Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kuratorbesök (långt)

Skrivet av fru Bill
var jag på häromdagen. Efter att ha kollat alla värden hos doktorn i våras - utan anmärkning och ändå fortsatt trötthet, kände vi att något måste göras. Jag och klassläraren satt alltså hos kuratorn och berättade om Felix. Det var nog bland det häftigaste jag varit med om! Kuratorn fattade precis och kunde även fråga om han gjorde på vissa sätt, utifrån vad vi beskrivit: Envis, svårt att bryta vad han håller på med, söker mönster, svårt med överblick - t ex hitta en sak mittbland en massa andra saker, dåligt tidsperspektiv osv (det var det "negativa"). Positiva egenskaper som hänger ihop med detta är en känsla för mönster, lätt att lära (men svårt att koncntrera sig om uppgiften känns för stor), duktig på t ex schack och liknande saker. När vi satt där och pratade var det som att saker föll på plats. Saker som jag sett ända ner i 1 års ålder, hur han satt och ritade små "knorvar" i mönster över hela papperet, hur han alltid sorterat sina leksaker i oändlighet och ställt upp dem i - mönster. Efter att ha fattat hur en dag måste te sig för honom så var det inte längre någon som var förvånad över att han är trött. Hon hade även förslag på enkla lösningar och hjälp för honom, som t ex att ge uppgifterna i lösblad i stället för en hel boh. Märka upp hans saker på ett lätt igenkännbart sätt, så att det inte tar så mycket energi för honom att leta. Gå igenom sak för sak på klockan, hur mycket tid varje grej tar, för att han ska förstå att man inte kan börja med allt man ska göra innan skolan, i samma minut som man ska vara där osv. Gick därifrån med en mycket större förståelse för min i bland omöjlige son. I morgon ska vi ha vanligt utvecklingssamtal i skolan, när Felix ska vara med. Han vet att jag varit hos kuratorn, men jag har ju inte sagt allt om vad hon sa, bara att vi kommit på saker som ska hjälpa honom att inte bli så trött.
Svar på tråden: Kuratorbesök (långt)

Vad härligt

Skrivet av  Sara m A+J
Vad skönt att få lite "handfasta" råd som gör att ni kan bryta ett negativt mönster. Och så härligt att förstå litegrann hur ni kan hjälpa er kille... Man stångar pannan blodig i sina försök att få dem harmoniska och glada, och då är det skönt med någon utomstående som sätter fingret på problemet och hjälper en i rätt riktning! Jag blir glad över att det finns förnuftiga människor omkring oss, som vågar och orkar sätta sig in i våra problem och inte bara avfärdar dem som trots, stress, åldersrelaterat etc etc.
Lycka till!
 

vilken lättnad!

Skrivet av  Marre
Förstår att du blev glad!
Jag har idag börjat ge min Felix fiskolja, eller vad det nu är.. Min mamma sa att det är bra för humöret, eller nåt. =)

aggresiva och irriterade barn blir lugnare av dessa tabletter... Värt ett försök!
 

Skönt

Skrivet av  Gullan med Madelen -03+ 2 killar
att ni fått lite tips och ideer och förståelse.
Alltid skönt när man fått nåt sätt att arbeta på, prova sig fram
kram och lycka till Gullan