Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mattjat efter fritids... Blir tokig snart!!

Skrivet av Fia med fem
Mina barn (tre av dem) går på dagis/fritids till halv fyra/fyra på dagarna. Mellis där är ca halv tre. Dilemmat är att så fort barnen kommit innanför dörren hemma börjar tjatet; "kan vi få nåt att äta?, jag är hungrig! Mellis var inget gott... Vi fick bara ta en macka/fick bara en bulle..." o.s.v. o.s.v...
Håller på att bli tokig, middag äter vi mellan fem och sex nångång, vill inte stå och laga mat hela eftermiddagen (är mammaledig med 5 1/2 månaderskille -fast ledig är att ta i med tanke på all tvätt, städning och matförberedelser det trots allt ändå blir), maken kommer inte heller hem förrän fem så tidigare middag är inget bra alternativ.
Blir tokig på gnället snart! Funderar om jag ska falla till föga och planera in mellis hemma klockan fyra också, och i så fall vad? Kan ju alltid skjuta på middagen till sju sen. Hjälp mig, blir galen på mattjat snart, ungarna får det att låta som om vi låter dem svälta ihjäl!! :o|
Svar på tråden: Mattjat efter fritids... Blir tokig snart!!

Om de nu är

Skrivet av  Selma
hungriga kanske de kan få en frukt att äta när de kommer hem, en banan eller ett äpple förstör nog inte aptiten tror jag. Det behöver ju inte vara något jättemellis hemma.
 

Har provat en frukt...

Skrivet av  Fia med fem
...men de är fortfarande hungriga och vill ha både en och två och tre till, och då vi har fem barn och inte är gjorda av pengar (15 frukter per dag kan inte finansieras här...) funkar det bara inte,med "b ara" en frukt blir det blir lika mycket mattjat ändå!! Provade att låta dem äta yoghurt och skorpor m. smör idag, sen middag ca halv sju - sju, funkade rätt ok, så kanske det får bli så i fortsättningen då...
 

Hur gamla är dina barn...

Skrivet av  tess
Kan du inte ställa fram lite bröd och pålägg till dem bara. Eller så har du brett lite smörgåsar som väntar på dem när de kommer hem. Kräm är också ett bra alternativ.
Min dotter är snart 3 år och är ockskå hungrig efter dagis, varje gång....kan det helt enkelt vara så att de inte får tillräckligt med mellis?
Sen är de ju väldigt aktiva hela tiden och då blir man ju mer hungrig.
 

Hur gamla?... Och lite funderingar till...

Skrivet av  Fia med fem
Tjej 11 (inga problem med maten - inte på fritids - äter när hon kommer från skolan)
Tjej 9 - fritids - kinkig med mat - alltid hungrig efter fritids
Kille nästan 7 - fritids - matvrak - alltid hungrig efter fritids
Tjej 5 1/2 - dagis - inte så hungrig men vill äta efter dagis om syskonen får extramellis - petig med maten
Kille - 5 1/2 månad - hittills matvrak...
Fullt upp m.a.o!! ;o)
Stämmer säkert att de inte får tillräckligt med mellis på fritids, nioåringen brukar klaga att de bara får ta EN macka. Stackars de barn då som är på fritids till halv sex, de måste verkligen hinna bli vrålhungriga!
Och skolan skyller på den dåliga ekonomin... :o|
Färdiga mackor hemma verkar ju ok. Kräm fasligt sött... Kanske skulle börja laga egen till dem med när jag ändå gör till bebben, fast de där två matpetiga tjejerna lär väl opponera sig när den inte blir så söt som köpekräm... Kanske skulle prova köpa fruktsocker istället, lär ju vara LITE nyttigare i alla fall...
 

grönsaker

Skrivet av  MT
Skär upp morötter, gurka mm och ställ fram på bordet före maten så kan dom knapra i sig om dom inte orkar hålla sig till maten är klar.
 

Håller med

Skrivet av  Aily
Grönsaker skulle jag köra med, det är billigt och man blir inte för mätt. Det är helt okej. Jag är sträng, även om barnen frågar efter mat när de kommer hem, får de vänta tills maten är färdig. Ibland äter alla olika beroende på träningstider osv. Men, som sagt grönsaker av billig sort, tyåp morötter, vitkål, kålrot, blomkål etc.
 

