Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

att äta själv

Skrivet av nasse
min son på 16 månader visar inget intresse att vilja äta själv. försöker ge honom skeden men han bara klottar, tar mat o lägger på bordet. har försökt ge honom plockmat (utan sked) då kan han äta typ 3 ärter sen vill han inte mer. så det slutar med att jag får mata honom.
känns detta igen? har ni bra tips för att få honom att äta själv? (det skullle vara rätt skönt faktiskt!)eller ska jag bara vänta in honom?...
Svar på tråden: att äta själv

funderar...

Skrivet av  flaxis
på hur länge han har haft möjlighet att äta själv? Vår filosofi har varit från början att sonen fick äta själv det han kunde/ville och så hjälper vi till med resten. Från att han började äta \'vanlig\' mat vid fem månader. Nu är han 16 månader och äter bra med sked o gaffel själv. Dricker ur vanligt glas. Äter tillsammans med oss samma mat som oss så långt möjligt. Jag skär upp mat vid bordet så han ser att han får samma mat. Han får ta själv ur salladsskålen t ex, hjälpa till att hälla upp vatten i glaset och vara med och laga mat. Jag tror sånt kan bidra till att intressera barn för mat och ätande i allmänhet.

Jag vet inte hur jag ska uttrycka vad jag menar nu för det låter konstigt tycker jag själv, men jag tror att det måste få ta tid innan barnet lär sig äta på ett \'bra\' sätt själv. Säg t ex att ett barn av någon anledning inte har möjlighet att röra vid maten med händerna och peta i sig maten själv innan ett års ålder. Då kan man ju inte plötsligt sätta en sked i händerna på stackaren och tro att h*n ska äta med den direkt.

Sen om man matar barn länge utan att ge möjlighet /\'ställa krav\' på att de äter själva så kan de bli \'lata\', det funkar bättre om mamma matar än när de själva ska försöka, så då ser de på ett eller annat sätt till att mamma matar.

Men nu kanske det är så att er son också har fått hålla på med mat och äta själv länge och då vet jag inte nåt bra tips alls, bara en massa funderingar...
 

Det kommer..

Skrivet av  mamma
en tid då din son kommer att vilja äta själv. Min son åt inte själv förrän han var 18 mån. När jag skolade in honom på dagis så talade jag om att han behöver hjälp med att äta och det var inget problem för dem.
efter två dagar där, då ska det tilläggas att han inte åt alls första dagen utan bara tittade på de andra barnen, så fick han in snitsen.
 

vänta

Skrivet av  andromeda
Jag väntar ännu och min son är tre:)
 

han äter själv nu! :)

Skrivet av  nasse m. son 28feb03
tack för era svar! jag bestämde mej för att sluta mata honom så efter mycket klott så fattade han vinken o har nu ätit med sked i ett par dar. hoppas det håller i sig!