Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"vill Inte Äta" snälla hjälp!

Skrivet av mia
Min flicka blir 4 snart, nån gång i Januari blev hon sjuk och fick hög feber, efter det så har matproblemen varit stora här.
Jag vet inte vad jag ska göra???
Hon fick en lilla syster i Oktober, vet inte om det kan bero på det?
Hon ratar ALLT som har med fisk, kött, kyckling att göra, ser ut att kräkas nästan!!
Men äter allt annat, nåja...petar men äter iaf utan att se illamående ut.
Detta har jag under en tid försökt att nonchalera men hon kan ju inte hålla på så här och vägra i det oändliga.
Vad ska jag göra??Vad kan det bero på??
Någon med liknande problen eller erfarenheter?
Jag håller på att bli tokig snart...

mvh mia
Svar på tråden: "vill Inte Äta" snälla hjälp!

Vet inte egentligen

Skrivet av  anita
men det kan ta tid innan aptiten kommer tillbaks. Testade detta på bonusdottern en gång och det funkade: Hon fick pannkakor, glass, pasta hamburgare och allt godis och chips hon ville en dag. nästa morgon när hon vaknade var hon hungrig och började äta ordentligt. Värt ett försök kanske??
 

hon äter allt annat än..

Skrivet av  mia
kött inkl hamburgare, fisk, inkl fiskpinnar, kyckling.spottaar ut nr hon får det i munnen.
Det är nästan 2 månader sedan hon var sjuk.
Tack ändå!
/mia
 

Min yngsta dotter

Skrivet av  AW
tyckte inte om kött när hon var mindre, hon åt bara det andra på tallriken. Det enda kött som slank ner var köttfärsen i pastasåsen och falukorv ibland. Jag gjorde ingen större affär av det hela så nu äter hon kött ibland, ibland inte.
 

Min fyraåring äter inte /långt/

Skrivet av  Ellinora71
heller just nu. Han slutade äta kött och fisk strax innan jul, vilket iof inte är något problem eftersom vi nästan aldrig äter kött hemma, dock mycket fisk. En vecka levde han på kokt broccoli ohc frysta ärtor... Iaf sa en vän som har en son som är allergisk mot "allt" att en dietisk sagt till dem att barn kan klara sig väldigt länge på att äta bara en sak och att det här med ätande går ju upp och ner. Så länge barnen inte börjar minska i vikt eller visa annan påverkan på allmäntillståndet så kan man låta det vara och vänta ut.

Min lillkille petar nu för tiden i sig råa grönsaker och en macka då och då och verkar inte lida av det. Till och med pannkakor som han fortfarande säger att han tycker om går det bara ner en kanske en och en halv.och vi begriper fortfarande inte hur han överlever men han är frisk och pigg så vi väntar väl ett tag till och ser hur det går.

För en vecka sen ville han plötsligt inte drick mjölk heller men då räckte det faktiskt med att säga att mjölk ju behövs för att skelettet ska bli starkt så drack han ett glas i alla fall...

(måste tillägga att han går på dagis och där säger de att även om de också märkt att han äter mindre så äter han i alla fall så vi vet ju att han får i sig mat där)

Hoppas det löser sig för er!
 

det är så pass kort tid

Skrivet av  turtle
det handlar om trots allt - även om det i mamma hjärtat alltid känns långt. Klart man blir orolig för sina goa barn.

Men jag kan ju säga att jag hade en period när jag var liten då jag enbart åt makaroner och ketchup. VIlle inte ha kött, korv eller ens sås till.
Ville bara ha makaroner och just ketchup.
De försökte med det ena efter det andra men jag vägrade.
Mamma var orolig och ringde läkare och dyl.
Men de sade bara att inga barn svälter ihjäl frivilligt.
Låt henne äta det som hon äter. Stå inte och laga sjuttioelva olika sorter varje dag för att hitta nåt hon äter utan ställ fram mat och det hon äter så äter hon typ.
Jag lever och har hälsan, inga fel vad jag vet.

En av mina döttrar hade en liten period då hon kinkade som fasen. Men jag bara lagade den mat vi andra åt och hon fick äta det hon ville utav det.
Hon kinkade och petade ett tag men märkte att det blir inte bättre av det och dessutom såg jag att hon åt det ju tillslut fastän det "hörde till" att hon skulle säga det vr äckligt först och sitta och peta. Men bara hungern kom satt hon i sig lite. Nu äter hon med god aptit det mesta men petar bort löken - men det må hon få göra.

Jag tror inte att ditt barn kommer lida någon större nöd av detta. Så småningom kommer matlusten, och ha lite alternativ, kanske sallad, kokta grönsaker och varför inte lägga i lite bönor och groddar mm som är bra "ersättning" om hon nu absolut inte vill äta kött tex.
 

Tjena kompis!

Skrivet av  likadan
Här är en till med exakt lika problem... Förutom att min 4-åring inte varit sjuk. Han bara tokvägrar att äta... Säger att han har ont i magen, men vill inte äta... Vad göra? Till mig säger alla; "-barn äter när dom blir hungriga!"... Jo, tack tjena... Inte min son i alla fall!
 

Det gjorde inte jag heller

Skrivet av  anita
när jag var liten. Mamma frågade doktorn och han sa att hon inte skulle tjata och hon ringde tillbaks en vecka senare och frågade om hon fortfarande inte skulle göra något för jag hade inte ätit något alls.

Finns det ingenting han äter? Min bonusdotter vägrade äta något annat än spaghetti o köttfärssås så det fick hon till frukost, lunch, middag osv . Efter tre dagar ville hon ha annan mat..:)
 

Artiklar från Familjeliv