Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mycket fett, el nyckelhålet till en 2 årig

Skrivet av linda
Det pratas så mycket om fetma mm, så nu undrar jag om man ska ta bort den feta filen,mjölken,grädden i maten mm.Min dotter är inte tjock.
Svar på tråden: Mycket fett, el nyckelhålet till en 2 årig

Inget nyckelhål

Skrivet av  Mamma Erik
Så länge barnet är normalviktigt, barn behöver fettet för att kunna bygga upp sin kropp, hjärnan speciellt, den behöver fettet för att bilda celler.
Under hela förskoleåldern kan man vara "generös", dvs inget lättmargarin på smörgåsarna, hellre röd mjölk än lättmjölk, lite skvätt grädde i såsen etc.
Det är om barnet har övervikt man skall fundera på saken
 

fett!

Skrivet av  maria65a
Fett till barn, alltid. Tänk på att light produkter ibland (beror på vilken sorts) innehåller mer socker bara för att kompensera fettet i smakväg...
En 2-åring rör på sig hela dagarna och behöver energin i fettet, det blir svårt att med en liten magsäck få i sig all den energi som behövs annars.
Fettet behöver inte kommer just från fet mjölk och grädde, det går lika bra att tillsätta bra kallpressade oljor i maten! Dock ska små barn inte äta margariner utan riktigt smör/bregott!
 

Små barn och gamla

Skrivet av  Skrållan
skall absolut inte ha lättprodukter. Egentligen finns det väl inte ngn anledning att normalviktiga heller äter lättprodukter som är mer bearbetade än "standard"

Det är jätteviktigt att barn får i sig tillräckligt med fett. Inte bara för energin men också för de fettlösliga vitaminernas skull ex.

Stoppar fortfarande extra fett i min 6 årings mat. Då försöker jag iof göra fettsnålt för oss vuxnas skull.
 

Du blandar ihop det!

Skrivet av  AnnaCarin
Det är socker man ska undvika, inte fett.

Fett gör att man kan bryta ner annat i kroppen, men socker sabbar och lagras och blir till fett.

Inget socker alltså. (Sylt, läsk, MacDonalds som har socker i sitt bröd och dressing, godis)
 

Nja, alltså

Skrivet av  Monica D. m Amanda 030626
fett behöver inte omvandlas för att lagras som fett, så det är dumt att äta för mycket av.

Men det har visat sig att det nästan är fler som blir tjocka av att äta för mycket socker än för mycket fett. Vi har ju så många "light"-produkter nu, men de innehåller ofta mycket socker istället.

Allt med måtta är väl OK. Så länge barnen inte har problem med vikten tycker jag att man kan köra på. Dock ska man undvika för mycket rent socker eftersom det påverkar blodsockret negativt.
 

Ditt barn

Skrivet av  AW
behöver fett för att växa och utvecklas normalt. Du ska ge barn vanliga livsmedel, inget light eller fettfritt. Onödigt socker kan man däremot undvika.
 

ge dem

Skrivet av  finurlig
jag ger min flicka vanliga produkter, mellan mjölk. det godaste smöret vanlig ost osv.till barn ska mam inte gå efter nyckelhål de behöver fett, fast man behöver ju inte trycka i dem det heller, lagom är bäst
 

Artiklar från Familjeliv