Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur gör ni??

Skrivet av Bullen
Min ettåring har hittills ätit jättebra. Nu när hon får en smörgås med nåt pålägg så äter hon pålägget men helst inte brödet! Spelar ingen roll vad det är för pålägg, vi har haft både Philadelphia-ost och leverpastej men brödet går inte riktigt ner.. Kan det vara att hon inte gillar brödet? Vilken slags bröd vågar man ge till en sån liten bebis?
Svar på tråden: Hur gör ni??

Min 2,5 åring...

Skrivet av  Ulrika
äter fortfarande oftast bara upp pålägget.. men jag är glad att han äter överhuvudtaget eftersom han är så liten i maten.

Testa att dela smörgåsen i små, små mumsbitar, det gjorde jag till min son när han var runt ett år. Hönökaka brukade jag köpa, eller något annat mjukt bröd, bara man skar bort kanterna.
 

Om hon inte gillar bröd så...

Skrivet av  Ida m.Axel001111 & Kalle020812
...ge henne något annat. Frukt t.ex. om det är mellanmål och lagad mat eller gröt vid de större måltiderna. Äter hon då inte det heller så kan du nog tryggt utgå från att hon inte är hungrig.

Smörgås är vanligtvis inte vidare nyttig mat (sett till GI och andra aspekter) så man bör i vilket fall som helst inte äta enbart mackor till någon måltid. Speciellt de brödsorter som riktigt små barn oftast får (vitt bröd, sötat och med alla näringsämnen borttagna) är ju i mina ögon inte bättre än godis. Så det är faktiskt snarast bra om de INTE äter det... :-)

Det är jättevanligt med barn som bara äter pålägget men inte brödet! Min tvååring gör också så och det skulle även treåringen göra om han inte hade insett att om man inte äter hela mackan får man ingen mer macka och därmed inget mer pålägg heller... som sagt, bästa botemedlet oavsett orsak är att servera något annat, som barnet äter bättre av.
 

Jag brukar

Skrivet av  Paris m tre killar
göra dubbelmacka dvs jag brer tex smör och leverpastej och viker den dubbel så pålägget kommer emellan. Då är det svårare att pilla bort det. Mitt barn är knappt ett år och han får ofta dubbelsmörgås till mellanmål med leverpastej tycker jag det blir bra och nyttigt. Min pojke älskar det ;-) Han kan få vitt bröd eller också bröd med frön i dock ej för stora bitar eller för mörkt då kanske de kan bli lösa i magen. Prova dig fram. Polarkaka är ju också ett bra tips!
 

bröd inte bra

Skrivet av  B.J
Bröd är billigt och praktiskt men inte särskilt bra näringskälla. Det kan vilken näringsexpert som helst intyga. Dessutom hindrar spannmål kroppen från att ta upp andra viktiga näringsämnen. Pålägget är då mycket nyttigare (inte osten kanske men skinka, kalkon, grönsaker etc). Skiva upp lite grönsaker och frukt, det innehåller mer än dubbelt så mycket fibrer och järn! Gör äggröra med lite skinka i, jättebra och enkelt!
Lycka till!!
 

Artiklar från Familjeliv