Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

specialmat på dagis?

Skrivet av B.J
Hej!

Min son börjar på dagis om ett halvår. Vi har varit på besök på många dagis häromkring och reagerat så på maten. Det är falukorv (socker och salt), pannkaka(med sylt) och blodpudding (med sylt) till lunch exempelvis, sedan fruktkräm och macka med kaviar till mellanmål som verkar standard. Vi är väldigt noga med maten i vår familj, försöker undvika socker pga diabetes i släkten. ALLA dessa måltider innehåller fruktansvärt mycket socker (min man är dietist), förvånansvärt mycket, krämen är jämförbart med några godisbitar. När jag påpekade detta för dagis personal verkade de helt oförstående och förklarade hur mycket C-vitamin man får i sig. Men varför inte ge några frukter istället? Hur ska jag göra, kan man be att få specialmat? Är också rädd för att de andra barnen ska tycka att det är konstigt. Hur har ni upplevt maten på de dagis där era små går?
Svar på tråden: specialmat på dagis?

Specialmat

Skrivet av  Maja
kan man bara få om man är allergisk eller är muslim, INTE annars. De skäl du anger ger inte berättigande till specialmat på dagis/skola. Det är bara att äta.
 

ok

Skrivet av  B.J
då vet man att högre risk för karies, fetma, barndiabetes etc (trots motion och välutförd tandvård) INTE är skäl nog för ändrade kostvanor.
Observera att jag skriver RISK, på samma sätt som det för allergibarn föreligger en RISK att de får konsekvenser av vissa matintag.
Men det kommer nog ändringar eftersom Världshälsoorganisationen gick ut med en stor varning för socker i livsmedel förra året...
 

Försök att påverka maten till ALLA barnen!

Skrivet av  Gafsan (f.d. Ida) m.Axel & Kalle
Fruktkräm och liknande är ju inte bra för någon. Ni verkar ju väldigt kunniga och insatta så jag tycker att ni ska försöka prata med de matansvariga och försöka påverka mathållningen för ALLA barnen!

Att aldrig äta pannkaka, korv osv kanske är lite mycket begärt (det är nog sånt som många gärna vill ha emellanåt, även de som äter sunt kan nog ofta unna sig något sånt ibland), men att t.ex. ge fruktkräm, nyponsoppa, saft osv är så vansinnigt onödig! Det finns ju mycket bättre mellanmål som t.ex. frukt.

Macka är ju inte nödvändigtvis dåligt (även om kanske inte kaviar är det bästa pålägget, varför inte ge leverpastej i stället så har man vips ändrat mackans näringsvärde rätt drastiskt) men kan man t.ex. övertala dagis till att servera grovt, rejält fullkornsbröd istället för t.ex. hönökaka eller liknande så har man ju fått en rejäl förbättring.

Om den personal ni pratat med verkat oförstående så har ni förhoppningsvis pratat med fel person! Den som är ansvarig för maten som serveras borde rimligtvis vara mer lyhörd för era argument.
 

jo, jag vet

Skrivet av  B.J
Men anledningen till att de är så motsträviga är ju just den att det är rutiner som blir för jobbiga att ändra på. Kanske ska rikta mig direkt till föräldrarna istället, se vad de tycker.
Jag ger också mitt barn pannkaka med sylt-emellanåt och oftast efter en nyttig soppa-och på så sätt är det något "lyxigt" för honom. Men att ha det på matsedeln samma vecka som det serveras korv (med ketchup och senap=innehåller en mängd socker)och blodpudding (med sylt = innehåller mycket socker) är ju så otroligt onödigt, rent av snuskigt. Barn äter det de blir serverade, om man inte introducerar socker blir de ju heller inte beroende av det. Fast det är väl svårt att få så många barn att äta samma sak så då går det med mycket socker i ned lättast, eftersom det smakar gottast!!!
 

Funderar också som du..

Skrivet av  Tessie med Celia 22/8-03
Nu är inte dagis aktuellt för Celia på ett/ett par år, men jag tänker också på maten där. Vi äter mat med lågt GI och försöker hålla socker borta så mycket som möjligt. Framförallt då onödigt, dolt "vardagssocker". Socker som guldkant då och då (t.ex. glass) tycker jag är okej, men att hiva i sig socker i form av oboy, kräm, sylt osv. känns väldigt dumt och onödigt.

Precis som ni så har vi diabetes i släkten på båda sidor och försöker därför äta så nyttigt som möjligt för att slippa denna sjukdom, övervikt, högt blodtryck och så vidare och så vidare.

Det känns därför urdåligt om Celia ska börja på dagis och där serveras mycket av den mat som vi undviker. Jag vet ju att hon, som andra, mår bättre av den typ av mat som vi äter. Känns inget roligt då att utsätta henne för socker- och insulinpendlingar på hög nivå...
 

precis, det känns

Skrivet av  B.J
så hopplöst på något sätt. Man är bara till besvär för personalen, vilket jag kan förstå när de är underbemannade och allt. Mat är ju ett gissel i de åldrarna så de vill ju ha så lite besvär som möjligt. Det läskiga är ju att föräldrar inte tar mer ansvar för vad deras barn stoppar i sig, det är ju bara att inte erbjuda sockerfyllda livsmedel (exempelvis kräm, sylt, oboy, flingor till filen, fruktyogurt) så vänjer sig inte barnen och de blir heller inte beroende (socker framkallar ett beroende, vilket många livsmedelsproducenter utnyttjar). Men så har vi ju allt smygsocker som många inte vet om i tex smörgåspålägg, vissa bröd, fruktpuréer. Det kan ju vara svårt att undvika dessa (vad ska man äta till sist), men det kan ju vara bra att begränsa sig, eftersom enbart dessa livsmedel gör att vi får i oss för mycket socker.
Det enda socker som är bra är fruktsocker och frukt är ju godis...eller?!?