Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lite mellis - mycket mat

Skrivet av EM
Jag har två barn. En ettåring och en på tre och ett halvt. Båda är lagom aktiva och den äldsta är lång och smal den yngre ettårsrund men inte knubbig.
De äter som hästar. I dag åt ettåringen sju skivor falukorv, två dl stuvade makaroner samt ett lass med ärter och morot till middag. Efter en timme klämde han en flaska välling.
Treåringen åt säkert en halv liter makaroner, en hel morot, massvis med ärtor, fyra skivor falukorv och en halv honungsmelon.
Varje dag äter de så här mycket antingen till lunch eller middag. Det andra lagade målet brukar vara mer sansade mängder.
Jag undrar om detta är ohälsosamt och om vi gör fel. Mina barn får frukt eller morot till mellis. Knäckemacka om de vill ha men aldrig yoghurt, kräm eller annat som jag ser att andra ger. Detta gäller den stora, den lilla har jag ammat och erbjudit gröt eller välling mellan huvudmålen men han vill oftast inte ha något mastigt.
Nu tänker jag helt plötsligt att det kanske är dumt att inte sprida målen mer. Att det är bättre att äta mindre mängd ofta. Problemet är ju bara att de inte är så intresserade av stadiga mellanmål.
Vad tror ni?
Svar på tråden: Lite mellis - mycket mat

Tycker du tänker helt rätt

Skrivet av  Zoégas
Gör också som dig, bättre att äta som dina gör till mellis och mer till måltiderna.

Tvärtom är ju mindre bra; sockriga krämer, kex och annat onyttigt i mängder till mellis så de inte är hungriga när det blir mat.

Vi har ytterst sällan juicer, safter eller sockriga yoghurtar här hemma. Mellis är osötade skorpor, riskakor eller frukt.

Fortsätt som du gör, du har igen det i det långa loppet.
 

Frukt som mellis

Skrivet av  S
Jag har varit hos dietist eftersom dottern är allergisk. Enbart frukt som mellis säger hon! Ev en brödbit, men bara frukt är bäst! Var glad att de äter. De verkar ha jättebra matvanor.
 

Kloka barn!

Skrivet av  tesa
Jag tycker det där låter jättebra! Jag tror man ska erbjuda sina barn att äta sånt som är nyttigt ett antal gånger varje dag. Då styr de själva bra över intaget såväl i mängd som i näringsssammansättning.

(Jag läste just om en sån undersökning man gjort på små barn, de fick möjlighet att äta allt ur "kostcirkeln" under dagen, och utslaget på någon vecka så hade de själva sett till att de fått i sig det dietister anser nödvänigt för ett barn).

Bra att även du undviker sockret, jag tror det kan störa hela hunger/näringsbalansen om man har otur. (tyvärr serverar vårt dagis lite för mycket sånt...)

Kör på som ni gör!
 

Låter underbart med

Skrivet av  Åsa med Klara
så matfriska barn:)
Jag tycker du gör helt rätt!
 

hehe...

Skrivet av  Nina
tycker du tänker rätt. Har dock helt andra bekymmer med min 2-åring... hon äter inte mycket och är dessutom kräsen. Nu i hettan blir det ännu värre. Försöker undvika sötsaker o ge mat i första hand ...men hon äter ändå bara det hon vill ha. Igår var det släktkalas o därmed att annat utbud än en hemma dag ...vad hon valde äta ?

hemma frukost: 3 st torkade papayabitar (ur muslin) + 1 tsk naturell yoghurt.
lunch: -
em: 2 msk vaniljglass
kväll: 1/2 kanelbulle + 5 bragokex

...hon somnade i bilen på vägen hem, för kvällen (19) o sen lyckades vi bara lura i henne 2 dl mjölk "i sömnen".

Idag har hon ätit 1 tsk marmelad, 1 tsk naturell yoghurt + 2 msk keso till frukost , 4 pastaskruvar till lunch + 1/2 kex ...hoppas få i henn något ikväll !

Lillasyster (5mån) har ätit 1 stor portion gröt m katrinplommon + 1/2 tomat förutom några omgångar bröst ...vi kommer ha andra bekymmer med henne tror jag ;-)
 

ASG!!!

Skrivet av  barnmorskan
Oj oj oj, vad jag skrattade när jag läste ditt inlägg. Jag vet hur du känner dig, tro mig... Min 2-åriga flicka är precis som din.

Missförstå mig inte nu, tyckte bara att din beskrivning var så rolig. Jag sitter på jobbet och läste upp ditt inlägg mellan tårarna för mina kollegor. Nu har vi alla skrattat och lättat upp stämningen lite.
Tack!
 

Tack för svar!

Skrivet av  EM
Jag vill säga till de ovan med tvååringar med liten aptit att så var min dotter mellan två och två och ett halvt. Det är kanske så att i perioder då de utvecklas mycket så har de sämre aptit.
 

Artiklar från Familjeliv