Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

stulen enkät:

Skrivet av Petra
1. Har du redan nu köpt/gjort någon (eller kanske alla?) julklapp?

2. Känner ni glädje eller stress inför jul?

3. Firar ni första avdent? Hur?

4. Hur ser julafton ut hemma hos er? När öppnas juklapparna?

5. Vilka byter ni julklappar med?

6. Er favorit på julbordet?

7. Favoritjulgodis?

8. Fläckfritt eller inte så noggrann städning?

9. Ser ni på Kalle Anka?

10. Vad önskar du dig i julklapp i år?

11. Går ni i midnattsmässa/julotta?

12. Plast eller riktig gran?

13. Er favoritjulskiva/julsång?
Svar på tråden: stulen enkät:

egna svar:

Skrivet av  Petra
1. Har du redan nu köpt/gjort någon (eller kanske alla?) julklapp?
*Nästan alla... Har lite kvar till mina egna barn.
Fabian får sin efterlänktade snowboard, flexibil, sidenkallingar i massor (enda han använder...), flipperspel, ps2 spel( HP,Gustaf), elektonisk dart & lite smågrejer.
Linus får: Spindel med nån laser färg, fönsterfärger, flexibil, trickboard, skriller, sidenfillingar, radiostyrd bil + nåt mer som snart skall inhandlas.

2. Känner ni glädje eller stress inför jul?
*Glädje!!! Är en stressmänniska som folk ryter åt för det mesta (för att jag skall sätta mig ner & tat lugnt) så själv tycker jag inte att jag stressar ;o)

3. Firar ni första avdent? Hur?
*Jag jobbar 15-21.30 :O(
Men det blir julmarknad på fm.

4. Hur ser julafton ut hemma hos er? När öppnas juklapparna?
*ÅH!!! Först öppnas det lite paket i sängen...
vid 11 kommer Jockes mamma & pappa med deras nya familjer & hans syrra med familj, kanske morbror hans med fam. Vi äter risgrynsgröt & skinkmackor. Tomten kommer en stund & det öppnas paket.
Precis till kalle åker jag & Jocke med barnen till min mamma & pappa (bor åxå här i Norberg), kkar på kalle, äter mammas underbara mat, sen kommer tomten även dit. Där är mina bröder med sina familjer (får se hur det blir iår för båda mina bröder har mist sina svärmor/svärfar... Så det kan hända att de vill spendera julen med den av föräldern som lever kvar SÅKLART!

5. Vilka byter ni julklappar med?
*Mina & Jockes syskons barn + att vi brukar smyga förbi ett & annat till mödrar & fädrar (fast det är sagt att INTE göra det!)

6. Er favorit på julbordet?
*Mammas köttbullar & hennes omelett med stuvning!

7. Favoritjulgodis?
*PARADIS!!! Alla bitarna ;o)

8. Fläckfritt eller inte så noggrann städning?
**ÄH.. bara det är fint så!

9. Ser ni på Kalle Anka?
**JA!!!! Ingen jul utan kalle & tomten!

10. Vad önskar du dig i julklapp i år?
*En sodastreem

11. Går ni i midnattsmässa/julotta?
*Nej inte sen vi fick barn.. *konstigt*
Förr gick vi alltid på julottan.. hade liksom inte somnat då så då satte vi oss i kyrkan, blev en tradition :OD

12. Plast eller riktig gran?
*helst riktig.. Men haft plast åxå, får se hur Fabian är i astman.. kanske det blir riktig.

13. Er favoritjulskiva/julsång?
**Alla Carolas!!! Magnus Carlssons, Celine Dion

 

billsvar

Skrivet av  fru Bill
1. Har du redan nu köpt/gjort någon (eller kanske alla?) julklapp?
Jag och maken hittade en djurbok till Felix, när vi var ute och shoppade häromveckan .

2. Känner ni glädje eller stress inför jul?
Själva julen - glädje, men eftersom vi ska flytta lagom till dess och det är ännu mer på jobbet runt jul så blir det ju stress ändå.

3. Firar ni första avdent? Hur?
Tänder ett ljus, fikar med pepparkakor. I vanliga fall kommer det ju fram adventsstakar, men det känns lite överdrivet i år. De får komma fram i nya lägenheten till lucia.