Åh

Skrivet av  Mamma Erik
Jag känner igen det, Erik är dööööhungrig efter fritids. Nu försöker vi se till att maten blir klar så snabbt som möjligt. För självklart så vill han varken ha frukt eller grönsaker, det ratar han.
Tar han en macka en halvtimme innan maten så äter han inte middag.

Samma sak, en timme efter han ätit middag, han är såååå hungrig, men han får vackert vänta tills kvällfikat
 

Vi har tidig middag

Skrivet av  KATJA m.Noel
vid halv fem, fem.
Och en frukt innan sänggåendet OM de är hungriga igen.
 

Vi kan inte ha tidig middag...

Skrivet av  Fia med fem
I så fall skulle jag behöva ha middagen klar INNAN jag hämtar barnen, hinner bli galen på den halvtimmen (minst) det tar att fixa´t annars. Och eftersom guben min jobbar till minst fem var dag (egen företagare så det kan bli senare med) är det ju inte så kul om han och jag ska äta uppvärmt varje dag, hellre då att vi alla äter tillsammans lite senare... Nu har vi kört macka/mackor direkt vid hemkomst ett par dar och det har funkat ok, bara femåringen som inte ätit så mycket middag sen, fast å andra sidan är hon så kinkig så det är inte säkert att hon skulle ätit ändå... :o|
 

Det går inte över ...

Skrivet av  AnnaCarin
Mina barn har också alltid varit hungriga, trots 3 portioner till lunch och att dom har ätit mellanmålet.

Jag löste det så att dom fick fil m flingor, havregrynsgröt, mjölk och smörgås eller bulle.

Nu när dom inte har något fritids, så skickar jag med dom något att tugga på. Det finns ju frukostbar\'s i olika modeller som mättar en stund.

Vi äter väldigt tidiga middagar här. Ibland för kl 17 just för att dom är så hungriga.

På kvällen är det ju också så mycket andra aktiviteter som dom sticker iväg på.

Så gör tidig middag. Mannen kan ju få en matlåda att värma i mikron.
 

Tvärtom hemma ...

Skrivet av  Anki
Vi har det precis tvärtom. Vi äter tidig middag och oftast så petar barnen i maten eftersom de inte är hungriga nog. De äter mellis på dagis vid 14.30 och vi äter middag vid 17.00. (Pojke 4½ år och flicka snart 3 år). Att vi äter så tidig middag beror på att min man går hemma och att vi vill äta middag ihop. Skulle vi äta senare blev det för sent för oss.
 

Men?

Skrivet av  Lena_O
Är det inte viktigast om barnen äter när dom är hungriga?

Ni vuxna kanske får lägga era behov åt sidan lite? Det är ju så när man är förälder, barnens behov kommer först.
 

Barnen tar en frukt eller

Skrivet av  Jämställd pappa
två och sen äter vi antingen halv sex men vanligast mellan 19 och 20 00 beroende på aktiviteter.

Det är framför allt sonen som måste få mat innan fotboll mm annars tar han slut sen brukar han få lagad mat eller ett jätte mellanmål efter aktivitet.
 

Känner igen det där

Skrivet av  Skrållan
när jag slutar lite tidigare och vi kommer hem runt 15.30 så börjar barnen (2,5 o 6) direkt att fråga efter ngt att äta. Då vet jag att de oftast ätait ett bra mellanmål vid 14. Den dag jag har långdag och vi kommer hem efter 17 och jag själv är superhungrig och kastar mig på matlagningen, så sägs det ingenting.
Skillnaden är att den dag de är länge på dagis får de en bit frukt runt 16-16.30.

Tips- ge dem en frukt. Behöver inte vara en hel ens.
 

samma här

Skrivet av  somi
Fast vi har ofta ingen middag klar förrän efter klockan 18. Jag brukar säga åt ungarna att fixa nånting själva. De FÅR alltså äta något mellanmål, frukt, mackor, fil eller i princip vad som helst, men de får ta fram och ta undan själv.
För som du säger - ingen mamma ska behöva stå i köket HELA TIDEN.
 

Artiklar från Familjeliv