Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Svårt att andas? *långt o mkt frågor*

Skrivet av LillaMy m. MiniMuffin v. 22+0
Inatt när jag skulle sova hade jag skitsvårt att hitta en position som kändes bekväm. Hur jag än vände och vred kändes det jättetungt att andas och det enda som hjälpte var att sitta eller stå upp. Jättejobbigt! :(

Har också funderat över varför jag inte alls är kissnödig mer än vanligt som alla pratar om. Än kanske de flesta inte behöver springa varje halvtimme som i slutet av graviditeten men jag vet att många pratat om tryck mot urunblåsan. Ngt som jag inte känt ett dugg av.

MiniMuffin buffar och puffar en hel del. Men bara högt upp i magen. I höjd med naveln eller oftast ännu högre upp.

Kan det va så att min skrutta ligger förbaskat långt upp? Har hört om att en del får svårt att andas mot slutet av graviditeten alldeles innan bebisen sjunker ner i bäckenet. Men kan man känna detta redan i v. 22/23?

Kände av detta redan natten till igår men inte lika jobbigt som inatt. Och det är inge vidare kan jag lova. Svårt som attans att sova. :(

Erfarenheter någon?
Svar på tråden: Svårt att andas? *långt o mkt frågor*

Jodå

Skrivet av  Nenne33
Jag kan få svårt att andas när jag har ätit. Det är som om jag inte kan äta lika mycket som vanligt, eftersom hela magpaketet börjar tryckas uppåt av bebisen.
Jag var jättekissnödig i början av graviditeten men nu har det lagt sig. Däremot vaknar jag numera superlätt på natten och då är man ju oftast lite missnödig om man känner efter.
 

Undrade just

Skrivet av  Anbi m trean v 24
om du inte hade blivit avbruten längre ner ;-))

Det där med svårt att andas känner jag igen främst från min första graviditet. Det var nog i och för sig lite senare i graviditeten, men jag tror att det är helt normalt att barnet ligger högt första gången och sedan lägre och lägre ju fler graviditeter man har. I alla fall har det varit så på mig. "Trean" buffar ju mest nere vid blygdbenet - det oroar mig ibland!

Sedan det där med kisseriet - tror du inte att det beror på hur stor "blåskapacitet" man har? Jag är inte heller särskilt kissnödig längre. Det kan gå många timmar mellan gångerna! Så är det normalt sett också, så även om jag kissar oftare som gravid så är det inte särskilt många gånger per dag ändå! Fullt normalt alltså!
 

jag också!

Skrivet av  p med mage bf 7/3
Är bekant med andningssvårigheterna och kissnödigheten :)

Andningen beror på att saker o ting kläms ihop när man väntar barn.
För mig känns det som konstant astma (vilket jag också har) Men vet att mina mediciner inte hjälper mot detta!

Min lilla bebbe ligger väldigt långt ner och nästan trycker vid kisseblåsan och får springa om nätterna redan. Tror att det är så som du skriver att din tjej ligger högt upp och inte orsakar ännu dessa besvär :)
Ju mindre besvär desto bättre :)

kramis!
 

Jag vill byta! ;)

Skrivet av  LillaMy m. MiniMuffin v. 22+0
Just nu tror jag hellre att jag skulle föredra kissnödighet framför att ha andnöd. Innebär liksom mindre panik-känslor och är lättare att lösa, om än tillfälligt! Den som ändå fick välja sina grav-krämpor!

Hoppas jag inte kommer ha det så här resten av graviditeten för så här dåligt pallar man ju inte att sova varje natt i 18 veckor! *suckar*
 

Joooodå!

Skrivet av  Bumble-bee m. twins -97 + Mini Bf 11/3 - v.22
Om jag ligger platt ner på rygg så är det inga problem men lägger jag mig i soffan med två kuddar så kan jag INTE andas. Jag flåsar även som en flodhäst över huvudtaget :-(

Jag är inte vansinnigt kissnödig men jag har en liten som många ggr envisas med att steppdansa på blåsan alternativt ligga på den så den sista tiden har det blivit betydligt fler turer.
Men om natten är jag uppe ca 2 ggr och kissar.
 

Inte konstigt tycker jag

Skrivet av  Pernilla m Arvid & bf x2 24/3
Om barnet ligger högt upp så trycker det ju mot organen där och inte på urinblåsan. Då blir det tyngre att andas och påfrestar inte på urinblåsan på samma sätt. När jag väntade Arvid var jag inte jättekissnödig i början utan det kom mer och mer när han växte. Inte heller förran precis nu i v. 20 börjar det trycka på urinblåsan, och jag väntar tvillngar. Det beror säkert på hur moderkakan ligger också var barnet ligger i magen.
 

Artiklar från Familjeliv