4. Hur ser julafton ut hemma hos er? När öppnas juklapparna?
Vi är alltid hemma hela julafton. Oftast får vi besök. Om barnens farmor ska vara hos kusinerna brukar hon komma på grötfrukost. Våra bästa vänner kommer också över en stund, innan de åker för att fira med sin släkt. I år kommer min lillebror att fira med oss. Det ska bli mysigt. Vet inte hur det blir med andra. Har en killkompis som brukar fira med oss, men vi har inte hörts om det ännu. På eftermiddagen äter vi julmat och efter det kommer tomten. Tidigare år tittade vi aldrig på Kalle Anka, men det blev så förra året. Om barnen vill, så gör vi det i år också.

5. Vilka byter ni julklappar med?
Min systers barn, min bror och våra bästa vänner (något litet symboliskt). Barnen får julklappar av farmor, morfar, farfar, mormor och en faster också. De brukar få kort på barnen, men det kallar jag inte att byta.
6. Er favorit på julbordet?
Janssons frestelse.

7. Favoritjulgodis?
Makens hemgjorda chokladgodisar.

8. Fläckfritt eller inte så noggrann städning?
Inte så noga, fast inte tokstökigt heller, får se hur bra vi lyckas i en nyinflyttad lägenhet ;)

9. Ser ni på Kalle Anka?
Gjorde det förra året, men inte tidigare

10. Vad önskar du dig i julklapp i år?
Ingenting.

11. Går ni i midnattsmässa/julotta?
Nej

12. Plast eller riktig gran?
Det är vår ständiga fråga. Efter varje jul säger vi att nästa år blir det plastgran, men sen blir det riktigt i alla fall.

13. Er favoritjulskiva/julsång?
Little drummer boy med David Bowie och nån mer som jag inte kommer på nu.
 

Få se nu... =0)

Skrivet av  Marre
1. Har du redan nu köpt/gjort någon (eller kanske alla?) julklapp?
*** Barnens julklappar är klara, jag ska försöka hitta på något till sambon (förslag, någon?) Till mormor och farmor ska vi göra geléljus, har jag tänkt. **

2. Känner ni glädje eller stress inför jul?
*** Eftersom jag påbörjar mina tankar på julklappar tidigt, så blr det inte så stressat***

3. Firar ni första avdent? Hur?
*** Firar?? Vi var på julskyltning, sen städade vi hela kvällen.. =)***

4. Hur ser julafton ut hemma hos er? När öppnas juklapparna?
*** Maten lagar vi medan vi tittar på Kalle.. Sen äter vi ganska länge.. vid sju, åtta bänkar vi oss framför granen och delar ut, och öppnar julklappar. (vartannat år försöker jag smita utomlands, de senaste åren har det gått riktigt bra!)***

5. Vilka byter ni julklappar med?
***Ingen! Vi är 24st vartannat år, så det funkar ju inte! =) Men vi 5 syskon och stora syskonbarnen, drar varsin klappkompis som vi ska handla något till för runt 150 kr.***

6. Er favorit på julbordet?
*** (Snapsen?) Det goda med ett julbord är ju variationen. Kan ju inte ta ut något särskilt! ***

7. Favoritjulgodis?
***Julgodis? Allt går att äta, och göra året runt.. =)***

8. Fläckfritt eller inte så noggrann städning?
***Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete.. =) Vi firar jul hos mamma, så jag städar inte mer än vanligt. =)***

9. Ser ni på Kalle Anka?
***Nja, barnen försöker, men stör sig på att vi äldre i soffan tjatar MED tv hela tiden.. (så som barnen gör till varenda barnfilm!)***

10. Vad önskar du dig i julklapp i år?
***Har ingen aning!! (förslag, någon?)***

11. Går ni i midnattsmässa/julotta?
***tyvärr inte, det är fint, men funkar inte riktigt med barnen***

12. Plast eller riktig gran?
***riktig, men efter vår flytt blir det nog en av plast iallafall. *snyft* Vi är ju aldrig hemma över julen ***

13. Er favoritjulskiva/julsång?
*** The real group. Acapella är ju SÅ fint!***
 

Jag

Skrivet av  Petra
kan önska mig 100 saker ;o)
**presentkort på en guldaffär (fick ett av en jobber kompis igår!!)

**Soda streem

**Fot Spa. Fick förra året & OJ va underbart! Det är ett lexington tror jag det heter & är pimpsten, massage kulor som roterar (TILL FÖTTERNA ;O))

**Bio checkar

**Barnfri helg (av någon i släkten)

**Wokpanna med en massa tillbehör

**Bakmaskin

**Skridskor!!!
 

Artiklar från Familjeliv