Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Frukosttrams

Skrivet av Diane
Hej. Jag önskar råd o tips om hur vi gör för att motivera vår son på fyra år att bli mer effektiv vid frukostbordet, mån-fre. Vi är sex stycken kring bordet och alla ska äta Corn Flakes med antingen mjölk eller fil+musli naturelle. Han äter utan protester men det tar sååååådan tid. På helgerna får man välja vad man vill ha och då är han i stort sätt först från matbordet, oftast med en tallrik yoghurt och en smörgås i magen. Självklart förstår vi att han gillar detta bättre. Men jag o min man tycker att vardags-frukosten skall alla äta samma. Så hur motiverar vi honom att få lite fart???
Svar på tråden: Frukosttrams

Varför samma frukost till alla?

Skrivet av  AnnaCarin
Det har vi aldrig haft, då alla har olika behov av frukosten.

Ge din son det han vill ha till frukost. Frukosten ska vara starten på dagen.

Här äter vi ofta havregrynsgröt, men det är inte samma frukost från morgon till morgon.
 

Undrar jag också

Skrivet av  Mamma Erik
När jag växte upp åt mamma och pappa smörgås och drack kaffe till, min syster åt fil med flinor min bror mjölk med flingor och jag drack te och åt mackor till.
När sambons grabbar var här regelbundet så kunde deras frukostar variera
Min sambo och jag äter olika olika dagar, min son tar macka med juice.
Skulle någon försökt få i mig flingor och mjölk, då hade jag nog avstått från frukosten
 

tja...

Skrivet av  somi
...om mina barn skulle få precis den frukost de ville skulle det går för mycket tid och pengar för mig.
En vill ha lagad mat, en vill ha olika varje dag och en tredje är relativt smidig och vill alltid ha fil.
Jag brukar duka frukost innan de kliver upp och då får de äta det som serveras, jag har inte tid att serva dem med olika saker, och som sagt inte heller ekonomi. Att ha allting hemma samtidigt finns inte på kartan hos mig.
Däremot är det inte samma frukost varje dag, jag försöker variera så ibland är det gröt, ibland fil med flingor/musli, ibland mackor med oboy, ibland kan de få kokta ägg eller varm choklad om jag har extra tid.
 

frukost ska vara härlig

Skrivet av  Wanda
Vi har en två-åring, på vardagar äter vi mackor med mjölk/kaffe eller te, barnet drycker välling och någon gång kan smaka på en liten smörgås, kan vara bröd med filadelphia eller smör. Innehållet i mackorna kan variera, med ost och mermelad, med smör och skinka, en fruktbit eller druvor finns alltid på bordet.
Och under helgerna är det ännu härligare. Kan förekomma utöver ovannämnda något av detta : Keso, omleter, gröt, pankakor, cornflake med mjölk.

Ska påpeka att ingen av oss är överviktiga.
Det finns ett ryskt ordspråk som lyder : Ät frukost som en kung, lunch som en prins och middag som en lufare.
Mängden är inte viktigt utan smaken och LUSTEN!
 

Varför?

Skrivet av  maria65a
hemma hos oss äter maken ägg, jag äter ägg eller yoghurt med blåbär och linfrö, äldsta dottern äter musli med yoghurt, nästa dotter gör skink/ostmackor i mackjärnet, yngsta dottern äter rostat bröd med messmör och lillen äter av allt eller inget! Alla (utom minstingen) lagar till sin frukost själv.

Kanske måste ni stiga upp tidigare för att inte behöva vara så effektiva vid frukost, det låter jättetrist!


Frukostar ska vara harmoniska och fyllda med goda saker oavsett vad man tycker är goda saker :-)
 

Harmonisk frukost - en dröm...

Skrivet av  Lena 99 + 03
...För hur gör man med en 5-åring som inte vill äta frukost överhuvudtaget? Vi äter alla olika saker till frukost, och mitt mål är varje dag att få börja dagen i lugn och ro med en mysig frukoststund för alla fyra i familjen. Men hon har på sin höjd ro att äta en leverpastejbit (utan bröd förstås) och en slev fil innan hon börjar krångla. Jag märker ju att hon skulle behöva äta lite mer på morgonen, men det går ju inte att tvinga henne. Det värsta är att hon verkar inte ens vara särskilt hungrig. Får hon sitta vid tv:n (det har hänt ibland vid speciella tillfällen, även fast vi försöker hålla på rutinerna och sitta vid köksbordet) så kan hon äta flera mackor utan problem. Vad gör man för att få frukosten mer harmonisk? Det känns som om vi är inne i en ond cirkel. Någon som har tips?
 

Man låter henne sitta vid TV´n

Skrivet av  Mamma Erik
Vår frukost (dvs de få gångerna vi äter tillsammans) är den mest asociala måltiden som finns, men harmonisk dvs ytterst sällan tjafs. Jag och sambon sitter med varsin tidningsdel och äter helt olika saker.
Sonen tittar på TV och äter
 

Våra killar äter framför TV:n

Skrivet av  Ullen
Våra killar äter också frukost framför TV:n. Jag är ändå inte pigg på umgänge så dags på dagen, vill koncentrera mig på tidningen. Middagen äter vi dock alltid tillsammans, det är viktigt för oss.
 

jag tycker att

Skrivet av  maria65a
hon visst kan få sitta vid tv:n om det gör henne mer benägen att äta frukost.
Middag äter vi alltid i köket tillsammans men frukosten kan man få äta där man vill bara det känns bra.
Själv vill jag helst läsa en tidning vid frukostbordet och gör det så ofta jag kan ;-)
Jag kanske låter slapp men jag vill på varje vis undvika bråk och tjafs vid frukostbordet då det lätt ger en dålig stämning som följer en hela dagen. Bättre att man äter frukost någonstans än ingenstans :-)
 

Hon överlever utan frukost!

