Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Alice är magsjuk!

Skrivet av Eva m Collin å Alice
Collin åkte till mormor och morfar igår och då tänkte vi att vi skull ut och äta på kvällen. Bestämmer oss för Texas longhorn som inte ligger långt ifrån där vi bor. Alice åt halvdant innan vi gick, men vi brydde oss inte så mycket om det eftersom hon har ätit dåligt ett bra tag nu.
Alice får en matstol och leker och är glad. När vi har kommit halvvägs mot att ha ätit upp vår middag. KASKAD kräks Stumpi inte en gång, inte två gånger, inte tre gånger UTAN FYRA gånger!! Och fasen vad det luktade, ni vet sån där riktigt magsjuke kräka... Tyckte det var så pinsamt, stackars andra matgäster som fick käka med den lukten. Alice verkade inte alls berörd.
När vi kom hem så åt hon en helflaska med välling (50/50 majs + fullkorn) Hon åt och åt och åt. Efter det kom det ett litet kräk x 2 men inte alls som på restaurangen. Vi la henne, hon hostade några gånger under kvällen och jag gick in varje gång för att kolla om hon var på G att kräkas men det var hon inte.
Hon sov hela natten och eftersom hon kom isäng ganska sent (för att vara henne) så hade vi sovmorgon till kl 8:30 - skönt! Hon åt igen en hel flaska välling, verkade jättehungrig. Hon får alltid en baby smörgås eller pannkakor om det är helg efter sin välling och det älskar hon. Nu petade hon inte ens på mackan..
ja ja.. inget annat som verkade konstigt tyckte jag. Vi skulle iväg till IKEA och precis när vi hade parkerat kräks hon! 4 GÅNGER och det är vattenfallet hugo som sprutar ut över overall och stol. Jaha det var vällingen det från i morse...
Jag och Stumpi åkte hem, T är kvar på IKEA.
Vad ska jag göra nu för det är ju uppenbart att hon har magsjuka. Ska jag ge henne mat om hon äter det eller bara välling?? Ska jag börja ge henne saft? (har aldrig gett henne det innan) eller vätske ersättning?

Kram
Eva
Svar på tråden: Alice är magsjuk!

Ta det försiktigt

Skrivet av  Katarina m. Oliver 040327
När O var magsjuk för ett tag sen så fick vi rådet att bara ge majsvälling och inte fullkorn alls. Gav 100 ml åt gången trots protester. Men jag hade nog testat med vätskeersättningen första...

Rivet äpple ska vara kanon. Blåbärs-puré tyckte jag lät smart, det äter man ju själv som magsjuk... men näääää, INTE smart :D
 

Vad jobbigt!

Skrivet av  Selmas mamma
Selma fick sin första magsjuka strax innan nyårsafton och det ärju inte kul att se sin lilla lida och kräkas och hulka.

Jag ammar ju mycket så jag ammade henne mest hela tiden. Hon verkade ganska pigg även om hon sov mycket så jag blev aldrig orolig. Det viktiga är att de får i sig vätska! Det är superviktigt! Har hört att mat inte är så viktigt. Har dessutom hört att blåbär inte är nån höjdare iom att bajset kan bli mörkfärgat och att man då kan missa om de får blod i avföringen... Det får man ju inte av vanlig magsjuka men sen jag hörde den "förmaningen" så vågar inte jag ge blåbär vid magsjuka... Har inga vetenskapliga belägg för detta så du avgör själv hur du ska göra.

Dessutom läste jag att denna vinterkräksjuka KAN smitta två dagar efter man blivit symtomfri... Nu kan man ju inte låsa in sig men det kan ju vara värt att tänka på innan man besöker bebisar...

Hoppas hon blir frisk snart och att ni andra slipper... Jag började sen Selma, nyåret åkte sambon på det och nu senast sambons stora tjej, vi har mao kräkts omlott i 1½ vecka men fördelen med detta är ju att vi städat lägenheten tipp-topp nu!

Krya på dig, Alice!
 

Men stumpan då!! :(

Skrivet av  LillaMy m. Jonna 040315
Skickar massa krya-på-dej-kramar från oss!

(Har inte hunnit sitta vid min egen dator så mkt om kvällarna några dagar (där jag har tillgång till min mail). Det har varit lite annat. :( )
 

Hon har alltså

Skrivet av  Eva m Collin å Alice
matlust och är som vanligt är bara dessa kaskad räkningar som har kommit nu 1 gång/dygn..
Ska jag bara ge välling ändå? Eller ge henne 5 månaders burk som är mer passerat?? Nu har jag gett henne 100 ml majs välling.. vågar inte ge mer...
Kanske ska test banan oxå för hon är ju hungrig!
knepigt det här....

Kram och tack för svaren!
Eva och kaskad-kräk-alice
 

Prova risvälling!

Skrivet av  LillaMy m. Jonna 040315
Det är stoppande, mer än majvälling också. Och burkar som är baserade på ris och kyckling och kanske morot? Det är snällt för maggen. Hoppas hon snart blir bättre!
 

Framför allt så ska du ju inte

Skrivet av  kattmamman
ge dig _ut_ med henne! Jag som har ett kroniskt sjukt äldre barn som i stort sett alltid hamnar på sjukhus när hon smittas av magsjuka kan inte fatta hur man kan åka till IKEA med ett barn som kräkts så mycket. HU!
 

Huvudsaken hon får i sig vätska!

Skrivet av  Loppan m Freja 27/3
Om jag var du skulle jag ge pluttan mat som är snäll mot magen tex risvälling. Inga fibrer. Men det viktigaste är att hon får i sig vätska. Om hon inte får behålla så mkt vätska el har kraftig diarre så ge henne vätskeersättning, det motverkar dom elektrolytrubbningar som kan uppstå vid för stora vätskeförluster. Små barn är ganska känsliga för dessa rubbningar.

Hoppas dom dumma bassiluskerna ger med sig snart!!
 

Aj, låter som Vinterkräksjukan

Skrivet av  Helén med Carl
Å då är det bara att svälta ut den, tyvärr.

Skeda ofta o lite morotspuré/-soppa, blåbärspuré/-soppa, vätskeersättning, majsvälling, rivet äpple.

Vi höll på med Carl i 6 dagar, trodde att det aldrig kommer att gå över, men det gjorde ju det tillslut.

Krya på dig, lilla Alice.
 

Stackare!

Skrivet av  Gianna
Kramar till er!
Hoppas Alice blir bättre snart o att ni andra klarar er.

kram
 

Blåbärssoppa!!!

Skrivet av  Charley m. mars-dotter
Min A var magsjuk när hon var 6 månader, hela familjen här fick en i taget samma kräksjuka och faktum är att tjejen klarade den best av oss alla...

Blåbärssoppa är bra att ge när de är magsjuka, skit i att det är socker tillsatt, dom behöver näringen när dom kräks...

Hoppas hon kryar på sig snabbt!!!