Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kan man trolla så skräpmaten blir nyttig?

Skrivet av Ulrika
Jag har en man som i 15 år stått för all matlagning i familjen och som lagar supergod och nyttig mat till hela familjen.

Nu kommer han att börja veckopendla till jobb på annan ort och, fasa (!), jag måste stå för mathållningen i veckorna.

Inte för att jag är imbecill på något sätt, men jag vet ju att några avancerade menyer är det inte tal om för min del. Jag kan koka makaroner, steka fiskpinnar och färdiga köttbullar, värma Findus fiskgratäng eller soldatens ärtsoppa...jag kan faktiskt vispa pankakssmet och grädda riktigt goda pannkakor!

Hur ska jag få dessa trista halvfabrikat att bli fullvärdiga måltider för mig och min 9-årige son? Vi älskar båda färska grönsaker och har alltid stora frasiga sallader till måltiderna, med räcker det för att den ska blir nyttig, om resten är falukorv och pulvermos? (EWller i bästa fall kokt potatis...)

Jag vill gärna ha tips, dock inte på avacerade långkok och annat ambitiöst som jag vet är bortom min horisont. Ingen av oss har problem med övervikt eller allergier, men jag vill ge min son goda matvanor ändå.

Nyttig snabbmat på halvfabrikat, finns det?
Svar på tråden: Kan man trolla så skräpmaten blir nyttig?

Mitt dåliga samvete...

Skrivet av  Jessika
brukar jag rädda genom att värma de färdigköpta köttbullarna i sås av krossade tomater, lök och valfria örtkryddor. Det känns lite bättre än att bara steka dem. Du kan också servera fullkornspasta till.

Potatissoppa är en klar favorit här hos oss! (Koka 10 skivade potatisar, en skivad purjolök och en buljongtärning i en liter vatten. Vispa/mixa) Kan lyxas till med lite grädde, korvslantar eller några rester.

Titta i en kokbok och skriv veckomatsedel och handla efter den, så slipper du stå där med bara pulvermos och falukorv i skåpen...

För övrigt har jag nog samma problem som dig, så jag ser fram emot att läsa alla andras tips!
 

"Mat för barn & deras föräldrar"...

Skrivet av  Ida med Vincent(21 mån) & Amanda(4 mån)
...heter en jättebra och mycket inspirerande bok skriven av Latifa Lindberg. Inga pekpinnar och recepten är enkla och goda! Alltifrån makaronipudding och pizza till thailax och fisksoppa.

Annars kan jag varmt rekommendera Tasteline.com som ganska nyligen startade ett forum med barnfamiljsmat.

Något jag själv brukar sno ihop är en god tonfisksås:

Strimla purjolök i centimeterbreda skivor. Fräs i rapsolja tills den är mjuk. Ha i en burk tomatkross (gärna Signums eller Willy:s med vitlök eller örter). En buljongtärning. Vitlök. Oregano. Basilika. Tomatpuré. Puttra ett tag tills det är hopkokat. Tillsätt 1-2 burkar tonfisk och ev. svarta oliver eller kapris. Servera med pasta eller couscous och nyriven parmesanost och svartpeppar. GOTT!

Couscous tycker jag är en räddare i nöden. Klar på nolltid och kan göras väldigt lik potatismos (för kräsna barn) om man kokar den riktigt mjuk i mjölk istället för vatten. Betydligt bättre än pulvermos, men det går lika snabbt!

Lycka till!!!
//Ida
 

Det kunde varit jag...

Skrivet av  1
väntar på att få se om du får ngn respons. Jag har också varit bortskämd med en man som lagar maten och nu....
 

kanske lite ambitiöst...

Skrivet av  LillaH
... men gott är att göra egna fiskpinnar. Skär ett halvtinat fiskblock i 1½ cm tjocka skivor, rulla i uppvispat ägg och grahamsmjöl, stek som vanligt...

Falukorv går ju att laga till på miljoner sätt (nästan iaf) I ugnen tillsammans med massa goda grönsaker (lök, paprika, palsternacka osv), korvstroganoff, gryta (med potatis å allt ihop så man i stort sett inte behöver peta på den när allt väl är blandat) Kika i närmsta kokbok

Köttfärssås med rivna morötter och paprikabitar i går att laga på 20 min. Blanda i 1 burk creme fraiche och lite riven ost, häll i form tillsammans med pasta och gratinera i ugnen så har du lasagne.

Gör du mycket köttsås kan du fylla pannkakor, det är supergott

Burksoppa är det väl bara att komplettera med smörgås.

Toast! gott, snabbt, käkar man grönsaker/frukt till borde det väl duga...

Kyckling finns färdiggrillad på ica, koka ris till.

Lövbiff (kan vara lite dyrt, men gott) med klyftpotatis.

Att komplettera med grönsaker räcker ganska långt, men det beror ju på _vilka_ grönsaker man använder, fast det vet du ju säkert redan.
 

Tallriksmodellen!

Skrivet av  Sulan
Kör vardagsmaten efter tallriksmodellen: 1/4 kött eller fisk, 1/4 potatis, ris eller pasta och 1/2 grönsaker. Om ni rör er mycket kan det vara lämpligt att fördela rubbet i tredjedelar istället. Ge barnet ett stort glas mjölk (lätt är bra!) och ät en frukt till dessert. Käkar ni soppa kan ni alltid dippa lite morotsbitar, blomkål, paprika eller liknande som förrätt. Färdiga kalla såser med rimlig fetthalt finns att köpa. Chipsdip kan också blandas i naturell joghurt. Kelda heter en serie såser som man bara värmer som är jättegoda och lyfter en vanlig köttbulle!
Försök gärna ersätta fiskpinnar och köttbullar med "naturell" fisk eller kött. Kassler är en bra vardagsprodukt som kan varieras minst lika mycket som falukorv. Rödspätta är en bra och lättinad fisk!
 

ja det kan man

Skrivet av  andromeda
Du har just själv skrivit svaret!
 

gott på sommaren:

Skrivet av  AT bf 25/8 & Theo 28/5-01
Eller egentligen året runt, men av nån anledning blir det mest på sommaren vi äter det.

Det går egentligen att variera hur som helst av rester och färska grönsaker.

Tag en wokpanna eller stekpanna med hög kant.
Korv eller köttbullar eller kanske resterna av gårdagens grillade kött. Eller räkor?
Färska grönsaker eller nån konserv med minimajs, gröna bönor, lite lök... vad ni tycker om.
Fyll på med resterna av gårdagens färskpotatis eller pasta och vips har ni er egen "pytt-i-panna" som kan varieras i oändlighet.
Krydda efter humör; mexikanskt, thai eller bara lite salt o peppar...

Som sås kan man röra ner lite chilisås i creme fraiche och servera kallt till.

mumsigt är det och snabbt går det + att man använder de där resterna som är lite för lite för att servera en gång till...
 

pannkakstips !

Skrivet av  Nina m Elise 020501 o Anja 040301
Min dotter äter inte frukt och ytterst söällsynt grönsaker ...så jag lurar i henne nyttigheter i pannkakssmeten + serverar med (hemlagad lingon-) sylt o keso till !!! Jag smyger i krossade linfrön, finrivna morötter eller spenat. T.o.m min kräsne man äter detta utan knot :-).

Ett annat tips är att göra salladen matigare och till huvudrätt genom att tillsätta tex: Pastaskruvar, kokt ägg, bacon, fetaost, rårivna morötter, kikärter, broccoli, avocado, solrosfrön etc etc

Lycka till !