Skrivet av  Illan
Det där med att frukosten är dagens viktigaste mål är bara trams! Alla människor är inte likadana och alla är helt enkelt inte hungriga i arla morgonstund! Min mor var klok och lät mig vara ifred. Under hela min uppväxt har jag druckit en mugg O\'boy till frukost och inget mer. Sen har jag ätit mer på frukostrasten (mamma skickade med macka o frukt). Då har jag vaknat och då är jag hungrig. Så är det fortfarande. Det har INTE påverkat mina betyg negativt. Människor är olika, en del är morgonmänniskor, en del kvällsmänniskor. låt henne vara och sluta tjata.
 

Inget trams

Skrivet av  Lena_O
Här äter vi olika allihopa. Håller med ovanstående om varför ni måste ha samma frukost till alla? Verkar lite underligt, om jag får säga så.

Här äter jag knäckemackor m ost och skinka med en kopp kaffe. Mannen äter mjuka mackor och dricker juice. Barnen äter olika varje morgon, yoghurt, filmjölk, mjölk, flingor, minimeal, havregrynsgröt, risgrynsgröt, smörgåsar, ibland ägg mm mm Listan kan göras lång.

Ibland äter vi tillsammans, ibland var och en för sig. Har ju lite större barn, så alla läser gärna morgontidning utan att prata. TVn åker på med morgonnyheterna.

Du ska nog inte göra det så komplicerat. Alla är vi olika och har olika behov. Vi har även olika dagar framför oss, så låt dina barn äta det dom vill ha själva.
 

Förstår om ni vill att alla äter samma

Skrivet av  Ullen
När man är sex i familjen förstår jag att ni gärna ser att alla äter samma frukost. Det kan bli ganska bökigt med sex olika frukosträtter. T.o.m. för oss som bara är fyra har jag tyckt att det varit lite bökigt med sönernas olika frukostval, särskilt som de ändrat sig från dag till dag och ofta velat ha det vi just då inte råkar ha hemma.

Vi har varit benhårda på att det inte serveras några alternativa rätter till lunch och middag, då får man äta det som bjuds eller avstå (eller numer när de är stora, laga själv det man vill ha). Men frukosten har vi ändå tyckt att var och en kan få välja vad den ska äta, dels föra att det är så viktigt att de äter någonting, dels för att det inte är så besvärligt med olika, eftersom det ändå inte är något som ska lagas (dock har vår äldste helst velat ha lagad mat till frukost, jag har sträckt mig till stekt ägg eller kokta snabbnudlar). Kanske ska ni utöka frukostvalet lite även på vardagarna, utan att för den skull erbjuda 17 olika sorter?
 

Vi har alltid ätit frukost

Skrivet av  Jämställd pappa
med våra barn även när de var på dagis och fick frukost där också. Det som är litet intressant var att de åt bra på båda frukostarna. Idag äter vi alltid havregrynsgröt till frukost, sen blir det juice, smörgås (sonen 4-6 st och dottern 2 st) samt pålägg ost och skinka.

Frukost är för oss en tid att sitta tillsammans samtala om dagen som kommer samt stämma av sådant som vi missat dagen innan. Vi ser aldrig på TV på morgonen möjligen lyssnar vi på radion. Under den mörka delan av året så äts frukosten till levande ljus. Visst har det ibland tagit tid men vi tar oss tid (det kan få ta upp till 30 minuter att äta frukost hos oss.

Numera ber barnen att få bli väkta för att hinna ha en lugn frukost tillsammans. Det är till och med så att de väntar med att börja äta till alla har satt sig.
 

Trevligt!

Skrivet av  :(
Så skulle jag vilja ha det, men här är det min man som inte vill äta med oss.
 

Trevligt!

Skrivet av  :(
Så skulle jag vilja ha det, men här är det min man som inte vill äta med oss.
 

måste väl inte äta samma?

Skrivet av  turtle
han kanske skulle äta bättre och smidigare om han fick äta det han ville. Ja förståss inte godis, glass och kakor då typ. Men mackor, mjölk, juice, gröt eller sådant.
Varför måste alla äta samma??
Det är ju varken svårt eller jobbigt att sätta fram både cornflakes, mackor och te/juice, mjölk eller laga en portion gröt.
 

Snacka om att skapa problem...

Skrivet av  Heléna med två söner, -02 & -03
Om han nu gladeligen äter yoghurt och smörgås på helgen så låt för sjutton killen äta det i veckorna också.
 

dummaste jag har hört

Skrivet av  sandra med hugo 021219
jag förstår att ni är många och det är jobbigt om alla vill ha olika, men det låter verkligen jättelöjligt att han inte kan få yoghurt om han vill. musli är ju skit äckligt!
 

Frukost är inte gott - och fy för corn flakes!

Skrivet av  Illan
Stackars grabb! Jag lider med honom! Jag avskyr verkligen frukost och maten växer i munnen på mig. Och att dessutom ha någon som tjatar över mig om att jag ska skynda mig. Man kan spy för mindre.
Låt honom äta det han vill i den takt han vill.
Jag serverar min dotter en blandad frukost varje dag så får hon välja det hon är sugen på: flingor med mjölk, yoghurt, macka, frukt.
 

Hela min barndom...

Skrivet av  Carro W
...blev jag tvingad att äta gröt till frukost på vardagarna; havregrynsgröt, mannagrynsgröt, rågflingegröt o.s.v. Någon enstaka gång blev det fil istället. Vet du vad det har lätt till? Jag kan inte äta gröt i dag. Ibland kan jag tvinga i mig havregrynsgröt med mycket äpplemos om jag vet att jag behöver en bastant frukost, men aldrig att jag tycker det är gott.