligen bli deppig av dem, och deppig har han varit. Allt är emot honom om det inte blir precis som han vill. Medans andra stunder är toppen.
 

Tack för era svar. IMT

Skrivet av  Pia & Elinor 01 + Robert 96
...
 

Artiklar från Familjeliv