Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

har någon varit med om en hinnsvepning?

Skrivet av pillan
jag var till läkaren i dag på kontroll och livmoder tappen var öppen ca 2,5 cm men inte helt utplånad så hon gjorde en hinnsvepning och hoppas på att det ska sätta fart om det inte gör det så sätter dom igång mig den 4 mars jag har bf den 1 mars så vi får väl se om det kommer igång innan igångsättnings datumet till min fråga är det någon mer som varit med om en hinnsvepning och har det sattigång efter det?

Svar på tråden: har någon varit med om en hinnsvepning?

Hinnsvepning - ja men

Skrivet av  Lisa v40
det satte inte igång nånting. Jag är dock MYCKET seg i starten så bry dig inte om det - det kan säkert ha jättebra effekt.
Tyckte du att det gjorde ont? Jag tyckte det var rätt obehagligt sist, faktiskt...
Lycka till!
 

hej

Skrivet av  pillan
jo då det känndes när hon gjorde det och nu har jag börjat att få värkar inte så starka än men det kommer väl
 

Japp..

Skrivet av  Kattiz m. Minituzz bf 7/4 & W -01
Första hinnsvepningen gjordes i v39+1 och nästa dag morgon så startade förlossningen. Var inne på kontroll och där gjordes en svepning till och sedan tog det fart på riktigt. Det kan ju göra rätt ont ef hinnsvepning..man får värkar..då är det bra att röra på sig..så det startar ordentligt. För min väninna blev vattenavgång resultatet av hinnsvepningen.
HÅller en tummer! Lycka till!
 

Fråga till er

Skrivet av  Mmaria +7
när dom gör en hinnsvepning..använder dom något slags verktyg eller "knuffar" dom bara lite på hinnan?
 

Nej..

Skrivet av  Kattiz m. Minituzz bf 7/4 & W -01
det är som en helt vanlig vaginal undersökning, det som de gör är att de lättar/pillar på fosterhinnorna vid kanten om jag förstått det rätt. Är det en mindre duktig läkare så känns det rätt rejält både under och efter men är det en duktig så känns det inte alls själva svepningen, har varit med om båda. Du ska ju avra öppen nån cm för att de ska kunna peta till dem.

Hoppas ni blev nå klokare =)
 

Jo tillägg till Pillan..

Skrivet av  Kattiz m. Minituzz bf 7/4 & W -01
När min gynekolog hade gjort hinnsvepning så rekommenderade han färdknäpp och bröstvårts stimulering..hoppas det tar sig för dig!!
 

Aha..

Skrivet av  Mmaria +7
var nämligen till en läkare i förrgår och hon kände efter hur öppen jag var. Det kändes ordentligt och jag fick småvärkar efteråt. Kanhända hon kom åt hinnan.. hon tryckte ner babyn för att kunna känna huvudet så :-)

Hmmmmmm undrar om man kan få igång det själv *S*.
 

hej

Skrivet av  pillan
det rekomenderade min me ska prova
 

Måste bara fråga...

Skrivet av  Katarina m. Pyret, bf 21/3
Vad är hinnsvepning? Har aldrig hört talas om det...
 

Jag undrar oxå!!

Skrivet av  Sandra
Dels vad det innebär? Varför görs det, är det när man gått över BF? Hur gör dom? Är det fosterhinnorna de kommer åt, eller? Vad är skillnaden på hinnsvepning och hinnsprängning? Eller är det samma sak?
 

Ja med!!! imt

Skrivet av  Loppan m Bäjbis bf 20/3
.
 

Som jag har förstått det

Skrivet av  Molly i England v.38
så innebär hinnsvepning att läkaren eller bm helt enkelt för upp ett finger genom livmoder tappen och "sveper runt". Det är alltså inte det samma som hinn spräckning där de faktiskt tar hål så fostervattnet rinner ut.
Statistik här från England säger att efter en hinnsvepning så är det 24% ökad chans att man kommer igång inom 48 timmar, 45% ökad chans inom en vecka och 74% ökad chans inom två veckor. Det rekomenderas att man rör på sig ordentligt efter hinnsprängningen, men allt beror ju på hur "mogen" man är när proceduren görs...
Själv ska jag förhoppnings vis göra en svepning nästa fredag (är då 39 veckor).
Sköt om er!
Kramisar
 

Kopierar mitt inlägg från ankomst 2004/02

Skrivet av  på besök
Hinnsvepning fick igång (2004-02-23 14:06:18) + -

både mig (på +10) och min syster (på bf)!!! Jag var hos min bm på en tisdag förmiddag, 12 timmar senare hade jag regelbundna värkar och kl 7 på onsdag morgon födde jag...

*lycka till*
 

Artiklar från Familjeliv