Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej!!!

Skrivet av mig
Min son är 4 mån och jag började med smakportioner idag. Jag gjorde potatismos, tog en halv tsk och löste upp det lite mer i mjölkersättning. Jag undrar hur länge man ska ge han en halv tsk? Hur fort ska man gå framåt med teskedar innan han får ett helt mål med olika pureer?
Svar på tråden: Hej!!!

Så här gjorde jag

Skrivet av  Ullen
Jag gav 1 tsk direkt, 2 tsk andra dagen och 3 tredje dagen, om det gått bra de tidigare dagarna. Därefter bytte jag grönsak. På så vis provade jag olika grönsaker tills de var 5½ månader. Jag provade också blandningar, t.ex. morot och potatis, dock bara sedan jag först provat varje grönsak för sig. Därefter började jag prova kött på samma sätt.

Men jag hade inget intresse av att byta ut något amningsmål före 6 månaders ålder. Vid 6 månaders ålder började jag ge en kombination av potatis, kött och grönsaker (bara grönsaker jag provat tidigare) och det gick att öka portionerna så snabbt att de bara efter ett par dagar blev mätta och inte ville amma efteråt.

I snackgruppen "Barnmat" under "Råd och recept" kan du få mer råd och tips om hur du kan göra med smakportionerna.