Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mellanmål?

Skrivet av Cat med K
Måste ett barn som är två år äta flera mellanmål per dag?
Vi har så gott som dragit in helt på vår sons mellanmål. Äter han ett mellanmål, hur litet det än må vara, så äter han sen i princip ingenting till lunch/middag! Vi har helt enkelt märkt att hans aptit är bättre om han inte får några mellanmål. Han kan få en frukt eller en grönsak, men helst inga mackor eller exempelvis yoghurt. Är det fel? Elakt kanske? Jag tror nog att han står sig på bra på det han får. Jag tycker dessutom att om man ska få in två mellanmål per dag utöver frukost, lunch och middag så blir det ett evigt ätande med max någon timmes mellanrum...

Han är inte tjock alls och inte heller superspinkig, jag tror att han väger runt 13 kg och är kanske 90-92 cm. Tacksam för svar från mellanmålsvägrande mamma!
Svar på tråden: Mellanmål?

Max ett mellanmål räcker

Skrivet av  Ullen
Jag tycker nog att de flesta barn i den åldern, men långt ifrån alla, behöver ett lite rejälare mellanmål. Våra barn hade i den åldern (de gick på dagis båda två):
7.00 frukost
11.00 lunch
14.30 mellanmål
17.30 middag
20.00 kvällsmacka

Hade de inte fått mellanmål hade det ju gått 5-6 timmar mellan lunch och middag. Vår yngste åt ofta ingenting till middag, men det spelade ingen roll tyckte vi, eftersom han åt väldigt bra till frukost och lunch och följde sin viktkurva. Kvällsmackan var naturligtvis inte helt nödvändig, men särskilt den äldre hade svårt att somna om han var det minsta hungrig.

Men jag vet många barn som bara får aptiten förstörd av mellanmål, så om du märker att det fungerar bättre med en frukt eller grönsak som mellanmål till din son är ju det helt okej. Blir han väldigt gnällig före middagen kanske det dock är bättre med ett rejälare mellanmål och en mindre middag.
 

Hej Ullen!

Skrivet av  Cat med K
Tack för ditt svar. Våra tider ser lite annorlunda ut, sonen går inte på dagis så därför förskjuts frukosten.
Kanske såhär:
08.00 frukost
12.00 lunch
15.00/16.00 ungefär: Antingen middag ELLER ett rejält mellanmål.
Blir det mellanmål vid den tiden blir middagen vid 19.00-tiden istället. Vi byter helt enkelt plats på mellanmålet och middagen ibland. Äter vi den tidiga middagen blir det kvällsmat som blir nästa mål.
Som du ser blir det ju inte det där stora glappet mellan måltiderna hos oss.

20.30: Kvällsmat om sonen är hungrig.
 

Huvudmålen viktigast -mellis behövs inte alltid

Skrivet av  Milla
Jag frågade min BVC-"tant" om mellis för jag hade lite dåligt samvete för att vi skippade det ibland men hon tyckte inte mellis var viktigt- utan att de tre huvudmålen var det man skulle lägga sin kraft på att få till. Men då är min son 1 år och går inte på dagis så ibland skippar vi melliset och så blir det kanske middag lite tidigare istället och kvällsgröt några timmar efter det. Du märker ju själv på dina barn vad de behöver och frukt mättar ju också.
 

Att äta

Skrivet av  Lena_O
Jag kanske inte är rätt person att svara, men mina döttrar har alltid ätit bättre med middag när dom har fått mellanmål.

Det jag vet, är att barn äter sämre när dom inte rör sig så mycket. Kanske skulle du gå ut med sonen innan middag?

Själv var jag väldigt mycket ute med mina döttrar, i skogen, vid lekplatsen, fotbollsplan, på öppna fält mfl platser.

Dom barn som åt dåligt med middag, var väldigt lite i rörelse är min erfarenhet. (Att springa runt hemma är inte samma sak och tar inte på krafterna och gör barn hungriga på det sättet.)
 

Min dotter har

Skrivet av  Katta
själv bestämt sig för att inte äta mellanmål. Det har hon inte gjort sedan hon var drygt två år, hon närmar sig 3 nu. På dagis är de "ledsna" varje dag jag hämtar henne och säger att hon bara petat på mackan/krämen/filen. Hemma får hon en frukt och det är hon nöjd med.
Dotterns dagar ser ut såhär:

ca7 frukost (äter jättelite även på helgerna)
ca9 en liten frukt på dagis.
ca11 lunch (äter jättebra och tar ofta mer)
ca14.30 mellis (på dagis som ovan, hemma en frukt)
ca17 middag (äter jättebra)
ca19 välling och sängdax.(en flaska, mer om hon vill ha)

Detta fungerar för vår dotter. Hon är ca 98 cm och väger ca 14 kilo.
 

Man bör ju inte

Skrivet av  Skrållan
stoppa ngt i munnen mer än 5-6 ggr/dag enligt tanläkarna/tandhygienisterna så det ärväl vettigt att inte äta för många mellanmål. Nu kan ju ett mellanmål vara allt från en frukt till några rejäla mackor osv.
 

nopp

Skrivet av  finurlig
jg har haft samma problem och fick sluta helt att ge min tös mellantugg annars åt hon inte när det var mat.
frukost lunch o middag,å kvällsmat såklart funkar bra
 

Artiklar från Familjeliv