Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Peppning please!!!

Skrivet av Kajsa m. Vilhelm & Love
Börjar jobba på måndag. Fick höra av en kollega idag att de inte ens fixat en dator till mig! :(
Så det får jag själv ta tag i när jag kommer dit. Dålig stil av min chef tycker jag.
Ser fram emot att jobba - men samtidigt - hur ska jag orka??
Ammar varje morgon från kl 5 och framåt...och varje natt är Love vaken och skriker minst en lång period...Vi har börjat ge välling på natten för det verkar lugna honom lite, men det känns som en urdålig vana. Jaja...det blir kanske bra ändå. Jag får ju komma bort från dessa maraton"nattningar" som vi har dagtid. Men jag gruvar mig ändå... Dessutom har jag fått så lågt självförtroende nu när jag varit borta från jobbet. Känner mig helt off - och då har jag ju bara varit borta i tio månader. Vet att det är dumt att tänka så och att jag är skyldig mig själv att tro att jag är bra! Härinne är ni så duktiga på att peppa folk...så jag tänkte be om lite av den varan..om ni har ork såhär på helgen...
Svar på tråden: Peppning please!!!

Jag ska också jobba på måndag

Skrivet av  Ida m Jennie 040326
Och jag är säker på att det går bra för dig. Visst kunde väl ditt jobb ha sett till att du hade dator klar men å andra sidan så får du ju en mjukstart tills den är i ordning :-).

Min erfarenhet från olika situationer är att man glömmer långt mindre än vad man tror. Även om man känner sig seg i huvudet och tror att alla hjärnceller ligger i evig djupdvala så brukar de piggna till riktigt fort.

Du får tänka positivt. På måndag kommer vi att få gå på toa i fred, faktiskt sitta där precis så länge som vi önskar. Vi kommer få äta lunch i fred utan att mata våra kollegor och vi kommer förmodligen ha en chef med betydligt bättre tålamod och färre arbetsuppgifter samtidigt :-).

Jag förstår dock din ångest även om jag inte delar den riktigt. Jag jobbar 50 % resten av jan och det blir 8 dagar. Sen ska jag ju byta jobb. Så dessa 8 dagar, varav jag har 3 dagars semester + komptid, ser jag nästan som slapptid. Lär nog inte bli många knop gjort. Min riktiga ångest kommer 1 feb i stället. Dock har jag ju en flytt att pyssla med så helt rofylld blir nog inte jan ändå.

Lycka till på jobbet på måndag!
 

*fniss*

Skrivet av  Kajsa m. Vilhelm & Love
Äta utan att mata min kollegor - det var roligt!
Ja tänk vilken simultanförmåga man skaffar sig som småbarnsmamma.
Tack tack, precis vad jag ville höra :)
Lycka till själv!
 

ingen dator?

Skrivet av  Linda o buspågarna
det var dåligt! Klart du kommer att göra ett kanonjobb, å du det är vilosamt att jobba jmf med att va hemma med barn..., så du blir t o m en ännu bättre mamma än du var innan.

Hoppas att jag kan återgå till jobbet snarast (har ju jobbat sedan i september) men är sjukskriven pga en glasbit i foten, konstant feber, går på min tredje antibiotikakur. Ska träffa en doktor på måndag som jag hoppas VILL operera bort glasbiten, så håll en tumme för mig vid 1030, please!
 

Oj

Skrivet av  Kajsa m. Vilhelm & Love
Otäckt! vaddå, vill de inte ta bort glasbiten?? Verkar jättekonstigt. Självklart håller jag tummarna för dig (om jag inte donar med datorkablar just då ;)
 

han tycker

Skrivet av  Linda o buspågarna
att det är som att leta efter en nål i en höstack, trots att den syns på ul ock är nästan 4mm, sitter i foten precis mellan "pektån" o mittån ca 1cm in. Blöder tydligen en massa där...
 

Här var det tummar! *imt

Skrivet av  Madde & Albin 040329
 

Jag orkar

Skrivet av  Ellinor
i alla fall berätta min solskenshistoria :) Jag började jobba den 1 november och det har gått bra.
*Trots att planeringen från min arbetsgivare väl var ungefär lika bra som från din. Mitt telefonnummer var överlämnat till en annan anställd, mobiltelefonen inte beställd och mitt arbetsrum var belamrat med prylar från den som haft rummet under min föräldraledighet.
*Trots att jag också ammar klockan fem (faktiskt) och har en son som ibland skriker två timmar i sträck på natten.
*Trots att mitt självförtroende var väldigt lågt (det hade kommit så många nya duktiga medarbetare och skett en organisationsförändring som jag inte satt mig in i).

Men när väl startkrånglet var över kändes det faktiskt riktigt bra. Det är så himla lätt att undervärdera sig själv när man går hemma, men min upplevelse var att jag blev bättre på jobbet efter min föräldraledighet. Jag har mer energi och lättare att fokusera eftersom det nu är så viktigt för mig att inte jobba över.
Sedan önskar man ju att man slapp vara vaken på nätterna. Jag har ändå tyckt att det har varit okej så här långt och jag vill verkligen inte sluta amma. Blir det för jobbigt så försöker jag väl göra det.
Vad jag vill ha sagt är att det inte är fullt så läskigt som man tror att börja jobba igen. Det är faktiskt ganska kul att vara något annat än mamma igen.
 

tack tack!

Skrivet av  Kajsa m. Vilhelm & Love
Vet ju egentligen att allt det där du skriver är sant, tack för att du påminde mig.
Minns hur det var när jag kom tillbaka till jobbet efter första barnet. Jag var jättedeppad i två veckor ungefär, hade en verklig kris. Sen blev det bättre. Och nu är jag mer förberedd på att det är en omställning som måste få kännas lite. Både positivt och negativt.
Jag hade tänkt sluta amma nu, men från att inte alls ha varit särskilt intresserad vill Love snutta ganska mycket igen. Jag låter dock bli under dagarna, för att han ska vänja sig vid att jag inte är här. Morgnarna är som de är, just nu är det ok att amma även om jag känner mig trött. Kanske är det verkligen som du säger, att man orkar ändå. Just för att man har lite eget liv under dagarna.
Hoppas att du får sova hela nätter också snart! Och tack för peppning!
 

Duktiga, präktiga jag

Skrivet av  Ellinor
tänker jag när jag läser mitt eget inlägg. Det är så klart skitjobbigt i bland, men jag tycker ändå att det var ännu jobbigare att vara hemma med sömnbristen. Nu går jag på någon slags reservkraft på dagarna och stupar när lillkillen somnat vid 19.
 

Har jobbat sedan första november

Skrivet av  Carolina med Elsa 7/3
Jag kan bara säga att det går lättare och känns bättre än vad man tror! Jag trodde också att jag skulle ha glömt en massa, men någonstans därinne fanns det, och det kändes rätt skönt att vara tvungen att använda de delarna av hjärnan igen.

Och som Ida skrev, du får faktiskt gå på toaletten och äta lunch i fred! :)
 

:)

Skrivet av  Kajsa m. Vilhelm & Love
Att få luncha ifred ser jag nog fram emot mest av allt!
 

En jobb-återvändare till

Skrivet av  Madde & Albin 040329
Håller med, det är med blandade känslor jag går till jobbet i morgon, men som alla här ovan skrivit- du kommer att klara det galant!
 

*gäsp gäsp*

Skrivet av  Kajsa m. Vilhelm & Love
Ja här sitter jag nu...jättetrött...men det känns ok.
Hoppas du får det bra på jobbet du också!