Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sluta amma barn som inte vill ha mat?

Skrivet av Mia, Noras mamma.
Min tjej är just 7 månader fyllda. Hon tar inte nappflaska (tuggar på den) och äter egentligen bara gröt - och då mycket lite. Efter att ha haft en släng av magsjuka slutade hon helt äta mat och jag trodde jag skulle förgås av oro, då jag börjar jobba om en månad. Nu äter hon helt plötsligt bättre, men fortfarande bara gröt och kanske en halv dl.

Saken är den att jag
1. Ska börja jobba om en månad.
2. håller på att sina.
jag trodde hela tiden att mjölkproduktionen skulle komma igång när hon för några veckor sedan började amma mer och äta mindre. Men faktum kvarstår, brösten är små och mjuka och hon får inte alls tillräckligt. Hon ligger och suger envist på ett tomt bröst.

Efter att ha läst runt här lite undrar jag nu om jag inte skall lägga ner amningen helt. Det skulle vara väldigt skönt!!
Om jag slutar amma MÅSTE hon ju börja äta eller hur?
Jag känner mig så hoppfull sedan jag läst MH\'s inlägg om barnet som tog flaskan rejält efter att inte fått bröstet.
Är det inte bättre att sluta helt än att hålla på och dutta med en unge som egentligen aldrig blir mätt?

Svar på tråden: Sluta amma barn som inte vill ha mat?

Du kanske ska

Skrivet av  Bara ett tips
kika på "Barnmat", "arbeta och ha småbarn" eller under "Amning". Där finns erfarna du kan fråga som är mitt uppe i det hela nu.
 

Fråga på amningssnacket!

Skrivet av  Ida m. Axel001111 & Kalle020812
Där finns det tjejer som är experter på detta med amning. Jag är ju ingen expert men jag vet att brösten inte måste vara spända och hårda för att barnen ska få tillräckligt med mat. Första tiden när man ammar är brösten som fotbollar men sen blir de mer och mer "normala". Jag ammade min yngste i 15 månader och på slutet var det inte mycket kvar av brösten, fast han ammade en hel del och uppenbarligen fick i sig mycket mjölk. Att din dotter suger på bröstet efter att mjölken tagit slut beror på att det är så barn gör för att öka tillgången! Ju mer hon får suga, desto mer mjölk bildas!

Jag började jobba halvtid när min minsting var 8 månader. Han åt inget vidare av vanlig mat då. Men när jag var borta så åt han av maten som pappa serverade och sen fick han bröstet när jag kom hem. Det gick hur bra som helst! (han tog heller inte flaska och vägrade välling).

Lycka till, hur du än gör!
 

amma?

Skrivet av  finurlig
jag ammade min länge...hon vägrade att ta något annat så jag fortsatte.
när hon var ett år så åt hon tacos!!! det var första gången somhon inte spottade. jag tror att det kan vara svårt att få henne att ta flaska men gröt funkar ju lika bra.
 

Artiklar från Familjeliv