Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Salt

Skrivet av N:s mamma
Fler än mitt barn, 3 1/2, som gillar salt? Senast vi åt popcorn så fångade han upp saltet som fanns på botten av bunken på sitt finger och slickade i sig det. När jag tänker efter så har h*n alltd gillat salt (förutom det första året då h*n inte åt saltad mat alls). Smör är en annan favorit.

Varken salt eller fett är ju speciellt nyttigt för oss, fast småbarn behöver ju fett (mer än vi vuxna). Men hur är det med saltet?
Svar på tråden: Salt

Hon åt upp röda havet!

Skrivet av  lellenb
Min största goding som blir 3 i september älskar salt hon med, och har alltid gjort. Vill alltid smaka saltkorn när man lagar mat etc och popcorn är mums. När hon var 2 åkte vi på semester till Egypten, och varnade henne för obehagliga kallsupar när hon lekte i strandkanten (klantigt att alls nämna vad vattnet smakade). Det hela slutade med att hon veckan lång lapade i sig vattnet från Röda havet så ofta hon kom åt, och sedan slickade sitt eget skinn som smakade så gott! Tack o lov klarade vi veckan utan magsjuka.
Är väl inte speciellt nyttigt, men hon blir riktigt besviken när hon inte får smaka. Vi tröstar oss med att det gäller rätt små mängder ändå och hoppas att hon ska sansa sig när hon blir större!
 

Jag var likadan

Skrivet av  Lillan
då jag var liten. Minns det faktiskt t o m. Jag hällde salt i handen och "lapade" i mig. Visst, det är inte bra med mycket salt, men jämförelsevis är det ju väldigt små mängder det handlar om, så det är säkerligen ingen större fara.
Jag överlevde utan besvär i alla fall*ler*.
 

Saltet...

Skrivet av  Anna C.
kan påverka blodtrycket så att det förhöjs vilket inte är bra. Huruvida det även gäller småbarn vet jag inte...
Min bror vräkte i sig saltade jordnötter som barn och hade högt blodtryck i mellanstadiet och fick order från skolsköterskan att sluta, varpå det sjönk.
 

Artiklar från Familjeliv